actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 14:27
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
"Slaapbehoefte negeren is arrogant"

De hedendaagse maatschappij is arrogant om het belang van slapen niet te erkennen. Dat is de conclusie van Engelse wetenschappers. Ze willen dat de burgers en overheden erkennen dat het slaaptekort van de moderne mens tot grote gezondheidsrisico's kan leiden. Vooral de technologische gadgets, van smartphone tot tablets, verstoren het bioritme van de mens.

We maken steeds minder tijd om te slapen. Wetenschappers van de universiteiten van Oxford, Cambridge, Harvard, Manchester en Surrey maken zich grote zorgen over de gevolgen voor de gezondheid. Te weinig slaap leidt tot kanker, hartziektes, obesitas, diabetes en infecties. Zowel de overheden als de burgers moeten het probleem serieus nemen, menen ze. Het probleem treft de hele samenleving en dus niet alleen de mensen die nachtwerk doen.

Het is namelijk onze moderne levensstijl die de biologische klok negeert. Zestig jaar geleden hadden de mensen zelfs 1 ŕ 2 uur slaap per nacht extra. "We zijn arrogante wezens, we denken dat we tegen de evolutie kunnen ingaan en vergeten dat we altijd geleefd hebben volgens de cyclus van dag en nacht", aldus professor Russell Foster van de universiteit van Oxford.

Bij onze moderne levensstijl hoort namelijk heel wat technologie. 's Avonds voor het slapengaan wordt er bijvoorbeeld steeds vaker naar de computer, tablet of smartphone gegrepen. Het licht (meestal blauw licht van korte golflengte) dat daarbij geproduceerd wordt, stuurt onze interne biologische klok helemaal in de war. De onderzoekers hopen op een sensibiliseringscampagne om zo de burgers aan te raden helder licht voor het slapengaan te negeren en een vaster slaapritme aan te nemen. "Op korte termijn merk je misschien niets van het slaaptekort, op lange termijn zijn de gevolgen zeer ernstig", aldus de onderzoekers

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/w..._slaaponderzoek

Mening: Ik merk zelf dat wanneer ik een paar dagen, niet voldoende geslapen heb, ik hoofdpijn krijg. Mijn lichaam zendt dan het signaal 'Ga slapen!', uit. Mijn hoofdpijn gaat dan ook niet over totdat ik een paar uur geslapen heb. Als ik opsta, is mijn hoofdpijn meestal weg. Ikzelf heb heel veel slaap nodig; zo'n 8 ŕ 10 uur per nacht. Ik weet dat dit enorm veel is en dat ik dat moet respecteren maar dat gaat ook niet altijd met ons druk leven. Vandaag de dag hebben we zoveel te doen dat we inderdaad amper de tijd hebben om voldoende te slapen. 's Avonds laat ben ik vaak nog voor het school bezig op mijn laptop. Nadien kijk ik nog wat naar de televisie om te spannen en check ik mijn mails, berichten en fb op mijn gsm voor het slapen. Ik merk dan inderdaad dat ik minder gemakkelijk in slaap geraak. Het kan dus inderdaad kloppen dat al deze multimedia onze biologische klok verstoort.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 13th May 2014 om 14:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 14:39
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Het is wel zo dat tieners en kinderen een ander slaappatroon hebben dan volwassenen.
Zelf kan ik met een 4-tal uren slaap "normaal" functioneren, maar je merkt wel dat je minder aankan dan wanneer je uitgerust bent.

Multimedia is een grote factor, maar stress en deadlines zijn zeker niet weg te denken als oorzaak van slaaptekorten.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2014, 15:16
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik ben iemand dat veel slaap nodig heeft. Dit merk ik vooral ten opzichten van mijn broer. Mijn broer kan een aantal nachten met een aantal uurtje slaap makkelijk doorkomen. Maar ik, ik ben dan een wrak. Dit zie ik vooral tegen de avond, in de ochtend merk je het absoluut niet aan mij dat ik weinig geslapen heb. Ik ben even actief dan dat ik 10 ŕ 11 uur heb geslapen. Maar tegen de avond krijg ik een serieuze klop van de hamer. Ik ben moe en geraak niet meer vooruit. Alles duurt eens zo lang als normaal en ik word daar zelf slecht gezind van. Ik kan hierdoor ook veel minder lang uitgaan dan iemand anders als ik twee dagen wil uitgaan in het weekend. Ik probeer mij daar aan aan te passen. Omdat ik een zeer druk leven heb met school, hier kruipt veel werk en energie in. En deze kan je voor een groot deel uit een goede nachtrust halen. Hierdoor ben ik iemand dat zeer hard kijkt naar het aantal uren dat ik kan slapen. Ik probeer mijn dag zo in te delen dat ik op tijd kan gaan slapen en zo de voldoende uren slaap.

