actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 17:02
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
'Kinderen moeten 31 minuten meer speeltijd krijgen'

Veertien Vlaamse kinderrechten- en jeugdactoren pleiten samen voor 31 minuten meer speeltijd voor kinderen per dag. ‘Kinderen hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen en goed te voelen, en spel speelt daarbij een cruciale rol’, zegt de Vlaamse Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen.

Het recht op spel van kinderen staat onder druk, zowel thuis, op school als in de buurt, zo klinkt het bij het Vlaamse Kinderrechtencommissariaat. ‘Door oninteressante, ongezonde of gevaarlijke omgevingen om te spelen en het uitsluiten van kinderen uit de openbare ruimtes. Maar ook door de druk op schoolse resultaten en door de overdreven gestructureerde agenda’s met verplichte bezigheden.’

De Vlaamse Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen roept daarom op tot 31 minuten meer speeltijd voor kinderen op school, thuis en in de buurt. ’Alle directe omgevingen van kinderen moeten het recht op spel ernstig nemen’, zegt Vanobbergen. ‘We roepen gemeenten, scholen en ouders op om charters daarover te ondertekenen.’

Het VN-Comité voor Kinderrechten publiceerde in april 2013 een ‘Algemene Commentaar’ bij het ‘Recht op spel’, artikel 31 van het Kinderrechtenverdrag. Daarin benadrukt het VN-Comité de ernst van het recht op spel.

Artikel 31 wordt gesteund door de Gezinsbond, het Kinderrechtencommissariaat, Vlaamse Kinderrechtencoalitie (Kireco), Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (VBJK), Centrum Informatieve Spelen en het Goe Gespeeld! netwerk: Vlaamse Dienst Speelpleinwerk (VDS), De Ambrassade, VVJ, KLJ, Scouts & Gidsen Vlaanderen, Mediaraven, Karuur, KSJ KSA VKSJ en Chirojeugd Vlaanderen.

Bron: De Standaard
Datum: 16 mei 2013

Ik denk zeker dat het een goed idee is om kinderen meer speeltijd te geven, zowel op school en thuis. Als ze op school meer speeltijd krijgen komen ze meer in contact met andere kinderen. Thuis is er misschien niet altijd de mogelijkheid om vriendjes te laten komen spelen. Op school kunnen de kinderen ook niet op hun Playstation, Xbox, Ipad en dergelijke spelen. Ze worden in principe verplicht om contacten te laten, samen te leren spelen en in de buitenlucht te komen. Ik vind dat veel kinderen tegenwoordig te veel binnen zitten en niet meer met andere kinderen spelen. Ze zijn vaak iets te veel bezig met de nieuwe gadgets van tegenwoordig. Dit is natuurlijk niet slecht omdat ze hier ook mee moeten leren omgaan maar men moet een goede balans proberen te vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 17:16
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind dit ook een goed initiatief! Voor kinderen is het belangrijk om sociale contacten te leggen, als zij in school hier meer tijd voor krijgen is dit een goed idee.
Ik weet niet of het thuis ook voor dezelfde redenen gebruikt zal worden, ik denk dat de kinderen thuis meer op de computer zullen spelen of televisie zullen kijken.
Ook is de vraag tot welke leeftijd dit van toepassing zal zijn en of de leerlingen dan ook 31 minuten langer op school moeten blijven of dat de school 31 minuten minder lang zal duren. In de winter wou ik net minder speeltijd, zodat ik vroeger thuis kon zijn en niet zo lang in de kou moest staan. Misschien kunnen ze in de hogere jaren een enquête houden om te zien wat de leerlingen juist willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.