actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 14:41
Sara.S*eele Sara.S*eele is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 27
Colruyt ontloopt belastingen via Luxemburg

De warenhuisgroep Colruyt, een van de grootste bedrijven van België, heeft onlangs miljarden verhuisd naar Luxemburg. De betrokken Belgische bedrijven van Colruyt gebruiken in eigen land al de notionele intrestaftrek om miljoenen euro’s belasting te ontwijken, maar Colruyt bezigt ook een extra ‘vluchtroute’ naar Luxemburg om de belasting nog meer te drukken.

Dat schrijft De Tijd zaterdag. Dit jaar heeft Colruyt via de Luxemburgse constructie 730 miljoen euro winst uit België via een belastingvrij dividend naar Luxemburg gebracht. Met dat geld is meteen een belastingconstructie opgezet om zowel in Luxemburg onbelaste dividenden op te strijken als in België aftrekbare intresten te hebben.

Marc Hofman, de financieel directeur van de Colruyt-groep, bevestigt dat belastingdeals zijn gesloten met de Luxemburgse én de Belgische fiscus. ‘We zijn niet beschaamd om te zeggen dat we aan fiscale optimalisatie doen.’

bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141213_01427518)

Mening: Langs de ene kant is dit ronduit schandalig. Een bedrijf dat zoveel geld verdient en dan onze Belgische staat (en dus ook ons) zo in het zak durft te zetten. Bovendien lachen ze hen ook nog eens uit in het gezicht door zo'n verklaring te geven. Langs de andere kant doen ze niets illegaals dus spelen ze het slim. Dit is de harde wereld van de economie. Het wordt dus hoog tijd dat hier wettelijke maatregelen worden genomen. Enkel zo wordt belastingontduiking op deze manier onmogelijk. Ergens vind ik wel dat ze zelf moeten beseffen dat wat ze doen incorrect is. De winst die zij zo maken, vormt een tekort ergens anders. Dat moet gevuld worden en wie draait daar voor op?

Laatst aangepast door Sara.S*eele : 13th December 2014 om 14:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2014, 10:18
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Absurd. Europa is in een economische crisis en één land van die unie kan zorgeloos doorgaan met belastingontduiking voor firma’s gevestigd in Europa. Ik vraag me af wat Europa hier aan gaat doen. Firma’s zijn de nieuwe adel geworden.
Het verbaast me niet dat de werkende mens op straat komt om tegen zulk onrecht te protesteren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2014, 15:58
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oostmalle
Posts: 27
Ik vind dit ook schandalig. Ik snap wel dat elk bedrijf winst wil maken, maar wat dan met de Belgische (en Europese) economie? Iedereen moet belastingen afstaan. Weet je nog de kwestie toen koningin Fabiola successierechten probeerde te ontduiken. Daarop kwam een golf van reacties. Die reacties zouden hier ook terecht zijn! Geld dat in België verdient wordt, moet ook in België blijven draaien om de economie niet te doen vallen. Zeker in deze moeilijke tijden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.