actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2019, 16:56
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Question Herremans verdeelt raad van bestuur Kazerne Dossin

Herremans verdeelt raad van bestuur Kazerne Dossin


De lastminute*beslissing om Pax Christi de toegang te ontzeggen, komt de Kazerne Dossin op kritiek te staan.



Mechelen‘Nog een geluk dat ik later kwam. Ik was anders blijven zitten. Ze hadden er de politie moeten bijhalen.’ Auteur Ludo Abicht weet met zijn verontwaardiging geen blijf. Afgelopen donderdagmiddag reikte Pax Christi twee vredesprijzen uit. De plaats van het gebeuren was de Kazerne Dossin, het memoriaal, museum- en documentatiecentrum over de Holocaust en mensenrechten. Tijdens de plechtigheid bracht een bode het bericht dat de raad van bestuur iedereen buiten wilde. Een van de laureaten was Birgitte Herremans. Zij lag te gevoelig bij de Joodse gemeenschap (DS 13 december). Drie jaar geleden kreeg ze van de Israëlische overheid een inreisverbod voor tien jaar.

De Kazerne Dossin zit in woelig water. Voor de tweede keer in een dikke maand tijd blinkt de raad van bestuur uit door een gebrek aan transparantie. Begin november stapte directeur Christophe Busch plots op, de omstandigheden zijn nog altijd niet opgehelderd. Ook over het veto tegen Pax Christi tast iedereen in het duister. Diane Verstraeten, voorzitter van het driekoppige dagelijks bestuur, gooide haar telefoon dicht. André Gantman wilde geen commentaar geven, Claude Marinower was niet bereikbaar.

Het blijft onduidelijk waarom het dagelijks bestuur zo lang heeft gewacht. Eind oktober gingen de uitnodigingen de deur uit, pas donderdagmiddag volgde het veto. Een goedgeplaatste bron, die niet on the record wilde spreken, heeft over een ‘bestuurlijke chaos’. Veerle Vanden Daelen, de opvolgster van Busch, zou nog niet ingewerkt zijn. Ook de uithuizigheid van Verstraeten lijkt een probleem. Tot overmaat van ramp organiseerde een eventbureau de bijeenkomst, niemand rook onraad.


Kettingmails

Afgelopen weekend verstuurde Joods Actueel de eerste scudraketten, ook minister-president Jan Jambon (N-VA) werd persoonlijk benaderd om in te grijpen. Die liet uitdrukkelijke verstaan dat zoiets onder de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur valt. Gantman werd aan de mouw getrokken. Leden van de raad van bestuur werden getrakteerd op een bombardement aan kettingmails uit Joodse hoek, tenminste 300 stuks.

Volgens Gantman werd de raad van bestuur uit tijdgebrek telefonisch geraadpleegd. Een lid van de raad van bestuur, Vlaams minister van Samenleven Bart Somers (Open VLD), ontkent dat. Vanwege zijn nieuwe functie verkiest hij geen commentaar te geven. Een tweede lid van de raad van bestuur, voormalig minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (Open VLD), ontkent ook. ‘Ik vind dit heel bizar en agendeer de zaak op de raad van bestuur van donderdag. Ik weet evenveel als u. Ik vind het kwalijk dat het dagelijks bestuur in naam van de raad van bestuur heeft gesproken. Ik vraag daarvoor excuses.’

Een derde lid, dat anoniem wil blijven, bevestigt wel: Verstraeten deed minstens een gedeeltelijke belronde. Het lid verdedigt de beslissing, hoewel grif wordt toegegeven dat dit de Kazerne Dossin geen deugd doet. Zo dreigden andere musea hun samenwerking op te zeggen, mocht de bijeenkomst toch doorgaan. Daardoor zou de Kazerne Dossin worden afgesloten van haar internationale netwerk. Bovendien wordt de keuze van Pax Christi als een ‘provocatie’ gezien. ‘Persoonlijk heb ik geen probleem met Herremans, ik betreur de karaktermoord. Maar haar figuur ligt nu eenmaal erg gevoelig. Daarom was een andere plek aangewezen. Toegegeven, het was allemaal last minute. Een checklist lijkt me daarom op zijn plaats: voor het soort van events, maar ook voor de boeken die onze shop aanbiedt.’


Contractbreuk

Pax Christi wist van de commotie maar wilde niet wijken. De organisatie spreekt van contractbreuk. Herremans wees het voorstel af om zelf niet op te dagen. Het is de tweede keer dat ze niet welkom is in de Kazerne Dossin. Eerder dit jaar moest een boekvoorstelling van Abicht verhuizen, omdat Herremans het nawoord had geschreven.

Herman Van Goethem, de vroegere directeur, toonde zich in Knack gechoqueerd door de afgelasting. Hij pleitte eerder voor de opsplitsing van de Kazerne Dossin in een museum onder de hoede van de Vlaamse Gemeenschap en een memoriaal onder de hoede van de Joodse. Voogdijminister Jambon wil dat niet.

Alvast Gantman toont zich hypergevoelig als de naam Herremans valt. Hij vindt dat ze zelfs als privépersoon niet welkom is in Dossin. ‘Ik beweer niet dat ze Joden haat, maar haar kritiek op Israël zet aan tot Jodenhaat. Haar aanwezigheid heeft het effect van een rode lap op een stier.’


DS, 14-12-2019 (Bart Brinckman)

Laatst aangepast door bijlinda : 14th December 2019 om 17:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.