actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2009, 14:13
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Leerling dreigt urenlang van dak te springen

Leerling dreigt urenlang van dak te springen


DIEST - Diest Een jongen uit het derde middelbaar dreigde er gisterenmiddag urenlang mee van het dak van zijn school te springen. Pas vijf uur later kwam hij er af.



Een jongen uit het derde middelbaar dreigde er gisterenmiddag urenlang mee van het dak van zijn school te springen. Pas vijf uur later kwam hij er af.

In het Sint-Jan Berchmanscollege aan de Peetersstraat ontstond gisteren even voor de middag paniek. Een leerling uit het derde middelbaar wou zelfmoord plegen en kroop op het dak van de school. Hij dreigde er urenlang mee naar beneden te springen. Alle leerlingen werden meteen naar huis gestuurd. Zij waren diep onder de indruk van wat er gebeurd was.

'Wij hadden les in het geschiedenislokaal, in de nok van het dak', vertelt Wouter Put uit het vierde middelbaar. 'Het was precies daar waar de jongen stond. Hem daar in de dakgoot zien staan was hallucinant. We dachten eerst nog dat het om een grap ging, maar het werd al snel duidelijk dat het pure ernst was. De leerkrachten hebben ons meteen naar huis gestuurd.'

Net als Wouter leefde ook zijn vriendin Chelsy Swerts gisteren intens met haar jaargenoot mee. 'Ik hoop dat alles goed afloopt', zucht ze. Ook de vrienden van de jongeman kwamen gisterennamiddag terug naar de school, in de hoop hun kameraad te overtuigen weer naar beneden te komen. 'Mijn zoon zag lijkbleek toen hij van school kwam', zegt de moeder van een van de beste vrienden van de jongen. 'Hij is goed bevriend met de jongeman. Volgens mijn zoon waren er absoluut geen tekenen die erop wezen dat hij van plan was zelfmoord te plegen.

Wat de precieze motieven waren van de tiener, is niet helemaal duidelijk.'Volgens de medeleerlingen van de jongen werd hij op school wel eens gepest en had hij het ook thuis niet makkelijk. 'De jongen heeft een heel erg moeilijke periode achter de rug', klinkt het bij verschillende medeleerlingen. 'Zijn moeder kwam enkele jaren geleden om het leven bij een brand. Daar had hij het bijzonder moeilijk mee. Bovendien had hij volgens zijn klasgenootjes ook wat last van stress door de examens die eraan komen. Misschien speelde dat allemaal een rol, we weten het niet.'

De scholier balanceerde gisteren urenlang in de dakgoot van het hoogste gebouw van de school. Pas na vijf uur en de tussenkomst van zowel leerkrachten, agenten, vrienden en familie kon hij eindelijk overtuigd worden om weer naar beneden te komen.

'Alles is gelukkig goed afgelopen', zegt de Diestse burgemeester Jan Laurys (DDS). 'Onze hulpdiensten en agenten hebben goed werk geleverd en ook het personeel van de school heeft al het mogelijke gedaan om ervoor te zorgen dat dit een goede afloop kende. De jongen zal nu uiteraard goed opgevangen worden. Gisterenavond is hij nog overgebracht naar het ziekenhuis voor een routineonderzoek.' (ibo)

Ik vind het verontrustend, er zijn zoveel jonge mensen die zelfmoord willen plegen... Aan wat ligt dat? Was dit vroeger ook zo? Ik weet het niet, maar de media doet er overal geen goed aan. En school, veroorzaakt school dan zoveel stress? Ik hoor wel vaak van leerlingen dat ze erg veel werk hebben voor school, misschien wel teveel. Is dat niets om over na te denken?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2009, 17:51
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Ik denk vooral dat we jongeren moeten leren relativeren. Dat zou al heel veel stress wegnemen en heel veel andere ongemakkelijkheden (zoals leerlingen die in een dakgoot staan). Het is niet omdat je 1 slecht examen maakt (of zelfs een hele reeks) dat je leven om zeep is hé... Heel veel jongeren denken nogal tragisch hierover. Leer ze relativeren en leer ze om dingen in een groter kader te zien. (Natuurlijk gemakkelijk gezegd en moeilijker gedaan, maar ik denk dat daar een sleutel ligt.)
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th March 2009, 19:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Van der borght
Leerling dreigt urenlang van dak te springen
BRON??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th March 2009, 16:38
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Excuses. Bron: Het Nieuwsblad
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st March 2009, 16:28
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Van der borght
Ik hoor wel vaak van leerlingen dat ze erg veel werk hebben voor school, misschien wel teveel. Is dat niets om over na te denken?


Ik denk dat heel veel leerlingen stress krijgen door het werk dat ze op school krijgen. Dit vooral tijdens de examens. Ikzelf ben ook een heel onzeker iemand die tijdens de examens vol stress zit. Maar om hiervoor mijn leven te geven gaat wat ver.

Misschien moeten we proberen om de leerlingen meer tijd te geven voor bepaalde dingen, als dit mogelijk is. Want het is heel verontrustend als je weet dat het aantal zelfmoordpogingen bij jongeren toch wel steeds meer in de media verschijnen. Daarom niet altijd voor problemen op school. Want in deze zaak is het niet duidelijk dat het wel om schoolproblemen gaat.

Hopelijk wordt hij goed opgevangen zodat alles weer goed komt met hem.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st March 2009, 21:10
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Examenstress kan dan wel de druppel geweest zijn bij deze jongen om tot deze actie over te gaan maar examenstress is volgens mij zeker niet de basis van zelfmoordgedachten. Dat de jongen wel eens gepest werd op school en vooral dat zijn moeder enkele jaren terug omkwam bij een brand hebben zeker een grote rol in deze jongen zijn zelfmoordgedachten. Ik vind dan ook dat er betere hulp moet zijn voor jongeren die in een moeilijke periode zitten. Het CLB is een goed initiatief, deze organisatie kan je zeker helpen wanneer je gepest wordt maar als leerling moet je wel de stap durven zetten om hulp te zoeken bij externen. Een overlijden is al veel complexer en hier moet volgens mij een aangepaste begeleiding voor gezocht worden, misschien zelfs vanuit de school uit. Het is belangrijk dat jongeren leren omgaan met het verlies voor ze hierdoor in de problemen geraken ,zoals de jongen in dit artikel, en daar is vaak professionele begeleiding voor nodig.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd March 2009, 15:23
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Het is inderdaad nodig voor jongeren die al veel hebben meegemaakt ( in dit geval een naaste te hebben verloren) om hen extra te begeleiden doorheen deze moeilijke processen. Misschien mits een betere begeleiding was het niet zo ver gekomen bij deze jongen.

Ik denk dat het vooral ook verschrikkelijk moeilijk is om zo iemand te overtuigen om dan niet te springen. Het is echt aartsmoeilijk om in zo'n situaties zelf kalm en rustig te blijven, ik zou het niet aankunnen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.