actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2014, 14:02
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Negen op de tien stedelingen ademen slechte lucht in

In vele steden gaat de kwaliteit van de lucht de jongste jaren steeds meer achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Bijna negentig procent van de stedelijke bevolking ter wereld ademt slechte lucht in, waarbij de normen die door de WHO worden aanbevolen, zijn overschreden.
Oorzaak zijn het autoverkeer, het gebruik van fossiele brandstoffen en slechte isolatie van huizen.


‘Vele stedelijke centra zijn zo in vuile lucht gehuld dat hun skyline onzichtbaar wordt’, zei Flavia Bustreo, vice-direcrtrice-generaal bij de WHO voor Gezinnen, Vrouwen en Gezondheid van Kinderen. Vooral in Afrika en in Zuidoost-Azië is de toestand bijzonder slecht.

3,7 miljoen doden

Vorig jaar lieten de VN weten dat in 2012 3,7 miljoen mensen onder zestig jaar door vervuilde lucht zijn gestorven.

Er zijn ook lichtpunten. Zo heeft de Colombiaanse hoofdstad Bogotá bijvoorbeeld door een beter openbaar vervoer en maatregelen ten voordele van voetgangers en fietsers resultaten geboekt.

Ook het stadsbestuur van de Deense hoofdstad Kopenhagen krijgt een compliment. De verbetering van de luchtkwaliteit in zulke steden maakt volgens Maria Neira, WHO-directeur publieke gezondheidszorg, dat het mogelijk is de luchtkwaliteit met gerichte maatregelen te verbeteren.

De studie behandelde gegevens uit 1.600 steden (500 meer dan in 2011) in 91 landen tussen 2008 en 2013.

Commentaar:
Deze vaststelling verbaast mij absoluut niet. Al langer dan vandaag loopt men in de Chinese grootsteden met een mondmasker rond. Zelfs in de Europese steden wordt het hoe langer, hoe erger. Kijk maar naar Frankrijk daar hebben ze zelfs een nummerplaat-systeem uitgedokterd om het autogebruik en het bijhorende smog-alarm tegen te gaan. Al vrees ik dat dit niet voldoende is. Overheden moeten in mijn ogen veel meer investeren in openbaar vervoer en fietspaden. Slechts wanneer deze in orde zijn, zullen mensen geneigd zijn om de auto links te laten liggen!

Bron:
De Standaard, 7 mei 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140507_01095473)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 7th May 2014 om 14:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2014, 14:28
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik denk dat iedereen wel merkt dat het steeds drukker en drukker op de baan wordt. Je moet soms al een uur op voorhand vertrekken voor een traject dat je normaal op 20 minuten kan doen.
De luchtkwaliteit gaat er écht niet op beteren zolang mensen (en overheden) het milieu niet serieuzer gaan nemen. Sarah Palin bijvoorbeeld kwam al af met uitspraken zoals "het broeikas effect bestaat niet, want het is hier in Alaska aan het sneeuwen in mei". Zo gaat er natuurlijk niets veranderen.

Zelf lijd ik aan asthma, ik hoop dus zeker en vast dat er iets aan de luchtkwaliteit gedaan gaat worden. Met maskertjes rondlopen zoals in Oost-Azië ziet niemand zitten toch?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.