actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th September 2014, 11:17
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Het belang van pauzeren tijdens het werken

Dit is exact hoe lang u elke dag zou moeten werken

Acht uur per dag, soms langer, zit u onafgebroken aan uw computerscherm. Even pauze nemen, zit er niet in - eerst nog snel die taak afwerken. Lunchen? Dat doet u wel achter uw toetsenbord. De gevolgen doen zich voelen, en 's avonds keert u afgepeigerd naar huis terug. Komt dit scenario u bekend voor? Diverse onderzoeken hebben al bewezen dat regelmatige pauzes uw productiviteit, concentratie en creativiteit ten goede komen. Maar hoe lang zou u precies moeten werken?
Onderzoekers van deuniversiteit van Toronto peilden eerder dit jaar naar de lunchgewoonten van kantoorbedienden. De studie toonde aan dat het gebrek aan een degelijke lunchpauze de productiviteit verlaagde. Wie een hele dag op zijn toetsenbord zit te tikken, voelt zich snel gestresseerd en uitgeput. En de gevolgen doen zich voelen.
Volgens professor HR Management John Trougakos, die het onderzoek leidde, hebben onze hersenen slechts een beperkte voorraad psychologische energie. "Alle inspanningen die we moeten leveren om ons te concentreren en te presteren, putten uit die voorraad. Eens de energiebron volledig geplunderd is, worden we minder efficiënt in alles wat we doen."

Een studie van de universiteit van Illinois wees in 2008 uit dat zelfs een kleine afleiding van een taak de focus voor een langere tijd kan herstellen. "Net als tijd is energie eindig, maar anders dan tijd is ze hernieuwbaar", klonk het. "Wanneer we te lang werken, worden alle zuurstof en glucose in onze hersenen opgebruikt, onze voornaamste bronnen van energie."
DeskTime
Pauzes zijn dus essentieel voor de productiviteit, maar minder duidelijkheid is er over de ideale verhouding tussen de gewerkte tijd en de pauzetijd. Een experiment van het sociaalnetwerkbedrijf The Draugiem Group verschaft enige duidelijkheid. Het bedrijf gebruikte de timetracking-app DeskTime om de gewoontes van hun meest productieve werknemers na te gaan. De tien procent die het meest productief was, bleek niet langer te werken dan de rest. Sterker: deze werknemers werkten geen acht uur per dag. Elke 52 minuten namen ze een pauze van 17 minuten.

"Het geheim om de hoogst mogelijke productiviteit te bereiken gedurende een werkdag, is niet langer, maar slimmer werken", rapporteerde Julia Gilford van het bedrijf in The Muse. "De werknemers met de hoogste productiviteit werkten 52 minuten lang heel intens. Daarna gaven ze hun hersenen tijd om te bekomen van die inspanning en zich voor te bereiden op het volgende werkuur."
Boek lezen
De studie van The Draugiem Group bevestigt wat onderzoekers al jaren zeggen: onze hersenen zijn niet gebouwd om zich acht uur aan één stuk te concentreren. "De beste manier om uw productiviteit te hernieuwen, is even op te staan en een pauze te nemen", zegt Cathy Sexton van The Productivity Experts, die de resultaten van het onderzoek niet verrassend noemt.

Wat wél verrassend was, was de manier waarop de productieve werknemers hun pauze invulden. "Niet met het checken van e-mails of YouTube-video's bekijken", zegt Gilford. "Ze maakten een wandeling, sloegen een praatje met collega's - niet over het werk - of lazen een boek."

Wandelen is inderdaad een goede manier om stress en vermoeidheid te verminderen en de stemming te verbeteren, blijkt uit onderzoek van deBritse universiteit Heriot-Watt. Vooral in een groene omgeving helpt een wandeling de hersenen volkomen tot rust te brengen.

