actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 16:24
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Wat lachen met overgewicht doet met een mens

Nu zwaarlijvigheid steeds meer mensen treft, groeit 'fat shaming' uit tot een steeds zorgwekkendere trend in onze samenleving. Mensen discrimineren op basis van hun uiterlijk is wellicht van alle tijden, maar onderzoek bij 6.000 volwassenen wijst uit dat lachen met overgewicht een veel zwaardere impact heeft op de mentale en fysieke gezondheid dan bijvoorbeeld seksisme of racisme. .

Het is niet moeilijk om in te zien dat het bekritiseren van iemands uiterlijk onmiddellijk een negatieve impact kan hebben. Naast emotionele pijn en een verstoten gevoel, zou spotten met bijvoorbeeld overgewicht ook op lange termijn heel wat schade kunnen verrichten.

Fat shaming
De reden waarom harde kritiek op iemands gewicht zo zwaar aankomt, is omdat het in tegenstelling tot je geslacht, afkomst of geaardheid, een veranderlijke factor is. De drukkende gedachte dat we tot op zekere hoogte iets kunnen veranderen aan de eigenschap die bekritiseerd wordt, maakt ons gevoeliger voor de negatieve effecten van vooroordelen en pestgedrag. Hierdoor zorgt onder meer 'fat shaming' voor een grotere weerbots op de emotionele en fysieke gezondheid.

Negatief
Uit de studie bij 6.000 volwassenen aan Florida State University College of Medicine blijkt dat mensen die uitgelachen worden omwille van hun gewicht de eigen gezondheid veel slechter inschatten, meer kampen met allerlei kwalen, minder tevreden zijn over hun leven en zich vaker eenzaam voelen. Deze negatieve mentale spiraal werkt leren omgaan met een medische oorzaak van zwaarlijvigheid of volharden in een gezonder dieet en voldoende lichaamsbeweging uiteraard niet in de hand.

Bron: De Morgen 12/05/2014
(http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-een-mens.dhtml)

Mening: Als je naar onze maatschappij vandaag de dag kijkt, zie je ongetwijfeld een groot aantal zwaarlijvige mensen. Dit verbaast mij niet omdat het eten van fastfood bij veel mensen wekelijks op het menu staat. Zwaarlijvigheid is een problematiek die zeker moet aangepakt worden maar lachen is zeker niet de juiste oplossing hiervoor. Niet iedereen kan er aan doen dat hij/zij zwaarlijvig is. Een vriendin van mij heeft een aantal jaar geleden een hersenbloeding gehad. Ze heeft dit overleefd maar moet dagelijks nog medicatie hiervoor innemen. De medicatie zorgt dat ze steeds blijft bijkomen en nu maatje XL heeft in plaats van maatje S. Ze vindt dit zelf heel erg maar kan er dus niets aan veranderen. Als ze stopt met de medicatie betekent dat dat haar dagen geteld zijn. Ik vind het erg dat mensen lachen met anderen die zwaarlijvig zijn. Het belangrijkste blijft nog steeds het innerlijke van een persoon. Als je echt om anderen geeft, kijk je verder dan enkel het uiterlijk. Mensen die lachen met anderen omdat ze niet voldoen aan hun ideaal beeld, verdienen geen respect.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 17:41
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Het is inderdaad zo dat er heel veel zwaarlijvige mensen zijn, maar deze mensen pesten is even slecht als de voeding die zo'n mensen naar binnen spelen. Ook is er zeker een groep dat er niets aan kan doen! Met pesten duw je de mensen nog dieper weg in dat laag zelfbeeld en het zal hen inderdaad niet helpen om gezonder en sportiever te gaan leven. Daarom moeten we juist zo'n mensen gaan helpen en positief benaderen. Aanmoedigen helpt en werkt op termijn echt wel om deze mensen door het afslankproces te helpen. Kijk altijd eerst naar jezelf voor je anderen bekritiseerd, zou ik denken. Elke mens heeft zo zijn negatieve kanten en iedereen moet zichzelf constant in iets bij benen. Niet alleen zwaardere mensen, maar ook mensen die roken bijvoorbeeld. En zo kan je zeker nog wel doorgaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2014, 18:29
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik ben het eens met de reacties die al gegeven zijn. Lachen met zwaarlijvige mensen is gewoon iets wat je niet doet. Maar lachen met andere mensen, doe je ook niet. Wanneer je uitgelachen wordt, ga je dit je altijd aantrekken en dit heeft natuurlijk gevolgen op hoe je je mentaal voelt. Wanneer er vaak met hetzelfde gelachen wordt, begin je jezelf hierop te fixeren en is het nog moeilijk om uit deze negatieve gedachten te komen. Mensen zouden wat meer respect voor elkaar moeten hebben. Hou je gemene mening gewoon voor jezelf!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2014, 18:53
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Zoals iedereen wel weet zijn er veel mensen die kampen met overgewicht. Hier wordt vaak de spot mee gedreven. Dit is iets wat absoluut niet kan, het zijn ook maar gewoon mensen. Door hun overgewicht zien ze er een beetje anders uit, maar dat zou eigenlijk geen probleem mogen vormen. We moeten soms ook eens denken aan de mensen die aan dit overgewicht niet kunnen doen. Er zijn mensen die voor hun gezondheid medicatie moet nemen waardoor je veel kilo's aankomt, zonder dat je dit wilt. Moeten we hier dan mee lachen? Zouden we deze mensen niet beter steunen?

