actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2018, 19:24
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Paus roept jongeren op tot verkondiging

Paus roept jongeren op tot verkondiging

Paus Franciscus vraagt de hulp van de jeugd om het Evangelie aan iedereen bekend te maken.

In zijn boodschap voor Missiezondag van oktober, die tijdens het pinksterweekend in Rome is bekendgemaakt, heeft paus Franciscus de jongeren wereldwijd opgeroepen tot verkondiging. Missiezondag valt sinds 1926 op initiatief van paus Pius XI jaarlijks op de voorlaatste zondag van oktober, dit jaar is dat 21 oktober. Het thema van de boodschap luidt: Laten wij samen met jonge mensen het Evangelie verkondigen.

In zijn boodschap roept Franciscus iedereen, maar vooral de jongeren, op om na te denken over onze roeping hier op aarde. Hij drukt hen ook op het hart om niet bang te zijn voor Christus en zijn Kerk, die een schat te bieden hebben die het leven kan vervullen van vreugde. Daarbij nodigt hij ook elke jongeren uit om zich af te vragen: Wat zou Jezus doen als Hij in mijn plaats was?

Tot slot spreekt de paus ook zijn vreugde uit over de inzet van zovele kerkelijke groepen, zoals parochies, verenigingen, bewegingen, religieuze gemeenschappen en jongeren die de menselijke waardigheid bevorderen en blijmoedig getuigen van de vreugde van het christen zijn.

bron: www.kerknet.be
geraadpleegd op: 21 mei 2018

eigen mening:

Elke zondagochtend wandel ik voorbij de kerk als ik pistoletjes ga halen bij de bakker. Op hetzelfde moment is de zondagsmis gedaan. Aan de ingang van de kerk verzamelen zich dan een aantal oude dametjes in hun knapste kleren met hun echtgenoot. De vrouwen babbelen na en spreken vaak ook af om na de middag iets te gaan drinken, de mannen staan op een afstandje en pakken uit met hun duiven of een pas aangelegd tuin.

Het kenmerk dat al deze kerkgangers gemeen hebben: ze zijn oud.

Ikzelf heb nooit catechese genoten maar mijn broer wel. Iedereen die deze catechese mogelijk maakten hebben één ding gemeen: ze zijn oud.

Sinds enkele jaren hebben we een nieuwe priester, dit was indertijd geweldig nieuws want deze heer was jong. Hij was máár 48 jaar. Voor mij is 48 jaar toch wel vrij oud, die man is zelfs ouder dan mijn eigen mama!

Geloof is iets dat enkel oude mensen kennen. Wij doen ons vormsel omdat iedereen het doet. Er zijn er maar enkelen die zich niet laten vormen uit pure overtuiging en hun situatie wordt dan vaak uitvergroot. We trouwen vandaag veel minder voor de kerk, want uiteindelijk heeft "God" toch niets meer te maken met het huwelijk. Als we dan toch voor de kerk trouwen is dit meestal omdat de bomma dit zo wil.

Dit alles doet soms vergeten dat er ook heel veel jongeren zijn die wel nog geloven. Het christendom is in België erg uitgedoofd, maar kijk eens hoeveel islamitische jongeren er vandaag zijn?

Voor die jongeren zet ik mijn imaginaire pet af. Niet alleen omdat ik het mij zelf niet kan voorstellen om te geloven, maar ook omdat zij er in een maatschappij als de deze voor durven uitkomen om te geloven. Vandaag heeft iedereen een mening over geloof, vaak zonder het te proberen of zich enige tijd te verdiepen in een geloof. Het is niet makkelijk om tegen die mening in te gaan want niemand wil als "die rare" bestempelt worden.

Paus Franciscus vraagt hier aan alle jongeren om het evangelie meer onder de mensen te verspreiden. Op die manier toont hij dat hij iedereen wil betrekken in het verspreiden van het geloof, dat hij ook jongeren die niet geloven de kans wil geven om het geloof te leren kennen. Paus Franciscus spreekt hier die jongeren die het lef hebben om zich te "outen" als gelovige aan om verder te doen wat zij nu al doen. Hij steekt hen indirect een hart onder de riem want zij zijn goed bezig.

Dat is in mijn ogen het mooiste wat je als leiderfiguur kan doen voor jongeren die vanuit hun overtuiging moeten weerstaan aan "normaal" zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.