Volgens Gilford is het belangrijk dat managers aan hun werknemers laten weten dat ze met een gerust gemoed mogen pauzeren, zonder angst lui of onproductief over te komen. Want daar knelt vaak het schoentje: we willen tónen dat we hard werken en vele uren aan ons bureau spenderen.
Tips
Net omdat het zo moeilijk is geregeld even op te staan en te ontspannen, lijst de nieuwssite FastCompany enkele tips op om voldoende pauze te nemen en uw productiviteit te verhogen:

- Plan uw pauzes vooraf in. Volgens FastCompany zijn werkperiodes van 52 minuten ideaal; fysioloog en slaaponderzoeker Nathaniel Kleitman spreekt van een werkperiode van 90 minuten, naar analogie met ons slaapritme. Zet een timer die u aan het begin en het einde van uw pauze herinnert.
- Maak realistische to do-lijstjes. "Vaak onderschatten we hoe lang een taak zal duren en zijn onze lijstjes niet haalbaar", zegt Sexton.
- Stel prioriteiten. Kies drie taken uit waarop u zich tijdens een werkdag concentreert. Bijkomende taken noteert u op een tweede lijst. Heeft u de eerste drie taken geschrapt, kies er dan drie nieuwe van de tweede lijst.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...en-werken.dhtml
Datum: 16/09/2014 om 09u27


Mening

Persoonlijk vind ik dit een interessant artikel om te lezen, daarom besloot ik om het te posten. Ik veronderstel dat er nog mensen zijn dit dit artikel interessant zullen vinden.

We leven in een maatschappij waar alles steeds beter, meer en sneller moet gebeuren. Dit zorgt voor de nodige stress bij de werknemers. Werknemers moeten steeds meer doen op kortere tijd. Pauze nemen zit er vaak niet meer in, toch is pauze nodig. Dit artikel legt uit waarom. Iedereen kent het wel, het gevoel dat de pauze nog even moet wachten omdat we eerst hetgeen waarmee we bezig zijn af moeten maken. Zo gaat dit steeds door met als gevolg dat we de pauzes gewoonweg overslaan. Dit is niet goed. Volgens het artikel zijn mensen meer productief wanneer ze wel pauze nemen. Als mensen pauze nemen kunnen ze achteraf met een opgefriste geest opnieuw aan hun werk beginnen. Een kwartier pauze per uur werken is beter dan uren na elkaar non-stop te werken. Dit zorgt ervoor dat werknemers minder stress hebben en dit zorgt voor een verbeterde productiviteit, enkel pluspunten dus.

Volgens mij is dit eveneens van toepassing op studenten. Er zijn studenten die non-stop studeren tijdens de examenperiode en er zijn studenten die veel pauzes nemen. Ik kan mij rekenen bij de eerste groep. Ik studeer uren aan een stuk zonder pauze te nemen en ik merk inderdaad dat ik naarmate de tijd vordert minder geconcentreerd ben. Ik probeer wel pauzes te nemen, maar meestal studeer ik gewoon verder omdat ik anders in tijdnood kom te zitten. Toch zou het beter zijn om regelmatig te pauzeren.

Met dit voorbeeld wil ik duidelijk maken dat mensen wel weten dat een pauze noodzakelijk is, maar dat ze het moeilijk vinden om effectief pauze te nemen. Het is erg moeilijk om slechte gewoontes af te leren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th September 2014, 17:08
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Persoonlijk vind ik dit net zoals Sofie een zeer interessant artikel. Ik ben er wel niet van geschrokken dat pauzeren beter is voor de concentratie. Tijdens het studeren merkte ik meer en meer dat een pauze noodzakelijk is om goed te kunnen functioneren. Bovendien vind ik de “speeltijden” bij het lesgeven ook altijd goed. Je kan even uitblazen in de leraarskamer om er nadien terug in te vliegen. Verder denk ik wel dat veel werkgevers niet graag hebben dat hun werknemers een pauze nemen tijdens het werken. Ze zullen dit beschouwen als tijdsverlies. Maar zoals het artikel ook vermeld, is pauzeren een middel voor een verbeterde productiviteit. Als laatste vind ik het ook belangrijk dat je tegen jezelf eventjes ‘stop’ kan zeggen. Misschien ben je wel goed bezig aan een taak, lukt het leren goed, … het is toch van belang dat je even alles aan de kant kan zetten. Hierdoor lukt het nadien misschien eens zo beter en kan je lichaam tot rust komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.