actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2015, 07:07
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
VS: rookverbod in sociale woningen

VS: rookverbod in sociale woningen

De Verenigde Staten gaan opnieuw een stapje verder in de strijd tegen tabak. Binnenkort zal het ook verboden zijn om te roken in een sociale woning. Dat maakte de Amerikaanse minister voor Wonen en Stadsontwikkeling, Julian Castro, bekend.

"We hebben de verantwoordelijkheid om de bewoners van de door de overheid ter beschikking gestelde woningen te beschermen tegen de schadelijke effecten van passief roken", zei de rijzende ster van de Democratische partij, die al genoemd wordt als potentiële vicepresident. "Met dit wetsontwerp zou de gezondheid van meer dan 760.000 kinderen moeten verbeteren en zouden de woningmaatschappijen jaarlijks 153 miljoen dollar kunnen besparen op bijvoorbeeld onderhoud en brandpolissen".

De duizenden bewoners van de sociale woningen in de VS zien hiermee wel hun individuele vrijheid beknot. En ook voor de socialehuisvestingsmaatschappijen betekent het extra werk, zij zullen het toezicht moeten organiseren. De koepelorganisatie CLPHA (Council of Large Public Housing Authorities) pleitte donderdag dan ook voor duidelijke regels, vorming en technische bijstand vanwege de federale overheid.

"Door de jarenlange onderfinanciering, kampt de sector al met een tekort van 26 miljard dollar voor de noodzakelijke herstellingen en moderniseringen", zegt men bij CLPHA. De koepelorganisatie wijst erop dat die verbeteringen ook een positief effect zullen hebben op het welzijn van de bewoners, "minstens zoveel als de antitabaksmaatregelen".

Astma

Julian Castro wil concreet sigaretten, sigaren en pijpen verbieden in alle kamers van een woning, in alle gemeenschappelijke ruimtes en buiten de gebouwen binnen een straal van acht meter. Ook in de bureaus van de socialehuisvestingsmaatschappijen zou er niet meer gerookt mogen worden. De VS tellen meer dan 1,1 miljoen sociale appartementen, waarvan er in 228.000 al een rookverbod geldt. Zo'n 15 procent van de Amerikanen rookt, een pak minder dan de 45 procent in 1965, maar het blijft nog wel één van de belangrijkste doodsoorzaken.

Nieuwe cijfers tonen dan wel dat het algemeen rookgedrag in de VS fel vermindert, maar die terugval is veel minder uitgesproken bij armere gezinnen. In een kwart van de sociale woningen is er ten minste 1 bewoner die rookt.

Uit onderzoek blijkt ook dat ongeveer 1 op 3 kinderen in sociale woningen kampt met astma of een andere aandoening van de luchtwegen.

Bron: De Knack, 13 november 2015.
http://www.knack.be/nieuws/wereld/v...mal-625127.html

Mijn mening: Ik was zeer geschokeerd toen ik las hoeveel kinderen, wonenden in sociale woningen, er te kampen hebben met astma of met een andere aandoening op de luchtwegen. Naar mijn mening is het hoe dan ook onverantwoord om te roken in het bijzijn van uw (niet-rokende) kinderen. Hoewel de kinderen zelf geen pijp opsteken roken zij toch op een passieve manier mee, hierdoor worden hun longen door anderen beschadigd. Dat er in sociale woningen niet gerookt mag worden is een zeer grote stap vooruit in de gezondheid van de kinderen. Wetende dat op deze manier al de gezondheid van meer dan 760.000 kinderen verbeterd kan worden, vraag ik mij af wat er nog gedaan zou kunnen worden om de gezondheid van kinderen die niet in een sociale woning wonen ook te verbeteren. Een ander bijkomend pluspunt van het rookverbod in de sociale woningen is dat er jaarlijks maar liefst 153 miljoen dollar bespaard zou kunnen worden. Toch vraag ik mij af of de bewoners de klik zullen kunnen maken om niet meer te roken in hun woning. 8 meter is vervolgens ook niet gewoon buiten aan de woning gaan staan en daar roken maar daarvoor moet je een stukje stappen. Ik vind het dus ook zeer goed en terecht dat er daarop controles zullen gedaan worden. Ik ben voorstander van deze nieuwe stap in de strijd tegen tabak!

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 13th November 2015 om 07:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.