actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 06:57
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Gelijke kinderbijslag dreigt grote gezinnen armer te maken

Het voorstel van CD&V om elk kind evenveel kindergeld te geven, dreigt grote gezinnen te verarmen. Dat blijkt uit een simulatie van Het Laatste Nieuws. .

"Er moet een gelijkschakeling van de kinderbijslag komen, ongeacht het sociaal statuut van de ouders of de plaats in het gezin." Het idee dat CD&V dit weekend lanceerde, klinkt aantrekkelijk, maar is het meer dan een wervende slogan?

Uit een berekening op basis van het gemiddelde van de huidige bedragen, blijkt volgens Het Laatste Nieuws dat kleine gezinnen erop vooruitgaan, maar dat families met vier, vijf of meer kinderen zouden inleveren. "En het kan toch niet dat je wordt gestraft als je voor een kroostrijk gezin kiest", waarschuwt de Gezinsbond.

Alternatief voorstel
CD&V reageert dat het niét de bedoeling is dat grote gezinnen verarmen, waardoor er twee andere opties zijn. Als CD&V elk kind het bedrag geeft dat het derde kind vandaag krijgt - 250 euro - gaat niemand erop achteruit, maar dan wordt het systeem onbetaalbaar. Als er toch aangepaste bedragen komen voor grote gezinnen, wordt de belofte van gelijkheid niet ingelost. Voorlopig is het wachten op concrete cijfers.

"Wij hebben ons voorstel alvast wel klaar", zegt de Gezinsbond. "Daarin krijgt in een gezin met drie kinderen iedereen 167 euro, in een gezin met 4 iedereen 189 euro en in een gezin met 5 iedereen 200 euro."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-te-maken.dhtml

Mening:
Ik begrijp CD&V wel dat ze iedereen evenveel kinderbijslag willen geven. Langs de ene kant kies je zelf voor een kroostrijk gezin en moet je zelf ook je verantwoordelijkheid hiervoor opnemen. Maar langs de andere kant heeft de Gezinsbond ook wel een punt. De kosten van een kroostrijk gezin zijn nu eenmaal veel duurder dan de kosten voor een gezin met 2 kinderen. Je kan ook zeggen dat de ouders er maar moeten voor gaan werken om alles te kunnen betalen maar alles is zo duur geworden dat een kleine financiële steun toch aangenaam is. Ik denk dat het het beste is dat CD&V en de Gezinsbond eens samen gaan zitten en overleggen wat haalbaar is. Misschien is het voorstel dat de Gezinsbond doet nog niet zo slecht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2013, 11:32
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Ik vind deze situatie nogal dubbel. Ik vind het voorstel van CD&V zeker niet verkeerd. Ik zou denken dat elk kind toch wel evenveel kindergeld zou mogen hebben. Uiteindelijk kies je zelf voor het aantal kinderen. Wat ik ook al eens gelezen heb is dat mensen meer kinderen gaan maken om meer kindergeld te hebben, maar dat kindergeld wordt dan niet altijd op de juiste manier gebruikt. Het is dus wat dubbel, er zijn zeker gezinnen die bewust voor meerdere kinderen kiezen en hen allen evenveel liefde geven. Maar er zijn ook gezinnen waar dit heel anders loopt en het aantal kinderen vooral gekozen is voor het geld dat je ervoor kan terugkrijgen. Ik klink nu misschien heel kritisch maar ik ken een ouder die er al eens openlijk voor uit kwam, het geld was eerder voor de cafe-avondjes van haar man dan dat het naar de kinderen ging. Misschien moeten ze alle kinderen dan maar evenveel kindergeld geven en de grotere gezinnen extra materiaal voor school aanbieden of kortingen op het materiaal. Hoewel je dit ook van kind tot kind kan doorgeven. Maar ik denk dat er andere mogelijkheden zijn dan gewoon meer geld te geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2013, 14:47
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
verouderd

Ik denk dat het goed is dat CD&V nadenkt over een verandering in het systeem, ons systeem van kinderbijstand, en kindergelden is nu eenmaal ietwat verouderd in België.
Maar hun voorstel denk ik dat beter kan: ik denk dat, gezien de nakende vergrijzing, we grote gezinnen moeten aanmoedigen. Tenslotte zal die vergrijzing ons veel meer geld kosten dan dat kindergeld.
Hopelijk komt de democratie met een oplossing die alle problemen oplost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.