actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2010, 09:08
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Heet, heter, heetst: 10 miljard graden nabij Genève De deeltjesversneller nabij Genèv

De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadron Collider (LHC), in het Europees centrum voor onderzoek naar elementaire deeltjes (Cern) nabij Genève is erin geslaagd om een miniversie van de Big Bang te creëren door atoomkernen van lood met elkaar te laten botsen.

De LHC vestigde daarbij een nieuw hitterecord: 10 miljard graden. Dat is een miljoen keer heter dan de temperatuur in het centrum van de zon. Het gaat om "de hoogste temperaturen en de grootste densiteiten die ooit in een experiment zijn bereikt", aldus David Evans van de Universiteit van Birmingham. Een dergelijke temperatuur werd niet meer bereikt sinds het eerste miljardste van een seconde na de Big Bang.

Protest

Met deze mini-oerknal hopen de vorsers inzicht te krijgen in de eerste microseconden van het universum. De deeltjes worden nu verder bestudeerd in de hoop te ontdekken wat atomen samenhoudt en wat hen massa geeft.

Het experiment van Cern ging door ondanks waarschuwingen van de Heavy Ion Alert-groep, die beweert dat een dergelijke actie een rampzalige kettingreactie tot gevolg kan hebben die de Aarde kan vernietigen. Volgens de LHC-wetenschappers zijn deze beweringen nonsens.

bron: knack.be

eigen mening: Ik vond dit een gepast artikel om te posten, want het toont weeral eens aan waartoe de mens allemaal in staat is. Vroeger geloofde men dat de aarde is ontstaan door God, maar deze gedachte is al lang opzijgeschoven. Wetenschap heeft nu het voortouw genomen.
Ik vind het heel interessant om te weten hoe het universum en ook onze aarde is ontstaan, maar het gaat me toch iets te ver met deze deeltjesversneller. Ik ben geen wetenschapper, dus ik ken er niet veel van, maar ik heb gewoon bang dat die bewering van de Heavy Ion Alert-groep zou kunnen kloppen. Ik laat het aan de kenners over om dit te bepalen en ik hoop vooral dat ze weten waarmee ze bezig zijn
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2010, 10:31
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
De bewering dat enkele wetenschappers verantwoordelijk hadden kunnen zijn voor het einde van onze planeet is inderdaad beangstigend. Maar anderzijds vind ik het wel positief dat deze risico's genomen worden om baanbrekende onderzoeken te doen, die de oorsprong van ons ontstaan proberen te ontrafelen. Slechts een goede 30 jaar geleden was dezelfde tak wetenschappers namelijk ook druk bezig met het creëeren van niet te overziene risico's, alleen was het toen om een heel andere reden ("Wij hebben meer atoomwapens dan jullie..."). De ethiek van de wetenschapper lijkt er dus op vooruit te gaan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2010, 10:48
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Ik vind het jammer dat alle positieve prestaties van de mensheid altijd moet aangevochten worden door een groep extremisten. Aan de deeltjesversneller in Genève heeft men ruim 8 jaar gewerkt en er is 6 miljard in geïnvesteerd. Het meeste van die tijd (de tunnel was er al) heeft men gespendeerd aan veiligheidstests. Dat experiment lijkt me dus meer dan veilig, meer zelfs, het is waarvoor deze machine (de grootste machine die de mens gemaakt heeft tot hiertoe) gecreëerd werd. Bovendien moet men de spectaculaire getallen wel weten te relativeren in wetenschappelijke context: één ion dat zo snel trilt dat het een temperatuur teweeg brengt van 10 miljard graden is zo ongevaarlijk als maar kan: de omvang van een ion is zo al te verwaarlozen, laat staan in een tunnel met omtrek van 27 km. Het aantal atomen in die deeltjesversneller is wel betrekkelijker hoger dan 10 miljard, dus het is weinig waarschijnlijk dat men buiten het brandpunt zelfs maar een lichte temperatuurstijging kon waarnemen. De wereld in gevaar? Laat me niet lachen... En indien een kettingreactie had opgetreden in de deeltjesversneller, had die gezien de omvang ervan wel erg lang moeten duren om in een kritieke toestand te komen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die wetenschappers in dat scenario uren of zelfs dagen hadden moeten zoeken naar de stekker...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.