actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2014, 15:32
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Video wil aantonen hoe asociaal Facebook is

Video wil aantonen hoe asociaal Facebook is (video)

12:42 Multimedia YouTuber Gary Turk wilde aantonen hoe asociaal sociale media als Facebook wel niet zijn. En zijn boodschap werd gehoord, want meer dan 10 miljoen mensen bekeken de videoboodschap. De pointe: laat de smartphone wat vaker liggen en beleef het echte leven.

"Ik heb 422 vrienden en toch ben ik eenzaam." Met dergelijke sterke quotes zet Turk aan tot nadenken. 'Look Up' is een gedicht waarin hij het asociale van sociale media uiteen zet. "Stap uit de virtuele wereld en beleef wat er zich rondom je afspeelt", klinkt het.

Bron: Het belang van Limburg
http://www.hbvl.be/nieuws/multimedi...ampaign=seeding

Mening: Ongelooflijk artikel/filmpje. Facebook is een deel van het leven van elk kind/volwassene geworden. In deze video wordt duidelijk gemaakt dat de multimedia er ver op vooruit is gegaan waardoor de mensen asocialer worden. We denken dat we sociaal zijn als we sms'en, bellen, op Facebook zitten en dergelijke zaken om te chatten, maar eigenlijk zijn we net asociaal. Hierdoor gaan we ons afsluiten van de echte wereld en van de mensen die zich op dat moment bij ons bevinden. De multimedia zorgt er misschien voor dat we honderden vrienden hebben, maar toch steeds eenzaam zijn.
De video heeft mijn ogen geopend. Ik ben een gewone mens die ook Facebook, een laptop en een gsm bevat, en merk dat ik deze spullen te vaak gebruik. Ik voel me steeds verplicht om op een bericht te antwoorden, ook al ben ik in gesprek met iemand anders. Dit filmpje maakt duidelijk dat je jouw gsm of wat dan ook aan de kant moet leggen en van het leven moet genieten met de personen die bij je zijn op dat moment.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2014, 22:52
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik ben het belachelijk hard eens met Jeroen. Vaak heb ik dit filmpje voorbij zien flitsen op Facebook (de ironie) en steeds dacht ik: "alez, weer zo'n filmpje van zo'n wereldverbeteraar."

Ik was fout. De man heeft een zeer sterk punt en ik vind het lastig om toe te moeten geven dat ik hier ook schuldig aan ben. Op de bus? Oortjes in en Facebooken. Op een fuif even niets te zeggen? Telefoon checken. Waarom? Wat staat er op Facebook dat er vijf minuten geleden nog niet stond? Ik kijk inderdaad veel te veel naar beneden en zie de wereld voorbij gaan. Alez, ik zie het net niet.

Ik ga hier iets aan veranderen. De man heeft gelijk, ik loop ongetwijfeld kansen mis. Al zo vaak heb ik gedacht om mijn Facebookaccount te verwijderen maar het is zo jammer dat het enorm handig is voor school. Moest er iets even populair gecreëerd worden dat puur voor school dient, zou ik hier gebruik van maken. Facebook maakt de wereld asocialer en ik ga er iets aan proberen te doen, beginnende bij mezelf.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2014, 14:59
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Ik sluit mij volledig aan bij de meningen hieronder. Zelf ben ik ook schuldig, dagelijks zit ik wel eens op Facebook om te chatten met mensen. Toen ik klein was bestond mijn dag uit voetballen, kampen bouwen en ravotten met alle andere kinderen van de buurt. Ik heb een negen jarig neefje, die bijna niets anders doet dan gamen en tv kijken. Als ik dat deed op die leeftijd, dan werd ik buiten gesmeten door mijn ouders om te gaan spelen. Het klinkt misschien erg maar ik ben maar al te blij dat ze dit deden. Facebook en Smartphone is echt wel iets ironisch, we willen steeds bereikbaar zijn voor iedereen maar niet voor het leven zelf. Als ik met mijn vrienden op stap ga kan ik me nog wel bedwingen om niet steeds op de Smartphone te tokkelen. Maar je hebt van die vrienden die het al vast hebben als ze binnenkomen... Het is zeker en vast geen understatement dat smartphones een verslaving kan vormen met sociale gevolgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th May 2014, 20:20
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik ben geen voor- of tegenstander van Facebook. Maar dat Facebook de mensen nu echt asociaal maakt dat weet ik niet goed. We zitten inderdaad vaker achter onze computer, dat is spijtig genoeg een feit. Maar Facebook is voor mij een middel om af te spreken met mensen, feestjes te organiseren, zaken te bespreken, enz. Zonder dit zou ik veel tijd verliezen en mijn vrienden veel minder vaak zien dan nu. Ik onderhoud ook mijn vriendengroep door Facebook. Mensen die ik heb leren kennen op het uitgaan, vakanties, enz. kan ik niet elke dag zien. Dankzei Facebook kan ik er wel elke dag mee spreken en afspreken.

Ik gebruik Facebook ook als een soort USB-stick. Al mijn documenten die ik zeker niet mag verliezen zet ik op mijn Facebookgroep. Zo kan ik er altijd bij. Ik gebruik dus niet alleen Facebook om te chatten maar ook voor het school en om af te spreken zoals eerder vermeld. We moeten er gewoon opletten dat we deze voordelen niet te veel gaan gebruiken. Facebook is nuttig maar het echte leven is dat ook. Dit mogen de mensen gewoon niet vergeten en moeten dit voor altijd in hun achterhoofd houden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th May 2014, 14:48
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik was toch ook wel even aangedaan door dit filmpje. Je gaat kritisch naar jezelf kijken en dan besef je dat je ook schuldig bent aan deze praktijken. Hoevaak heb ik al niet naar een vlog gekeken op YouTube en gedacht "Damn, ik wou dat ik zo'n dingen beleefde" waarna ik gewoon thuis bleef en verder filmpjes bleef kijken. Echt belachelijk achteraf gezien.
Ik voel me door Facebook soms ook wel eenzamer dan wanneer het niet had bestaan. Daar ben ik niet alleen in heb ik de indruk. We zijn veel te hard bezig met mekaars leven in plaats van met het onze.
Al is het wel lastig om niet bereikbaar te zijn. Voor school moet dit, denk maar groepswerken (of voor sommige schoolvakken moet dit zelfs). Ook evenementen worden gedeeld op Facebook etc. of zelfs bedrijfsinformatie. Het is heel moeilijk om tegen de stroom van sociale media in te gaan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th May 2014, 18:05
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Facebook is misschien asociaal, maar ook functioneel. Ik vind het ook wel overdreven om elke 5 min u facebook te checken. 1 keer tot 2 keer per dag dat gaat nog, dan ben je toch op de hoogte. Hoeveel groepen hebben wij allemaal voor het school, dat is toch heel handig? Zonder facebook kunnen we ook niet meer, sommige gaan hier ver in en worden asociaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.