actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 06:34
Lindsay.C*eymans Lindsay.C*eymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 25
Geliefd zijn op Facebook kan uw gezondheid schaden

Geliefd zijn op Facebook kan uw gezondheid schaden

Volgens een nieuwe Deense studie zullen we gelukkiger zijn wanneer we niet langer op Facebook zitten. En ook een beetje minder boos en eenzaam.

Met meer dan duizend waren ze, de proefkonijnen van het Deense Happiness Research Institute. De helft van hen werd gevraagd om het een weekje zonder Facebook te doen en vervolgens aan te geven hoe gelukkig ze zich voelden. Bleek dat de groep die wegbleef van Facebook significant meer tevreden was over die week dan wie wel actief bleef op Facebook.

Omdat ze bovendien veel meer in de échte wereld gestaan hadden, voelden ze zich een stuk minder gefrustreerd en eenzaam, aldus nog het onderzoek.

Onderzoeker Meik Wiking legde het resultaat zo uit: ‘Mensen hebben de neiging zichzelf te vergelijken met anderen, en in de wereld van Facebook zit het met die vergelijkingen niet goed. Meer dan zestig procent van de deelnemers in het onderzoek had vooraf aangegeven liever goeie kantjes te tonen, en bijna zeventig procent postte liever de grote momenten in hun leven.’

Het geeft een misleidend beeld: de wereld van Facebook is een constante goednieuwsshow. ‘Een facade’, zegt Leo Bormans, auteur van het boek Geluk. ‘En door onszelf steeds maar te vergelijken leggen we ons geluksgevoel buiten onszelf, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ambitie.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151111_01965754

Eigen mening:
Ik begrijp het artikel helemaal. Als we een stapje verder zouden nadenken zoals in het artikel, dan merken we inderdaad dat Facebook een "happy one-man show" is. Bijna enkel de grote of gelukkige gebeurtenissen post je op je profiel. Verder zet je enkel de foto's op je profiel die je mooi vindt.
Iedereen zal het onwaarschijnlijk ook herkennen dat hij/zij veel vrienden heeft op Facebook. Je kijkt op pagina's en ook anderen hun profielen. Het lijkt me sterk dat dan bijvoorbeeld een profielfoto die je mooi vindt in je gedachten houdt, net zoals je (onbewust) zal kijken naar het aantal likes. We vergelijken onszelf constant met anderen. Soms denk ik dat we hierdoor ons ideaalbeeld zoeken op de wereld en dit proberen na te streven.
Toch denk ik dat echt geluk inderdaad in ambitie zit. Dingen die we zelf bereiken hoeven we toch niet telkens met de wereld te delen? Volgens mij word je op zo'n moment gelukkiger als we er zelf van genieten.
Ik denk dat een keertje meer Facebook te laten voor wat het is ons meer bewust kan maken van onze omgeving en zo een stukje dichter kunnen staan bij ons persoonlijk geluk. De vraag is alleen nog hoe we dit zouden kunnen met de huidige sociale druk... .
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2015, 14:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Facebook kan gezondheid schaden

Dat het minder online zijn ervoor zorgt dat mensen gelukkiger worden, is al lang bekend. Toch ben ik het eens met Lindsay, wanneer ze zegt dat Facebook niet meer weg te denken is. Persoonlijk check ik ook elke dag mijn account om te zien of ik een belangrijke melding gekregen heb. Facebook is al even belangrijk geworden als een mailadres. Meldingen over school, afspraken en andere verplichtingen worden vaak enkel via Facebook aangegeven. Een dag zonder Facebook kan betekenen dat je belangrijke informatie mist. Natuurlijk gaan mensen te ver wanneer ze te lang aanwezig zijn op Facebook en elke dag verschillende profielen bekijken. Het 'echte' leven wordt soms volledig overboord gegooid en dat is uiterst jammer. Ik vind dat er officiële Facebookloze dagen moeten georganiseerd worden, zodat mensen terug kunnen leren genieten van het echte leven. Mensen worden zo opgezogen in de wereld van sociale media dat ze hun echte leven verwaarlozen. Dit mag niet de bedoeling zijn! Mensen komen altijd wel met de goede voornemens dat ze minder aanwezig zullen zijn op sociale media, maar uiteindelijk verandert er niets. Dit heeft verschillende negatieve gevolgen, zowel op lichamelijk, psychisch als op sociaal vlak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.