actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2017, 15:44
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Rik Torfs wil "een dag per week mentale rust voor professoren"

De huidige rector van de KU Leuven Rik Torfs wil tijdens een mogelijke tweede ambtstermijn werken aan de mentale rust van het personeel. "Mensen moeten tegen bepaalde vergaderingen nee kunnen zeggen. Het meest urgente is niet altijd het meest prioritaire", klinkt het in De Standaard. Aan deredactie.be bevestigt Torfs dat een gereserveerde dag voor onderzoek de drukke agenda van heel wat professoren kan verlichten.
Op 9 mei worden de rectorverkiezingen gehouden aan de KU Leuven. Rik Torfs wil zichzelf opvolgen aan het hoofd van de universiteit. Luc Sels is de uitdager van Torfs.

Een van de aandachtspunten van Torfs is het invoeren van een gereserveerde dag voor professoren. "Professoren hebben een uitgebreid takenpakket, met onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Dat loopt soms heel sterk door elkaar en daarom pleit ik ervoor dat iedereen een dag moet kunnen reserveren om enkel aan onderzoek te besteden", zegt Torfs.
Op zo een gereserveerde dag zijn de medewerkers vrij van allerhande verplichtingen, zoals onderwijs of vergaderingen.

"Middel in strijd tegen burn-out"
Het is belangrijk dat de werkdruk evenwichtig is, vervolgt Rik Torfs. "Zo een gereserveerde dag voor onderzoek kan voor mentale rust en creatieve kracht zorgen. Het is een middel om burn-outs te voorkomen."

"Uit de tevredenheidsenquete van de KU Leuven blijkt dat 74 procent van de professoren tevreden is over zijn of haar werk. Maar ze geven wel aan dat ze zich overbevraagd voelen. Werken aan de universiteit is een mooi beroep, met veel vrijheid en contacten. Maar de mensen moeten plezier blijven hebben in hun werk."

Rik Torfs wil de gereserveerde dag niet verplichten. "Zo een gereserveerde dag is een mogelijkheid die aangeboden wordt aan de professoren. Het is geen verplichting. Als je zoiets verplicht, veroorzaakt het opnieuw stress en het is net de bedoeling om een middel tegen stress te zijn."
"Op 9 mei weten we wellicht of ik mezelf opvolg als rector. Er komt enkel een tweede ronde als er te weinig mensen gestemd hebben of er te veel blancostemmen zijn", besluit Rik Torfs.

Bron:
De redactie (24/04/2017 - Ludwig De Wolf) http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2960480

Eigen mening:
Ik vind het een goed voorstel dat professoren één dag per week vrij krijgen om aan hun onderzoek te werken en om op adem te komen. Dit zou een oplossing zijn om de werkdruk evenwichtig te verdelen en om burn-out op het werk tegen te gaan. Niet enkel professoren kampen hiermee maar ook gewone leerkrachten en andere werknemers ervaren veel stress. Ik denk dat iedere werkende mens de kans moet krijgen om één dag niet te werken. Hiermee bedoel ik een dag waarbij je geen vergaderingen bijwoont of meteen je e-mails/ sociale media checkt, …. maar een moment waarbij je tot rust komt. Ik vind het goed dat in het voorstel de vrije dag niet verplicht wordt omdat niet iedereen hier nood aanheeft. Ik hoop dat als het voorstel goedgekeurd wordt professoren deze dag nuttig gaan invullen. Dit kan misschien als experiment dienen om de gereserveerde dag voor iedereen in te voeren. Ik vind het positief dat men naar oplossingen zoekt om terug een balans te vinden tussen werk- en ontspanning.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.