actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2010, 08:24
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
Wetenschappers keren verouderingsproces om

Wetenschappers van de prestigieuze Harvard-universiteit zijn er in geslaagd om het verouderingsproces bij muizen om te keren. Grote vraag is nu of de verworven inzichten ook voordelen voor de mens kunnen opleveren, meldt de Britse krant The Guardian.
De onderzoekers konden het verouderingsproces bij testmuizen niet alleen afremmen, maar zelfs omdraaien. Dat deden ze door enzymen bij de dieren in te spuiten, die weefsel zouden herstellen en de aanmaak van nieuwe neuronen in de hersenen zouden versterken.

Herstel na veroudering
Men keek tijdens het experiment vooral naar de zogenaamde telomeren, de 'kapjes' op het einde van chromosomen die de chromosomen tegen aantasting beschermen. Telkens onze cellen zich splitsen, worden die telomeren korter tot op het punt waar ze niet meer werken en de cel afsterft.

De researchers kweekten nu muizen zonder telomerase, het eiwit dat het proces van het korter worden afremt. Die dieren bleken veel sneller te verouderen dan normaal. Wanneer dat enzym echter bij de proefdieren werd ingespoten, vertoonden ze tekenen van 'belangrijk herstel'.

Kanker
Of we nu een stap dichterbij 'de eeuwige jeugd' staan, is ver van zeker. Een aantal verschillen tussen mensen en muizen maken het niet alleen ingewikkeld maar ook gevaarlijk om de praktijk zomaar op mensen te gaan toepassen. Zo is er bij de mens een link tussen telomerase en kanker.

"Toch kan een behandeling in theorie ook bij mensen veilig zijn", zegt een van de medewerkers. "Op voorwaarde dat ze wordt toegepast op jonge mensen wiens lichaam vrij is van kankercellen." (hlnsydney/tw)
30/11/10 02u12
Bron/ Het Laatste Nieuws 30/11/2010

MIJN MENING/ Iedereen gaat anders om met het onderwerp “ouder” worden, sommige mensen smeren zich levenslang vol dure crèmes of laten zich vol Botox spuiten of brengen regelmatig een bezoekje aan de plastisch chirurg maar het verouderingsproces om keren gaat naar mijn mening toch te ver. Het lijkt allemaal veelbelovend maar de nadelen zijn op lang termijn niet te overzien; het proces zou ook tumoren sneller doen groeien, wie zullen de mensen zijn die dit kunnen betalen en wat met de wereldbevolking?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 11:20
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Het lijkt wel alsof we plots in een fictief verhaal zijn beland, waar de wetenschap een soort van 'levenselixer' heeft uitgevonden.
Aan de ene kant vind ik het een geweldig idee: de mens overwint eindelijk de dood en maakt zich meester van het eeuwige leven, hoewel we nu natuurlijk nog niet te vroeg victorie moeten kraaien.
Aan de andere kant maakt het me ook wel bang. We zijn nu al met zo veel mensen op deze wereldbol, dus wat zal het gevolg dan zijn als er alleen nog maar mensen geboren worden en niemand meer sterft?
Het is bijna niet te geloven dat de mens van onwetend wezen geëvolueerd is naar een alwetende wetenschapper en de uitvindingen die men vandaag de dag doet, spreken al helemaal tot de verbeelding.
Toch moeten we oppassen met wat we allemaal veranderen aan deze wereld, want ook al zien we het effect ervan niet meteen, het zal zeker wel gevolgen hebben op lange termijn. De mens voelt zich superieur tegenover andere wezens hier op aarde, maar is het dan echt nodig dat we zelf voor God gaan spelen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2010, 11:51
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
In mijn ogen klinkt dit heel ongeloofwaardig. Ook vind ik dat we niet te veel moeten knoeien met de natuur. Oké, een eeuwig jong leven kunnen we (nog) niet bekomen met onze wetenschappelijke kennis. Maar het experiment bij de muizen vind ik toch al dicht in de buurt van een fictiefilm komen.
Als deze techniek kanker zou kunnen genezen zou ze natuurlijk wel goed zijn, als we levens van onschuldige mensen en kinderen kunnen redden zou dit onderzoek aangemoedigd moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2010, 12:02
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
'De eeuwige jeugd'. Klinkt te mooi om waar te zijn. Waarom willen we ook continu de wetten en het ritme van de natuur wijzigen, ontregelen of overmeesteren? Ikzelf ben al geen voorstander van het eeuwige leven - wat gebeurt er dan met de wereldpopulatie? En wat zal dit dan wel niet gaan kosten? Tenzij deze behandeling kan gebruikt worden om ziektes te bestrijden, zie ik niet in waarom ziekteverzekeringen een tegemoetkoming zouden voorzien, wat dan zou betekenen dat dit enkel en alleen voor de rijkere klasse mogelijk zou zijn. Natuurlijk, langer jong zijn (al dan niet eeuwig..) kan leuk zijn, maar oud worden hoort nu eenmaal bij het leven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2010, 17:25
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Onze wetenschap gaat er elke dag op vooruit, men gaat steeds nieuwe dingen uitproberen en ontdekken. In dit artikel wordt het nogmaals bewezen.
Men heeft deze ontdekking nog maar pas gedaan. Ik denk dat er nog heel wat onderzoek en experimenten zullen moeten volgen om de voor –en nadelen hiervan te ontdekken. Maar het klinkt aanlokkelijk, wie wil het verouderingsproces niet omkeren? Vele mensen zijn nu al op zoek naar de eeuwige jeugd. Denk maar aan facelifts, het gebruik van Botox, … .
Wat zullen de nevenwerkingen zijn? Is het wel gezond? Soms denk ik dat we niet opzoek moeten gaan naar de eeuwige jeugd, veroudering hoort nu eenmaal bij het leven van een mens.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.