actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2011, 11:40
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Werking homeopathie is nog nooit bewezen

Werking homeopathie is nog nooit bewezen

Controle op opleidingen en beroepsbeoefenaars nodig

BRUSSEL - De werking van homeopathie blijft onbewezen maar ze is in principe niet gevaarlijk, áls enkele voorwaarden worden vervuld. Terugbetaling door de ziekteverzekering is uit den boze.
Van onze redacteur

Homeopathie. Sommigen geloven erin. Anderen noemen het kwakzalverij. Wat moet de overheid ermee? Het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE) raadt de overheid formeel af homeopathie terug te betalen via de ziekteverzekering. Geen onderzoek heeft ooit wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Maar er zijn zoveel mensen die het gebruiken 'wegens goede ervaringen' dat de overheid er al bij al goed aan doet minstens te zorgen voor kwaliteitsregels.

Niet minder dan zes procent van de Belgen heeft afgelopen jaar een homeopaat geconsulteerd. Meestal als aanvulling op een klassieke medische behandeling. Vaak 'op aanraden van mensen die er goede ervaringen mee hebben', en omdat ze een 'natuurlijker' behandeling zochten.

Ze raadplegen de homeopaten voor zowat alles, maar nek- en rugpijnen, allergieën en vermoeidheid vermelden patiënten het vaakst als reden; de homeopaten zelf zeggen dat het ook vaak gaat over het ademhalingsstelsel, depressies en angsten.

Het Kenniscentrum doorploegde alle wetenschappelijk studies van over heel de wereld voor 20 aandoeningen. Voor geen enkele aandoening leverde dit een onomstotelijk bewijs van werking op. Wel bewezen is dat homeopathie een sterk placebo-effect heeft. Voor wie erin gelooft, werkt het, ook al kreeg hij een placebo.

Naar directe werking scoort homeopathie daarmee nog zwakker dan de drie andere 'alternatieve geneeswijzen' die het Kenniscentrum al onder de loep legde. Voor osteopathie en chiropraxie is bewezen dat ze tijdelijk verlichting brengen bij nek- en lage rugpijnen; van acupunctuur is 'enige pijnverlichting' bewezen.

Verdunde stoffen

Homeopathie is in principe wel zo goed als ongevaarlijk. Het gebruikt héél sterk verdunde stoffen; dat kàn geen kwaad doen. Maar mensen aanzien soms kruiden- en andere middeltjes als homeopathische; dat is wel gevaarlijk. De informatie moet absoluut verbeterd worden, zegt het KCE.

Homeopathie is bovendien zeer gevaarlijk als ze de klassieke behandeling van aandoeningen doet uitstellen of verhindert.

Het Kenniscentrum wil daarom dat alleen artsen homeopathie mogen bedrijven en diagnoses mogen maken. Zij worden geacht te weten wat de klassieke medische wetenschap leert over die aandoeningen. Alleen dan kan men een verantwoorde keuze maken, luidt de redenering.

België telt 340 homeopaten, 60 procent in Vlaanderen, telkens 20 procent in Brussel en Wallonië. Amper drie op de vier zijn artsen. De rest werkt dus in de illegaliteit volgens de wet-Colla.

Maar daar zit een knoop. Die wet - die kwaliteitscontrole invoerde - is na 12 jaar nog altijd niet uitgevoerd, onder meer onder druk van de klassieke geneeswereld.

De overheid is voor die nalatigheid al veroordeeld tot een dwangsom van 5.000 euro per maand, te betalen aan een benadeelde osteopatenvereniging.

De overheid heeft wel al stappen gedaan. Eind 2010 erkende ze beroepsverenigingen, tegen het jaareinde hoopt ze de paritaire comités samengesteld te hebben.

Terloops: homeopathie wordt niet terugbetaald door de ziekteverzekering, al laten homeopathische artsen hun consulten wel terugbetalen. Aanvullende verzekeringen van ziekenfondsen en verzekeringsmaatschappijen betalen de geneesmiddelen soms ten dele terug.

Bron: De standaard
__________________________________________________ ______________
Ik snap het standpunt van KCE wel dat ze afraden om homeopathische middelen niet terug te betalen. Als de werking effectief nog niet bewezen is dan zie ik ook niet in waarom het terug betaalt zou worden. Maar langs de andere kant heeft het wel een sterk placebo-effect. En wie erin gelooft, daar werkt het wel bij. Dat is dan weer positief nieuws.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th May 2011, 11:47
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Homeopathie. Ja het is inderdaad een alternatieve geneeswijze zoals accupunctuur. Zijn daar trouwens ooit de heilzame effecten al van bewezen? Toch denk ik net zoals Leatitia dat homeopathie toch effect kan hebben op sommige mensen, waarom dit dan tegen houden? Belangrijkste is toch dat mensen genezen, zich goed voelen???
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2011, 11:52
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
Volgens mij is het niet alleen maar het placebo-effect dat het hier doet hoor! Ik neem ook al jaren homeopathie voor mijn hooikoorts en ik moet zeggen dat ik mij daar goed bij voel. Het is ook veel gezonder dan klassieke medicijnen die, als je die medicijnen lange tijd en meermaals moet innemen, je afweermechanisme nog meer verzwakken. En we pakken toch vandaag al zo rap een pilletje denkend dat het geen kwaad kan. Maar dat moeten mensen zelf uitmaken, wat ze willen nemen. Natuurlijk vind de geneeskunde homeopathie kwakzalverij omdat ze zo minder verdienen, en ze kunnen trouwens ook niet bewijzen dat homeopathie NIET helpt!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2011, 12:10
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Nu je het zegt Dieter, ik neem ook al een tijdje homeopathie voor mijn hooikoorts en bij mij helpt het inderdaad ook. Ik neem dat ook veel liever dan andere geneesmiddelen, waar je alleen maar moe van wordt!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2011, 12:18
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Ikzelf heb ook enorm veel last van hooikoorts, vooral deze tijd van het jaar. Ik neem pillen, en heb een puffer voor de momenten dat het echt te erg wordt. Ik heb echter nog nooit homeopathie geprobeerd. Misschien toch een aanrader ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.