actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 13:22
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Helft meer rokers zoekt professionele hulpt

Nooit eerder zochten zoveel Belgen professionele hulp om te stoppen met roken. Vorig jaar waren dat er 38.335, liefst de helft meer dan in 2010. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dinsdag, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv).
Het aantal Belgen dat aanklopt bij een tabakoloog, is opgelopen van 25.600 in 2010 naar 38.335 vorig jaar. Het rookverbod op café dat sinds 1 juli 2011 van kracht is, verklaart die stijging. Een andere verklaring is dat het Riziv sinds 2009 de eerste en tweede sessie bij een tabakoloog deels terugbetaald.

In 2010 moet het Riziv 610.000 euro terugbetalen aan rokers die in behandeling waren. Dat bedrag liep vorig jaar op tot 911.000 euro. Volgens een studie van de OESO rookt 21 procent van de Belgen ouder dan vijftien dagelijks, 20 procent minder dan in 2000.

gevonden op standaard.be

mening:
Dit is een positieve evolutie. De campagne tegen roken helpen. Ook Europa helpt mee, door de prijs op tabak te verhogen. Sigaretten zijn duur 6 euro voor een pakje vind ik veel geld. Toch hebben mensen hier nog geld voor over. Maar nu gaan ook meer mensen op zoek naar hulp om te stoppen. Want het heeft niet alleen invloed op hen maar ook op de mensen rondom hen. Passief roken is ook een probleem in deze maatschappij. Dat er nu meer mensen bereid zijn om te stoppen zijn verschillende reden voor. Eerst de prijs van tabak, gezondheidsrisico, zaag mensen rond hen,.... Ik vind dit een goede evolutie.

Laatst aangepast door E*elien.segers : 13th May 2014 om 13:23. Reden: verkeerde titel
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 14:04
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Het is een zeer grote vooruitgang dat er al de helft minder rokers zijn dan in 2010. Dit kan inderdaad deels komen door het rookverbod in de horeca. Ook de sensibiliseringscampagne omtrent longkanker en de gezondheid zullen ongetwijfeld hun steentje ook bijdragen. Dat roken steeds meer en meer geld kost, zal ook wel meespelen.

Persoonlijk vind ik dat het Riziv de eerste en tweede sessie van een roker die op visite komt bij een tabakoloog, niet moeten terugbetalen. Je hebt zelf de keuze gemaakt om te gaan roken, dan moet je er ook maar uit eigen beweging mee stoppen en niet omdat je dan nog een deel krijgt terugbetaald. Bovendien kost het blijven roken veel meer dan die enkele sessies bij een tabakoloog. Iedereen bepaalt over zijn eigen gezondheid. Het terugbetalen van deze sessies is voor mij een brug te ver. Het kost onze overheid ook een bom geld. Persoonlijk vind ik dit weggesmeten geld want de helft van deze rokers hervalt misschien al. Tot slot vind ik dat we dit geld dan beter voor andere zaken kunnen gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2014, 15:16
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Dit is zoals al vermeld staat een zeer goede vooruitgang. Dat mensen steeds meer en meer willen stoppen met roken is positief. De mensen beginnen te beseffen dat roken veel gezondheidsproblemen met zich meebrengt. De enige vraag die ik mij hierbij stel is waarom deze mensen er in de eerste plaats mee begonnen zijn. Dat ze stoppen met roken is een goede zaak, maar als je niet zou beginnen met roken zou dit nog veel beter zijn. Als mensen niet zouden beginnen met roken zou dit nog een veel grotere stap vooruit zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 15:24
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Persoonlijk vind ik dit fantastisch nieuws. Ik geniet er persoonlijk ook van als ik naar een café ga of een restaurant waar er niet gerookt mag worden. Dit maakt mijn avond beter. Ik hou absoluut niet van de geur en van de gezondheidsgevolgen al helemaal niet. Het is dan ook zeer moedig dat zoveel mensen professionele hulp zoeken en hier hopelijk door kunnen stoppen. Doordat er ook veel meer de negatieve kant van roken in de kijker wordt gezet. Wordt het moeilijker voor mensen om de gevolgen niet onder ogen te zien. En het verbod in de horeca heeft hier zeker nog een zetje in de goede richting gegeven.

Ik ben het enkel eens met s"effi. Ik vind het absoluut niet nodig dat je dit gaat terug betalen. Mensen kiezen zelf om te gaan roken. Moeten ze dit dan terug gaan betalen om die mensen te helpen stoppen? Dit is een eigen keuze die je gemaakt hebt en ik denk dat de gevolgen genoeg gekend zijn. Dus dan moet je ook maar zelf betalen voor deze gevolgen nog zoveel mogelijk tegen te gaan. Je moet je verantwoordelijkheid durven opnemen. Met andere woorden zou ik veel liever dit geld voor iets anders gebruikt worden dan dit. Per slot van rekening zijn er zeer veel mensen die hervallen in deze gewoonte en dan is het geld weg gesmeten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th May 2014, 17:06
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Iedereen onder ons weet, dat ik af en toe rook. Zelf zou ik ook willen stoppen, maar dit is niet altijd gemakkelijk. Een artikel zoals deze, geeft me toch moed. Er zijn zoveel doorzetters in ons land. Dit kan ik toch ook! Om te zeggen dat dit te verklaren is aan het rookverbod op cafés, kan ik niet echt steunen. Natuurlijk zal het er wel deels mee te maken hebben, maar persoonlijk denk ik niet dat het zoveel invloed had. Als ik wil roken, dan ga ik in de rokerszone staan of buiten. Moeilijk is dit niet en de meeste rokers onder ons, hebben hier een gewoonte van gemaakt. Op het begin was het allemaal aanpassen, maar de meeste onder ons zijn het nu wel gewoon. De felle prijzen zijn misschien eerder de oorzaak. Sigaretten slagen steeds op van prijs en na een tijd loopt dit allemaal op. Sommige onder ons, beginnen dit in te zien of kunnen zoveel niet meer permitteren. Misschien is de prijsstijging ook een aanleiding hiervan? Kunnen we over nadenken en over discussiëren denk ik.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th May 2014, 21:01
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Dit is zeer positief voor de maatschappij! Dan hebben de prijsverhogingen toch nog zijn vruchten afgeworpen. Het is wel zo dat dit enorm duur is geworden en misschien binnen 10 jaar worden sigaretten wel onbetaalbaar, vandaar dat er nu al heel veel mensen stoppen met roken misschien. Ook is het zo dat men hulp zoekt omdat de nicotine in de sigaret veel hoger is dan vroeger waardoor men sneller verslaafd raakt. Dit kan misschien een oorzaak met als gevolg het niet meer kunnen stoppen met roken.
Wat dan ook, het is zeer positief dat men hulp zoekt om te stoppen met roken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.