actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2014, 22:59
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vijf porties groenten en fruit zijn niet genoeg

Tandje bijsteken: "5 porties groenten en fruit zijn niet genoeg"

Wie nu al moeite heeft om de dagelijks aangeraden dosis van vijf porties groenten en fruit naar binnen te spelen, zal een serieus tandje mogen bijsteken. Uit een studie naar de gezondheid en de eetgewoonten van 65.000 mensen blijkt namelijk dat je eigenlijk zeven porties (hoofdzakelijk groenten) per dag zou moeten eten. Ingeblikt fruit schrap je bovendien maar beter uit je eetpatroon.
Wetenschappers aan de University College in Londen maken komaf met de vuistregel die zegt dat vijf porties groenten en fruit per dag eten ideaal is. Uit hun analyse van het eetpatroon en de gezondheid van 65.000 mensen, over een periode van acht jaar, blijkt dat je de consumptie van knapperige salades en verse stukken fruit beter nog opdrijft als je een lang en gezond leven wil leiden.

Minstens 7 porties
Uit de resultaten blijkt dat het consumeren van minstens zeven porties groenten en fruit het risico op een vroegtijdige dood met 42 procent doet afnemen. Specifieker zou je 25 procent minder risico lopen op kanker, terwijl je kansen om te sterven aan hartaandoeningen of beroertes met 31 procent zouden dalen. Ze hielden daarbij rekening met de socio-economische achtergrond, het tabaksgebruik en andere doelbewuste (on)gezonde keuzes van de proefpersonen.

In blik
Verder stelde het onderzoeksteam ook vast dat mensen die geconserveerd fruit eten verrassend meer risico lopen op bovenvermelde ziektes. Toch nuanceren ze dat het niet meteen duidelijk is hoe ze deze bevinding precies moeten interpreteren. De opties 'diepgevroren' en 'in blik' stonden namelijk samen in de vragenlijst en van diepvriesfruit wordt doorgaans aangenomen dat het even voedzaam is als de verse varianten. Ingeblikte vruchten liggen daarentegen heel vaak in suikerrijke siroop.

Verband
"Wat we zien is een sterke associatie tussen hoge consumptie van verse groenten en fruit én een lager risico op vroegtijdige sterfte, geen causaal verband", klinkt het. Het onderzoek werd gepubliceerd in de Journal of Epidemiology and Community Health en wordt onthaald als een krachtige studie, gezien de grote hoeveelheid cijfermateriaal en het feit dat de data afkomstig is uit de leefwereld van willekeurig gekozen mensen die voor de verandering niet opgezadeld zitten met één specifiek gezondheidsprobleem.

2 + 5?
Dokter Oyinlola Oyebode, één van de auteurs van de studie, schuift het gezonde motto naar voren dat al sinds 2005 wordt aangeraden in Australië: twee stukken fruit (telkens 150 gram) en vijf porties groenten. Toch blijft ze realistisch (en een tikkeltje pessimistisch): "Ik denk niet dat de richtlijnen veranderen echt veel zal uithalen. De meerderheid weet dat vijf porties eten een gezonde doelstelling is en amper 25 procent krijgt dat voor elkaar".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...et-genoeg.dhtml
Datum: 01/04/2014 om 16u47


