actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 17:20
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Alcohol doodt 3,3 miljoen mensen

In 2012 eiste alcoholmisbruik wereldwijd 3,3 miljoen levens, zo stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een nieuw rapport. Europeanen drinken het meest.

‘Er moet meer gedaan worden om bevolkingen te beschermen tegen de negatieve gezondheidseffecten van alcoholconsumptie’, zegt Oleg Chestnov van de WHO. Hij waarschuwt dat er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid is en dat alcoholmisbruik in 2012 meer dan 3 miljoen doden eiste. De doodsoorzaken gaan van kanker tot geweld na te veel drinken.

Gemiddeld drinkt iedereen vanaf vijftien jaar of ouder 6,2 liter pure alcohol per jaar, zo staat in het rapport . Maar minder dan de helft van de populatie - 38,3 procent - drinkt. Dat brengt het gemiddelde alcoholgebruik bij drinkers op 17 liter per jaar. 16 procent van de drinkers doet aan binge-drinking wat het meest schadelijk is voor de gezondheid.

Meer mannen dan vrouwen zondigen zich aan alcoholmisbruik. Ook armere mensen zijn in het algemeen meer vatbaar voor de sociale gevolgen en gezondheidsrisico’s van alcohol, zegt WHO-directeur Shekhar Saxena.

De studie bekeek de alcoholconsumptie in 194 landen en de impact ervan op de openbare gezondheid en het beleid. Volgens het rapport hebben sommige land al maatregelen genomen om mensen te beschermen tegen schadelijk drinken. Het gaat dan over een verhoging van de btw of het verhogen van de leeftijdsgrens. Meer landen moeten zulke maatregelen nemen, bepleit de WHO. Er moet voor de WHO ook meer bewustzijn gecreëerd worden over de problematiek.

In Europa wordt het meeste alcohol geconsumeerd per persoon. Sommige Europese landen kampen met bijzonder hoge cijfers van alcoholmisbruik.

De voorbije vijf jaar is de alcoholconsumptie wel stabiel gebleven in Europa, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Onder meer in Zuid-Oost-Azië neemt de consumptie toe.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140512_01102029

Mening :

Ik schrok meteen door de titel "Alcohol doodt 3.3 miljoen mensen". Dit is echt een verontrustend aantal. Toch denk ik dat het treffen van maatregelen of het starten van een campagne om de bevolking de neveneffecten van alcohol duidelijk te maken onvoldoende effect zal hebben. Dit wegens het feit dat de mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen wat hun alcoholverbruik betreft.
Jongeren die vanaf hun 15 jaar beginnen te drinken en "lam" over het straat lopen, is de harde realiteit. Elk weekend zie ik een aantal jongeren aan de kant liggen. Misschien kunnen ze de leeftijdscategorie wat betreft alcoholconsumptie verhogen, maar ik denk persoonlijk dat dit geen impact zal hebben. Op de één of andere manier geraken ze toch aan alcohol.
Bovendien heeft het rookverbod in cafés of de vele campagnes om de bevolking de neveneffecten van roken duidelijk te maken toch ook weinig effect gehad? In veel cafés wordt nog steeds gerookt, rokers staan niet stil bij de neveneffecten, ondanks die vermeld staan op het pakje. Waarom zou dit plots wel effect hebben wat betreft alcohol?
Natuurlijk juich ik het toe dat ze meer willen doen en dat ze de bevolking willen waarschuwen voor de neveneffecten van alcohol. Ik betwijfel enkel dat dit zijn impact zal hebben en dat dit wereldwijd iets zal veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 19:07
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Het is absurd om te weten dat 3,3 miljoen mensen in één jaar tijd zijn gestorven ten gevolge van alcohol. In het artikel wordt aangehaald dat er meer aan gedaan moet worden, maar het ligt voornamelijk aan de opvoeding denk ik. Kinderen drinken vaak op feestdagen snel een slokje drank van hun ouders mee. Daarnaast gaan jongeren steeds vroeger en vroeger op stap en komen ze ook veel sneller in contact met alcoholische dranken. Vaak kunnen jongeren zich niet meer amuseren zonder alcohol en dat is jammer.
Uiteraard kan en moet men de mensen inlichten over de neveneffecten van alcohol, maar men beslist uiteindelijk nog allemaal zelf. Ik vind het meer dan logisch dat men streng probeert te zijn wat alcohol betreft, maar in sommige gevallen werkt dit eerder negatief dan positief. Ook tabak staat in een slecht daglicht en de verpakkingen bevatten uitleg over het feit dat het dodelijk is, maar ik weet niet of dit echt helpt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2014, 23:13
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Alcohol doodt 3,3 miljoen mensen

Ik schrok meteen toen ik dit artikel las. Zeker omdat ik onlangs nog een artikel heb gepresenteerd in de klas over 'de houding tegenover alcohol verandert'. Dit was een artikel uit de Knack. Deze twee spreken elkaar dus heel hard tegen!
Nu in mijn artikel stond dat onze maatschappij de jongeren niet meer zag als alcoholverslaafden. Nu uit dit artikel blijkt dat niet enkel de jongeren maar ook oudere mensen de oorzaak zijn van de hoge percentages. Ik vind dat men hier dringend iets moet aan veranderen, en hiermee bedoel ik niet dat ze zoiets moeten inlassen zoals de 'vet-tax' maar simpelweg mensen op de hoogte brengen van wat alcohol kan doen. Ook moet men strenger toezicht houden op het verkoop van drank. Ik durf er voor wedden dat 50% van de jongeren onder de 18 jaar nog steeds sterke drank kan vast krijgen. Het ligt natuurlijk niet enkel aan de mensen die een winkel uitbaten, het begint volgens mij allemaal bij de ouders. Het is hun taak om hun kind er op te wijzen wat de grenzen zijn van het alcoholgebruik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.