Zelf heb ik ook al gemerkt dat je een hele dag achter de computer hebt gewerkt. Of maar een aantal uur voor je gaat slapen een groot verschil kan zijn. Dan dat ik ga slapen nadat ik met mijn paard ben ga rijden. Als ik ben gaan rijden kan ik eens zo goed slapen, mijn hoofd is leeg. Terwijl mijn hoofd minder goed leeg geraakt na het werken aan de computer. Volgens mij hebben de wetenschappers gelijk en moeten we hier voor oppassen. Zodat we onze nachtrust nog steeds kunnen behouden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 15:16
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Het klopt dat technologie een heel belangrijke rol speelt in het leven van de jongeren. Maar vaak zijn het niet alleen de jongeren meer die op facebook zitten, veel mails checken, tweeten, spelletjes spelen op hun Iphone,.. ook ouders doen dit meer en meer. Waar men vroeger vaak 's avonds nog aan het werk was of een gezelschapsspel speelde, maakt men nu veel meer gebruik van multimedia. Ik merk zelf ook dat ik bijvoorbeeld 's avonds nadat ik mijn computer heb afgesloten al snel naar mijn gsm grijp om nog even facebook te controleren. Maar ook dat ik bijvoorbeeld gewoon nog tot laat op mijn computer bezig ben voor eventuele deadlines. Hierdoor verlies je kostbare tijd, die je anders zou kunnen gebruiken om te slapen! En het is effectief waar dat mensen een basishoeveelheid slaap nodig hebben. De ene wat meer als de andere maar zonder slaap kan je niet en zeker niet op een lange termijn bekeken. Daarom denk ik dat er inderdaad dingen moeten gaan gebeuren om ons te doen inzien dat multimedia de slaap verstoren, maar ik vrees eigenlijk dat het hier voor een stuk al te laat voor is! Laat ons hopen dat we nog een beetje kunnen afkicken en onze nachtrust respecteren! Vaak zie je het bij jongeren ook gebeuren dat ze hun slaappatroon aanpassen in het weekend: ze gaan tot een kot in de nacht uit en slapen overdag. Terwijl ze in de week net overdag naar school moeten. Dit is ook erg ongezond. Maar wat je ook ziet gebeuren, is dat studenten zowel tijdens het weekend als de week uitgaan tot 3-4u 's nachts. Combineer dit dan met de multimedia en zo heb je helemaal niet genoeg slaap! Dit zijn misschien niet de enigste redenen die onze slaap verstoren (want stress is inderdaad ook een andere factor), maar wel een belangrijke! Daarom hoop ik dat onze samenleving snel terug zijn/haar gezondheid voor multimedia gaat plaatsen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th May 2014, 23:57
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Citaat:
Orgineel gepost door g*elle.jansen
Het klopt dat technologie een heel belangrijke rol speelt in het leven van de jongeren. Maar vaak zijn het niet alleen de jongeren meer die op facebook zitten, veel mails checken, tweeten, spelletjes spelen op hun Iphone,.. ook ouders doen dit meer en meer.
Dat is zeker het geval. Met de intrede van deze verslaving opwekkende programma's/toestellen gaat een mens meer en meer nood om deze te gebruiken. Een mens heeft gemiddeld een 6 tot 8 uren per nacht nodig om te slapen. Als heeft men een nacht niet goed heeft kunnen slapen, zal het lichaam dit opvangen met slaapschuld. In deze fase zal een mens 1/3de van zijn/haar normale slaappatroon extra slapen. Toch zijn er mensen die dit "negeren" en verder blijven leven. Ik ben zelf ook zo iemand. Maar eerlijk gezegd, geef ik multimedia niet alle schuld. Ik schuif redelijk wat schuld ook in de schoenen van de maatschappij. Deze verlangt meer en meer van de mens, die op zijn beurt langer moet gaan werken, meer huiswerk heeft enzovoort. Hierdoor heeft een mens ook minder slaap, maar kan hij/zij er niet veel aan doen.
__________________
Teaching creates all other professions.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.