actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2014, 19:53
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ook Apple moet buigen: universele oplader komt eraan

Ook Apple moet buigen: universele oplader komt eraan

In de Europese Commissie wordt al sinds 2011 gepleit voor een universele lader

Al jaren wordt erover gepraat en onderhandeld, maar vandaag heeft het Europarlement het voorstel bekrachtigd waardoor fabrikanten van mobiele telefoons verplicht worden om een universele oplader met hun telefoon mee te leveren. Ook het toestel zelf moet geschikt worden gemaakt om de oplader te kunnen gebruiken. Apple zal dus dezelfde opladers moeten produceren als andere telefoonmerken.
De Raad van Ministers sloot eerder al een overeenkomst met de Europese parlementscommissie die het voorstel introduceerde. Daardoor moest er niet meer over het voorstel onderhandeld worden met de Europese lidstaten. De Europese Commissie moest wel nog beslissen over de technische uitwerking van de wet.

De meeste fabrikanten van smartphones en tablets hadden zich eerder al neergelegd bij de wensen van de EU en hebben hun toestellen sinds 2010 voorzien van micro-usb-aansluitingen en opladers. Van de grote producenten is Apple het enige bedrijf dat daar nog van afwijkt. Het bedrijf krijgt nu, samen met andere overgebleven producenten, drie jaar de tijd om hun toestellen compatibel te maken met de universele lader.

Die zou niet alleen het leven iets eenvoudiger moeten maken, maar moet ook de kostprijs voor de consumenten drukken en de elektronische afvalberg verkleinen. Bij de aankoop van een nieuwe telefoon kan men de lader namelijk gewoon behouden.

Volgens PS-Europarlementslid Marc Tarabella moeten niet enkel mobiele telefoons, maar ook tablets, muzieklezers en digitale fototoestellen compatibel worden met de universele lader.

Bron: De redactie
Datum: 13/03/2014

Eigen mening:

Ik vind het heel erg goed dat de Europese Commissie heeft besloten dat alle mobiele telefoons eenzelfde universele lader moeten hebben. Al veel merken deden dit, maar Apple was hier een uitzondering op. Ik ben blij dat nu ook Apple zijn telefoons zullen moeten aanpassen. Dit is niet enkel gemakkelijk om van de ene telefoon naar de andere over te schakelen, maar het is ook gemakkelijk om je telefoon op te laden dan. Indien je je oplader vergeten bent, kan je gemakkelijk aan iemand vragen zijn oplader te mogen aangezien deze nu toch dezelfde worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2014, 11:23
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Ik denk dat de universele lader zowel voor als nadelen heeft. Zoals Rani al aanhaalt is het goed voor de consumenten wanneer de batterij van hun smartphone of tablet leeg is en ze hebben er geen ter beschikking, kunnen ze dit aan eender wie vragen. Daarnaast is het ook een voordeel dat de kostprijs voor de consument zal dalen, maar dan vraag ik me af met hoeveel? Zelf denk ik dat een universele lader niet het verschil zal maken. Wat wel goed is, is dat de elektronische afvalberg zal dalen, want deze is volgens mij dankzij de evolutie in technologie heel hard gestegen. De producenten krijgen drie jaar de tijd om hun toestellen compatibel te maken met de universele lader. Hier stel ik mij toch nog vragen bij. Wanneer Apple dit bijvoorbeeld heeft aangepast en je hebt nog een Iphone of Ipad die niet aangepast is. Stel dat je lader niet meer werkt, zou je dan nog een ouder model kunnen bemachtigen? Over het algemeen ben ik wel tevreden met de verandering.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th March 2014, 01:28
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Citaat:
Orgineel gepost door T*hnee.Vekemans
Wanneer Apple dit bijvoorbeeld heeft aangepast en je hebt nog een Iphone of Ipad die niet aangepast is. Stel dat je lader niet meer werkt, zou je dan nog een ouder model kunnen bemachtigen?


Ik ben eens gaan kijken op apple.com, meer bepaald bij de stroomadapters. Sinds de iPhone 5 is deze een stuk smaller geworden en maakt het niet meer uit hoe je deze in je smartphone steekt. Deze verkopen ze al zeker online.
Wat ze niet meer verkopen, zijn de 'oudere' opladers (die met de brede connector aan het uiteinde) dus wat Tahnee hierboven voorspelt, is momenteel al aan de gang.

Ik zie hier enkel voordelen in. Minder afval, meer opladers ter beschikking waar je ook gaat, geen belachelijk lange wachtrijen meer op festivals bij de herlaadpalen aangezien men nu enkel maar één stekker hoeft te voorzien, de aankoopprijs van een smartphone of eender welk toestel wordt iets lager en zo verder. Als Androidgebruiker heb je toch al voor een deel van deze voordelen kunnen genieten aangezien Android (met micro-USB) dit een marktaandeel kent van 70 %. De kans is dus véél groter dat je een micro-usboplader in de buurt hebt als Androidgebruiker.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2014, 12:24
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Apple moet buigen?! Als ik me goed herinner was Apple toch wel het eerste bedrijf dat binnen hun eigen producten een universele oplader heeft ingevoerd.
iPod (nano, shuffle,...), iPad, iPhone, ze konden allemaal met één en dezelfde oplader geladen worden.
Ik vind persoonlijk niet dat Apple zijn oplader zal moeten aanpassen aan de universele norm. Ik heb namelijk altijd gemerkt dat ik mijn iPhone overal kon opladen omdat de meeste mensen ook zo'n lader hadden.
Een universele lader is een zeer goed idee, maar deze zal pas nut hebben wanneer iedereen een nieuwe gsm heeft gekocht die door deze universele lader ondersteund wordt. Ik geloof dat dit nog wel een tijdje zal duren aangezien de diversiteit van mobiele telefoons enorm is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.