actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Kunst / kunst
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 17:23
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
‘Onder Mona Lisa schuilt geheime beeltenis’

Franse wetenschappers hebben na jarenlang onderzoek mogelijk een beeltenis ontdekt van een onbekende vrouw onder het wereldberoemde schilderij Mona Lisa. ‘Na 500 jaar is het mysterie van de Mona Lisa ontsluierd’, schrijft kunsthistoricus Andrew Graham-Dixon op zijn Facebookpagina.

Tien jaar lang onderzocht de Franse wetenschapper Pascal Cotte het eeuwenoude schilderij met een moderne lichttechnologie. Cotte wierp intense lichtbundels op het schilderij en keek hoe het schilderij het licht reflecteert. Daardoor kon hij achterhalen uit welke lagen de Mona Lisa bestond en kon hij naar eigen zeggen één tot twee geheime beeltenissen achter de vrouw met de geheimzinnige glimlach onderscheiden.

Bij de ‘geheime portretten’ zou zeker één persoon met een iets groter hoofd en neus, grotere handen maar kleinere lippen zijn. Bovendien zou het om een vrouw gaan ‘die niet zo geheimzinnig lacht als Mona Lisa’, zegt Cotte aan BBC, die de ontdekking woensdag in ‘The Secrets of the Mona Lisa ’ verder toelicht.

Niet iedereen is overtuigd
Maar niet alle historici hapten onmiddellijk toe toen ze van de ontdekking hoorden. Da Vinci-kenner Michael Kwakkelstein is nog niet overtuigd. ‘Da Vinci bleef tot het laatste moment verandering aanbrengen in zijn werk. Het kan zijn dat toen pas dacht: “Ik voeg nog een glimlach toe en laat haar het publiek aankijken.” Dat het verborgen portret dat niet heeft, betekent niet dat het iemand anders is. Het blijft dezelfde vrouw’, argumenteert Kwakkelstein aan NOS.

Ook het Louvre wil voorlopig geen uitsluitsel geven over de bevindingen van de Franse wetenschapper. Het Parijse museum wilde enkel kwijt ‘dat het niet betrokken was bij het onderzoek’.

‘Mona Lisa-mysterie is opgelost’

Ontrafeld of niet: volgens kunsthistoricus Andrew Graham-Dixon – maker van de documentaire die morgen bij de BBC te zien is – is er geen twijfel mogelijk. Hij noemt de ontdekking nu al ‘Art Story of the Century’.

‘Het Mona Lisa-mysterie is eindelijk opgelost’, schrijft hij op zijn Facebook-pagina:
"After 500 years, the mysteries of the Mona Lisa can finally be revealed. Presented by Andrew Graham-Dixon, this landmark film makes headline news. It reveals extraordinary new evidence that resolves many of the mysteries and inconsistencies; that Lisa was a real person, that Leonardo did indeed paint two versions and that there are hidden portraits underneath the world’s most famous painting. It shows that the painting in the Louvre may not be the Mona Lisa after all."
(Wednesday 9 December 9pm BBC2)


Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151208_02010692

---------------------------------------------------------------------------------------

Eerst een vooral wil ik benadrukken hoe knap het is dat men de dag van vandaag zulke dingen kan onderzoeken. Uiteindelijk gaat het hier over vormen en kleuren die verstopt zitten onder verschillende andere lagen verf en dus kunnen we deze ook niet met het blote oog zien.

Ik vind het idee dat de Mona Lisa verschillende versies heeft doorlopen uitermate fascinerend. Ik denk dan ook eerder dat Da Vinci zijn eigen schilderij heeft aangepast in plaats van over het schilderij van iemand anders te schilderen. Natuurlijk is daar voorlopig geen zekerheid over.

Hoe dan ook; deze vaststelling zou wel eens - zoals Meneer Graham-Dixon het aanhaalt - de ontdekking van de eeuw kunnen zijn binnen de wereld van de Kunst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2015, 21:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Geheim Mona Lisa ontrafeld

Mijn mening loopt parallel met de mening van Ann. Kunstkenner of niet, de Mona Lisa kent nagenoeg iedereen. Ik vind het ook knap dat mensen zich kunnen inzetten om de geschiedenis en het verhaal achter kunst te achterhalen. Vaak zit er meer in en achter een kunstwerk dan op het eerste zicht lijkt. Welke boodschap wou de kunstenaar ons meegeven? Welke maatschappelijke waarde schuilt er achter het kunstwerk? Waarom slaat net dit kunstwerk aan bij de meeste mensen? Dit zijn slechts enkele vragen waar mensen zich mee bezighouden. Daarom vind ik het ook goed dat er mensen zijn die zich hiermee bezig houden zodat mensen antwoorden kunnen krijgen op hun vragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.