actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2009, 21:16
stijn.neefs stijn.neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 31
Jongens van 14 en 15 ranselen student af

LEUVEN - Drie minderjarigen hebben woensdag in het Leuvense stadspark een student brutaal overvallen en zijn laptop gestolen. Enkele straten verder vernielden ze het toestel. De drie jongeren zijn opgepakt en hebben van de jeugdrechter huisarrest gekregen. Dat meldt het Leuvense parket.

De overval vond woensdagnamiddag plaats, rond 15.00 uur. Het slachtoffer was via het stadspark op weg naar zijn kot toen hij langs achter werd overvallen door een groepje belagers. Die trokken hem op de grond, sloegen en schopten hem verschillende malen en eisten zijn geld, gsm en laptop.

Nog voor de student een van die spullen had kunnen afgeven, werden de overvallers verrast door dichterbij komende wandelaars. Ze gristen de schoudertas van het slachtoffer, met de laptop, mee en gingen er vandoor.

Een uur later werd de laptop al teruggevonden in de Muntstraat. Getuigen hadden er gezien hoe enkele jongeren er het toestel aan het stukgooien waren.

Donderdag kon de Leuvense lokale recherche al vijf minderjarige verdachten oppakken. Drie van hen bleken bij de feiten betrokken te zijn en werden voorgeleid bij de jeugdrechter. Het drietal van 14 en 15 jaar oud kreeg huisarrest en verklaarde zich bereid om mee te werken met herstelbemiddeling. Een reden voor hun daden is niet bekend.
mcu (belga)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF10042009_035

Mening:
Wat meer kan je zeggen dan: "In wa veu ne wereld leven wij na?"
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2009, 10:25
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Het lijkt blijkbaar maar niet te stoppen met het jeugdelijke geweld. Jongeren van veertien en vijftien jaar zijn eigenlijk echt nog kinderen en toch doen ze zoiets? Ik vraag me dan altijd af wat voor opvoeding deze kinderen hebben, want volgens mij ligt het toch vooral daar aan. En welk nut heeft het om iemand zijn laptop te stelen en hem daarna kapot te maken?
Misschien kenden de kinderen de jonge student en wilden ze hem iets lappen.. Maar als dat zo zou zijn had de student hen waarschijnlijk wel herkend. Ik weet niet wat er tegenwoordig in de kopjes van de jeugd omgaat, niet veel goeds in ieder geval!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2009, 20:36
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik begrijp niet goed hoe jongeren het in hun hoofd halen om zoiets uit te halen. Weten jongeren dan niet meer wat kan en niet kan? De waarden en normen van jongeren lijken steeds meer te vervagen. Ik vind het echt betreurenswaardig waar deze jongeren mee bezig zijn. Wat ik helemaal absurd vind is dat de jongeren het niet deden omdat ze bijvoorbeeld in geldnood zaten maar voor het 'plezier' of uit wraak. Niet dat ik vind dat er een goede reden is om iemand te overvallen maar er zijn wel verzachtende omstandigheden. Ik denk net als Sanne dat de opvoeding hier veel mee te maken heeft.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th April 2009, 12:39
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik begrijp niet dat dertien en veertien jarigen deze gedachten kunnen hebben. Dat het niet om het geld gaat wil misschien zeggen dat ze dit voor de 'kick' deden.. Tegenwoordig gebeurt het meer en meer dat kinderen eerst iets moeten uithalen voor ze in een 'groepje' binnen mogen, misschien is dit wel zo iets. Maar de opvoeding kan natuurlijk ook de basis zijn van hun gedrag. Dat je als student al niet rustig naar je kot kan gaan is echt vreselijk. Wie verwacht er nu dat jongens die 4jaar jonger zijn je gaan aanvallen! En ze doen het duidelijk voor de 'fun' want ze slaan de laptop daarna gewoon stuk, dus wat was hun doel nu van deze aanranding? Ik begrijp het echt niet meer. Wat zeker beangstigend is, is dat de mensen met zulke daden steeds jonger worden..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th April 2009, 20:19
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Gewoon schandalig.. Ik snap echt niet waar die jongeren het idee nog maar van halen om een student aan te vallen. En dan waarschijnlijk nog zonder reden. Als de laptop dan toch stukgooien, waarom hem dan meenemen? Neem een glas uit de kast en begin daar dan mee te gooien... De jongeren beseffen waarschijnlijk nog niet eens wat de waarde is van zo'n computer, zeker met alle nodige documenten die je beter niet verliest.
Tegenwoordig hoor je gewoon niets anders meer dan dit soort van geweld. Het begint echt erg te worden vind ik.. Ik kan mij niet voorstellen dat ik onderweg van school naar de auto zou aangevallen worden en dat dan even alles gestolen wordt wat ik bij me heb. Zeker niet door jongeren van 15 en jonger!!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th April 2009, 15:19
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Oei, die student heeft volgens mij nu wel een serieus angstgevoel. Als je nu ook al kunt worden overvallen door minderjarigen? Ik neem aan dat heel wat mensen verwachten dat overvallers meestal meerderjarig zijn en dat kinderen/minderjarigen als onschuldig mogen worden beschouwd. Tenminste, dat doe ik zelf toch. Nu moet je al gaan uitkijken voor een bende schoolkinderen die je pad kruisen. We moeten op straat serieus uitkijken, nu kan bij wijze van spreke iedereen iets in zijn schild voeren. Net zoals de andere personen die hierop gereageerd hebben vraag ik me af of dit om het geld of de kick ging. Ik vind het vreemd dat ze een laptop meenemen en later gewoon stukgooien. Als dat zo blijft duren, is niemand meer veilig op straat. Dan kan eender wie een persoon zijn die op het punt staat om je te overvallen. Waar gaat de wereld nu toch naartoe als zelf de jeugd al begint met dergelijke acties? Ik vermoed dat dit toch wat te maken heeft met de opvoeding. Het is misschien erg om te zeggen maar een goede (strenge) opvoeding kan geen kwaad. Vroeger had men toch minder jeugdcriminaliteit, dacht ik. Ik kan me niet inbeelden dat je vroeger werd overvallen door jongeren van 14 of 15 jaar. Ik denk dat wanneer de ouders duidelijke waarden en normen overbrengen, deze kinderen meer gaan inzien wat ze fout hebben gedaan. Stelen wordt in onze maatschappij als verkeerd beschouwd, dus waarom deden die jongeren dat dan? Als ze het gewoon voor de kick deden, dan is er zeker iets mis. Men mag stelen zeker niet als iets leuks gaan beschouwen. Het is ronduit schandalig. Gelukkig zijn de jongens toch bereid om de schade te vergoeden. Nou ja, het zullen eerder de ouders zijn die mogen betalen, veronderstel ik. Hopelijk is dat voor de ouders het signaal dat ze toch eens goed moeten spreken met hun kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.