actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2010, 12:48
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Hersenen werken hetzelfde als Facebook

Hersenen blijken zich hetzelfde te gedragen als veel sociale netwerken, zoals bijvoorbeeld Facebook. Dat staat donderdag te lezen in een persbericht van het Nederlandse VU medisch centrum.

Sociale netwerken werken volgens 'het small-world-principe'. Dat principe combineert twee uitgangspunten. Enerzijds sta je in slechts een paar stappen in verbinding met een willekeurig iemand aan de andere kant van de wereld. Anderzijds is er binnen het netwerk sprake van sterke lokale gerichtheid, de zogenaamde hecht verbonden vriendengroepen.

De hersenen werken naar verluidt op dezelfde manier als die vriendennetwerken. Neuropsychologe Linda Douw ontdekte dat door onderzoek te doen naar de symptomen van patiënten met hersentumoren en epilepsie.

Bij patiënten met hersentumoren zou je verwachten dat op de plek waar de hersentumor zit ook de hersenfunctie verstoord is. Vreemd genoeg hebben die patiënten echter vaak problemen met functies in andere hersendelen, zoals epileptische aanvallen en problemen met algemene cognitieve functies (zoals concentratie en informatieverwerking).

Door met behulp van 'het small-world-principe' te kijken naar de hersennetwerken van patiënten met een hersentumor, ontdekte Douw dat de algemene gevolgen van een hersentumor veel beter te verklaren waren. Een hersentumor beïnvloedt namelijk het hele hersennetwerk. Zelfs in de hersenhelft waar de tumor zich niet bevindt, is de neurale communicatie veranderd.

Dat effect is enigszins te vergelijken met het vinden van websites op internet. Wanneer er een zoekmachine, zoals Google, uitvalt, heeft dat verstrekkende gevolgen voor de vindbaarheid van andere websites.


Datum: donderdag 04 november 2010, 11u49
Bron: De Standaard

Mening:
Ik vind dit heel frappant. Als dit effectief waar is, wat ik best wil geloven, staat de wetenschap weeral een stap verder inzake inzichten in een tumor en wat dit doet met het hersennetwerk. Hierdoor zijn er verschillende dingen die verklaard kunnen worden waardoor het mysterie bij velen opgelost geraakt. Dit is misschien een aanzet voor een nieuw onderzoek naar het beter kunnen bestrijden van tumoren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2010, 13:04
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Euhm, volgens mij wisten we dit al lang.
Het is al lang geweten dat de hersenen één complex geheel zijn waarbij elk deel verbonden is met een ander. De hersenen kunnen heel grofweg opgedeeld worden in aparte delen met verschillende functies, maar die aparte delen moeten wel met elkaar verbonden zijn om functies te combineren. Om een zeer eenvoudig voorbeeld te geven: als we iets willen zeggen, moet het deel dat instaat voor het vormen van zinnen aan het werk gaan, maar ook het deel dat instaat voor de bewegingen van de benodigde spieren en hoewel die twee delen niet op dezelfde plaats liggen moeten die wel met elkaar verbonden zijn aangezien ze moeten samenwerken om spraak tot stand te brengen. Dat wisten we al lang. Dus ofwel mis ik iets ofwel is dit een lichtjes 'sensatiezoekend' artikel dat wil aansluiten bij de hype om Facebook en andere internetfenomenen (zoals twitter) in wetenschappelijk en maatschappelijk onderzoek te betrekken.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2010, 14:28
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Ik ben het deels eens met wim. Volgens mij zijn dit totaal geen nieuwigheden die men hier bewijst. Bovendien vind ik het verband met sociale netwerksites niet echt wetenschappelijk.
Langs de andere kant wil ik het artikel niet helemaal afbreken want het geeft misschien wel op een simplistische manier de werking van onze hersens weer waardoor het voor een grotere doelgroep misschien duidelijker wordt hoe onze hersens nu juist werken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th November 2010, 19:21
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Dat wisten we al lang. Dus ofwel mis ik iets ofwel is dit een lichtjes 'sensatiezoekend' artikel dat wil aansluiten bij de hype om Facebook en andere internetfenomenen (zoals twitter) in wetenschappelijk en maatschappelijk onderzoek te betrekken.


Citaat:
Bron: De Standaard


Yup, kan kloppen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.