actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2013, 12:07
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
Autistisch meisje kan toch naar jeugdinstelling

Het 13-jarige autistische meisje dat in een psychiatrisch centrum voor volwassenen zit, kan straks toch terecht in een jeugdinstelling. "Zaterdag belde het centrum me op dat een instelling in Limburg mijn dochter wil opvangen", zegt moeder Anouk.

J. werd vorige week door de jeugdrechter gecolloqueerd. Het meisje was zichzelf zodanig beginnen te verminken dat ze volgens haar school Ter Dreve in Brugge een gevaar was voor zichzelf en anderen. Omdat er geen plaats meer was in andere jeugdinstellingen, plaatsten ze haar in een isolatiecel in Sint-Jan-Baptist in Zelzate, een voorziening voor volwassenen.

"Ze is er erg depressief", aldus moeder Anouk. "Ze maakte een tekening met een auto om aan te geven dat ze naar huis wil. Maar ik kan en mag haar niet meenemen." Het nieuws van de Limburgse instelling komt dan ook als geroepen. "Zij zullen de jeugdrechter inlichten. Geweldig. Ik pendel liever twee uur langer naar Limburg dan mijn dochter in een isolatiecel te laten zitten."

De vrouw overweegt juridische stappen tegen de directeur, psychiater en arts van Ter Dreve. Zij waren on¬bereikbaar voor commentaar. Intussen blijkt een autistische jongen al 2,5 jaar in geen enkele school terecht te kunnen.

Eigen mening:
Typisch België, het komt in het nieuws en ineens is er wel plaatsje vrij. Iedereen weet dat er een groot tekort is aan plaatsen in instellingen voor personen met een handicap maar de regering doet er niets aan. In plaats van onderdak te zoeken voor illegalen zou België zich eerst moeten zorgen maken over hun eigen volk. Het is niet omdat deze mensen anders zijn dat ze minder verdienen! Zij hebben dezelfde rechten als ons en één daarvan is het recht op een veilig onderkomen. Wanneer gaat men is inzien dat er echt iets moet veranderen.

Bron:
DE REDACTIE, Autistisch meisje kan toch naar jeugdinstelling, Het Laatste Nieuws, 23 september 2013, (HLN.be)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.