actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 20:41
Floris.D* Houwer Floris.D* Houwer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2018
Locatie: Westerlo
Posts: 22
Waalse minister eist tabaksverbod in supermarkten

Als de supermarkten het niet zelf doen, zal ik niet aarzelen om de federale regering te vragen een tabaksverbod op te leggen’, zegt Waals minister van Volksgezondheid Alda Greoli (CDH) vandaag bij de presentatie van het eerste Waalse anti-tabaksplan.

In België sterven 40 mensen per dag als gevolg van roken. Geconfronteerd met deze ‘noodsituatie’, en terwijl in Wallonië ongeveer 800.000 rokers 16 sigaretten per dag roken, riep de Waalse minister Greoli de supermarkten op om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Met maar één doel: supermarkten zover krijgen dat ze uiteindelijk tabak uit de schappen halen.

‘Tegenwoordig is tabak in alle warenhuizen verkrijgbaar. De overvloed en nabijheid van tabakswinkels hebben een invloed op de consumptie, daarom vraag ik de verschillende actoren om na te denken in het kader van hun sociale verantwoordelijkheid’, zegt Greoli aan Belga. De Waalse minister hoopt dat supermarkten zelf stoppen met de verkoop van sigaretten, waardoor er een 'denormalisering' van tabak zou komen.

Kruidvat als voorbeeld

Volgens Greoli is de verkoop van tabak in supermarkten al verboden in veel landen, waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Griekenland, Italië, Portugal en Spanje. In Nederland en België heeft de drogisterijketen Kruidvat tabaksproducten al uit zijn rekken gehaald.

‘Dit is voorbeeldig, want ik weet dat het opgeven van de tabaksverkoop kosten met zich brengt’, zegt Greoli. Zij garandeert dat zij niet zal aarzelen de federale overheid te vragen om met meer dwingende maatregelen in te grijpen, als de sector het zelf laat afweten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180522_03523788

Eigen mening: Ik snap niet dat men in bijna alle supermarkten nog altijd zoveel tabak verkoopt. Als men wil dat het aantal rokers in Vlaanderen en Wallonië gaat dalen zal men toch stappen moeten ondernemen. Om dit aantal te laten dalen moet men volgens mij eerst de tabakshoeveelheid in supermarkten verminderen vooraleer men campagnes begint te voeren over het stoppen met roken. Dit heeft anders niet zoveel zin.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.