Natuurlijk zijn er mensen die door te veel te eten met overgewicht kampen. Maar doen we er dan echt goed aan om hiermee te lachen? We zorgen er alleen maar voor dat ze zich nog slechter in hun vel gaan voelen en hierdoor misschien nog meer gaan eten. Dit helpt niet. We zouden ze beter steunen en helpen naar een oplossing zoeken zodat zij van dit probleem verholpen worden. Zodat zij de nodige kilo's kunnen afvallen en zich terug beter in hun vel gaan voelen. Hun gezondheid zal er dan ook ineens op vooruit gaan. Dit is denk ik veel beter dan deze mensen uit te lachen en te discrimineren. Hier heeft niemand geen boodschap aan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2014, 19:03
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Wij leven in een maatschappij waarin steeds nieuwe veranderingen aan bod komen en men er steeds op gaat discrimineren. Eerst had je het racisme ten opzichte van de buitenlanders, dan de pesterijen bij andere mensen en dan weer de negatieve reacties op seksuele voorkeuren. Het is zo belachelijk dat er steeds bij elke verandering bij de mens een hele chaos meekomt. Iedereen is zoals hij of zij is en niet anders, dat zou aanvaard moeten worden.
Dat men nog steeds zo vaak en zo veel commentaar geeft op dikke mensen zoals in dit artikel aangehaald wordt, verbaast mij niets. Dit wilt niet zeggen dat ik het tolereer als mensen elkaar pesten om eender welke reden ook.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th May 2014, 17:34
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik ben zelf zeker niet de magerste persoon hier op aarde, maar om echt te zeggen dat ik al ben uitgelachen nog niet. Ik kan op zich mijn gewicht wel veranderen, maar hiervoor heb ik regelmaat nodig en op dit moment heb ik dat allesbehalve. Ik begrijp dat mensen zich slecht in hun vel gaan voelen als ze worden uitgelachen of gepest vanwege hun gewicht, maar ik wil toch nog even enkele 'side notes' maken bij dit artikel.

Het eerste probleem vind ik hier dat dit onderzoek gedaan is in de States waar men op een andere manier kampt met overgewicht dan hier. Zoals men hieronder al zei is de populariteit van fastfoodketens hier een serieuze oorzaak van. Ik denk dat je hier aan mensen gaat vragen hoe zij hun overgewicht aanvoelen, dat we misschien wel meer gevarieerde resultaten zullen krijgen.

Een ander probleem vind ik hier weer het feit dat men altijd oog heeft voor de dikke mensen, maar nooit voor de te magere mensen die wel willen bijkomen, maar waarbij het gewoon niet lukt. Hoe vaak krijgen zij wel niet de reactie "Eet een hamburger" of "Anorexiapatiëntje" terwijl dit evenveel pijn kan doen als een persoon die "dikzak" zegt tegen iemand met overgewicht. Misschien moeten we ook eens zo'n onderzoek organiseren en ons niet enkel focussen op de dikkere mensen.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th May 2014, 17:59
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik begrijp niet dat mensen uitgelachen worden omwille van hun gewicht. Oké, ik vind ook dat sommigen er iets aan moeten doen, maar je weet nog steeds niet wat hun achtergrond is. Misschien hebben ze een schildklierprobleem waardoor afvallen bijna 'mission impossible' wordt? Mensen uitlachen op zich is al iets wat je niet hoort te doen.

Gisteren werd Thomas uit 'Foute vrienden' ook mooi met de voetjes op de grond gezet nadat hij een presentatie moest geven aan zwaarlijvige mensen. Hij lachte ook altijd met het gewicht van zijn vrienden. Hij moest een presentatie geven en hij werd geconfronteerd met al de uitspraken die hij zei over corpulente mensen. Het publiek apprecieerde zijn presentatie niet echt, dus ik denk dat hij nu wel beseft dat zijn uitspraken niet horen.

Het zal nooit stoppen, het discrimineren en uitlachen. Ik hoop wel dat er meer tolerantie komt voor andere mensen, maar ook dit betwijfel ik zwaar door de verzuring van de maatschappij (Bijvoorbeeld op het journaal: De buren die een speeltuin laten weghalen in een taverne in Waregem omdat de kinderen te veel lawaai maken). Niemand is perfect en naar mijn mening moet men elkaar accepteren en elkaar nemen hoe men is.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th May 2014, 18:18
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik begrijp dat mensen worden uitgelachen als ze dik zijn, zo'n mensen zijn er nu eenmaal in de wereld. Daarnaast begrijp ik ook dat commentaar op iemand zijn gewicht veel erger kan overkomen dan commentaar op iemand zijn huidskleur. Jouw gewicht kan je namelijk zelf kiezen en jouw huidskleur niet. Ik begrijp ook grotendeels dat vele 'dikke' mensen zich enorm gefrustreerd voelen als ze dik genoemd worden, maar soms stel ik me dan de vraag: "Als dit jou echt kwetst en stoort, kan je er dan niets aan veranderen?". Vele mensen zijn dik en weten dit, maar doen er niets aan. Ik wil niet impliceren dat ze de gevolgen maar moeten dragen, maar als zo'n zaken echt kwetsen, kunnen ze er misschien beter iets aandoen. De mensen die dik zijn, moeten zich goed in hun vel voelen. Juist zoals mensen die mager zijn, want ook deze worden gepest omdat ze (zogezegd) anorexia hebben en niets eten. Wanneer je jezelf goed in je vel voelt, (graatmager, mager, gewoon, dik) zullen deze pesterijen jou niet kwetsen en houden ze wel op. Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat deze pesterijen getolereerd moeten worden!
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.