Mening

Op school, op het werk, in tijdschriften, in de krant, op televisie, op de radio, … overal vertelt men dat fruit en groenten eten noodzakelijk is om gezond te blijven. Dit doen ze niet zomaar, ze zeggen dit omdat het echt waar is en we moeten streven naar een voedingspatroon met zo veel mogelijk fruit en groenten. Volgens het artikel hebben we er zelfs zeven porties van nodig per dag. Er zijn veel mensen die deze hoeveelheid niet halen en dat is jammer. Ik denk dat er genoeg informatie gegeven wordt over het belang van groenten en fruit, meer kan er niet gebeuren. Het is aan de mensen zelf om verantwoordelijkheid op te nemen en te starten met een gezond voedingspatroon. Het is niet nodig om het eetpatroon van de ene dag op de andere te veranderen, het kan ook stapsgewijs gebeuren. Ik zeg niet dat je 365 dagen per jaar 100% gezond moet leven, want je moet ook kunnen genieten! Ik zeg wel dat je moet proberen om zo vaak mogelijk gezond te eten. Wat ik niet wist is dat je beter voorverpakt fruit kan laten liggen. Hier zondig ik zelf ook aan. Ik eet regelmatig krieken uit een glazen pot en peren uit blik. Na het lezen van dit artikel ga ik mij voornemen om dit minder te doen en meer te gaan voor vers fruit. Alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2014, 19:13
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Hier schrik ik wel even van. Ik eet heel mijn leven al veel fruit en groeten. Dat je tegenwoordig minstens 7 porties moet eten, lijkt wel veel. De ene keer zeggen ze dat we teveel fruit eten en dan weer te weinig. Soms is het nog moeilijk om te volgen. Het feit dat ingeblikt fruit niet goed is, klinkt logisch voor mij. Dit fruit is vaak gezoet en ligt in siroop. Fruit dat ingevroren is, is normaal niet minder gezond. Dit probeer ik alleszins te geloven omdat het zeer lekker en gemakkelijk is om smoothies mee te maken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 22:11
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Studies van de wereldgezondheidsorganisatie WHO toonden enkele jaren geleden ook al aan dat niet minder dan 8 stukken fruit per dag het risico op hart-en vaatziekten enorm doet dalen.
(http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GKV358AVC)
Deze onderzoeken zijn zeker interessant, maar in praktijk zullen mensen zelden 7 porties groenten en fruit per dag eten.
In het algemeen beseffen we dat we te weinig gezonde voeding naar binnen spelen, maar het is niet gemakkelijk om van ons vertrouwde eetpatroon af te wijken.
Doordat zulke onderzoeken in de media komen, hebben zij wel degelijk een (tijdelijke) invloed op de mensen.
Zij maken ons ervan bewust dat we met fastfood en onze weinig gevarieerde maaltijden slecht bezig zijn, waardoor we ons leven verkorten.
Naar mijn mening mogen zulke berichten wat meer verschijnen in het nieuws.

Om het volgens de Britten te zeggen: An apple a day keeps the doctor away.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2014, 22:43
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Dit lijkt mij toch vanzelfsprekend. Ingeblikt fruit verliest al zijn voedingswaarde en dit geldt ook voor de rest van het voedsel dat vooraf verwerkt wordt. Mensen moeten niet alleen meer fruit en groenten eten maar ze moeten nadenken over waar dit voedsel vandaan komt en wat er ondertussen allemaal mee is gebeurd. Ik sta zelf heel argwanend tegenover blikken en kant en klare maaltijden. Ik begrijp dat dit al wel eens gemakkelijk is maar het zou een uitzondering moeten zijn. Het is ook zo dat mensen misschien meer groenten en fruit eten maar niet meer verschillende soorten. Ik zie het al perfect voor mij, mensen die massaal sla en tomaten beginnen eten. Ja, dat haalt niets uit natuurlijk. Verschillende groenten, verschillende vitaminen. Ik vind ook dat onze generatie niet goed is opgevoed op dat vlak. Ik ken heel veel mensen van mijn leeftijd die hun neus ophalen voor iets anders dan tomaten, wortels of sla. Neen, het zijn broccoli, asperges, avocado's, aubergines, witloof, courgette, rode biet die heel gezond zijn, maar nee hoor dat lusten wij niet want dat hebben wij nooit leren appreciëren thuis zo'n gezond stuk broccoli. Zeer spijtig.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 11:42
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Vijf porties groenten en fruit zijn niet genoeg

Ik ben het zelf helemaal niet akkoord met dit krantenartikel. Ik geloof dat groenten en fruit gezond zijn maar denk niet dat je zoveel porties daarvan gaat moeten eten. Naar mijn gevoel is dit weer al maar eens een nieuw idee over gezonde voeding dat mensen dan weer kunnen gaan volgen. Er bestaan zoveel verschillende visies over een gezond eetpatroon... Al deze visies zeggen iets anders en spreken elkaar tegen. Wat moeten we nu uiteindelijk nog gaan geloven? Zelf denk ik dat het belangrijk is dat je gedurende een hele dag voldoende van alle nodige stoffen binnen krijgt. Dit kan niet door een hele dag alleen groenten of fruit te eten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.