actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 10:59
S*teve.keersmaekers S*teve.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 19
Gentse ETA-verdachte vrijgelaten

Een voormalig lid van de Baskische afscheidingsbeweging ETA verdacht van medeplichtigheid aan aanslagen, wordt niet uitgeleverd aan Spanje. Dat staat in de ochtendeditie van De Standaard.
De vermeende ETA-terroriste Maria Espina - ‘Pepona’ - mocht dinsdagavond de gevangenis van Brugge verlaten. Het Hof van Cassatie besliste dat ze niet aan Spanje mag worden uitgeleverd.

Pepona, inmiddels halfweg de vijftig, werd begin oktober op vraag van het Spaanse gerecht opgepakt in haar appartement in Gent. Ze werd gezocht wegens betrokkenheid bij diverse moordaanslagen. Ze was al dertig jaar op de vlucht.

De Gentse raadkamer stemde eerst in met haar uitlevering, maar de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) hervormde die beslissing in hoger beroep. Volgens de KI bestond het risico dat in Spanje de mensenrechten van Pepona zouden worden geschonden. Het federaal parket tekende nog cassatieberoep aan tegen het arrest, maar Cassatie vond gisteren geen procedurefouten in het arrest van de KI.

Verwacht wordt dat de Spaanse autoriteiten negatief zullen reageren op de vrijlating van wat volgens hen een terroriste is.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847446
krant: De Standaard

Mening: Ik weet niet of ik volledig akkoord ga met de beslissing zich niet uit te leveren. Het gaat hier wel om iemand die verdacht is voor terroristische aanslagen. Ik weet niet of onze maatschappij er zo gelukkig mee gaat zijn dat ze zich weer op vrije voeten bevind. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat ze haar niet willen uitleveren. Zoals in het artikel staat loopt ze dan het risico dat haar mensenrechten worden geschonden. Ook is het niet zeker of ze al dan niet deelnam aan de terroristische aanslagen. Zonder 100% zekerheid hierover zou het misschien wel een fout zijn haar over te leveren. Ze zal zichzelf moeten bewijzen, als ze nogmaals betrapt word op (poging) tot terrorisme, vind ik wel dat we haar zeker moeten uitleveren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.