actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2014, 19:19
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
WHO waarschuwt voor opmars van kinderverlamming

WHO waarschuwt voor opmars van kinderverlamming

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gewaarschuwd voor een nieuwe opmars van polio of kinderverlamming en de crisis uitgeroepen tot een internationaal noodgeval voor de volksgezondheid. De erg besmettelijke ziekte verspreidt zich steeds meer over de landsgrenzen en dat vormt een groot risico, aldus de WHO. Het polio-virus is dit jaar al naar drie landen van elders overgebracht, hoewel het polio-seizoen nog niet eens begonnen is. Het virus wordt via besmette mensen van Pakistan naar Afghanistan gebracht, van Syrië naar Irak en van Kameroen naar Equatoriaal-Guinea.

Als er niet ingegrepen wordt, kan de tegen 2018 nagestreefde uitroeiing van kinderverlamming niet gehaald worden, deelde de WHO mee. Momenteel zijn tien landen getroffen, naast de zes al eerder genoemde komt polio ook voor in Israël, Ethiopië, Nigeria en Somalië.

Poliomyelitis treft vooral kinderen onder de vijf jaar. Een op de 200 infecties leidt tot langdurige verlamming. Vijf tot tien procent van de verlamden sterft, omdat hun luchtwegen niet meer werken.

De ziekte is ongeneeslijk, maar besmetting kan met inentingen voorkomen worden. In 1988 startte de WHO een globaal programma ter uitroeiing van kinderverlamming. Het aantal infecties liep door de vaccinatieprogramma's tussen 1988 en 2012 met meer dan 99 procent terug, van naar schatting 350.000 in 1988 naar 223 in 2012.

Vorig jaar werden weer meer dan 400 gevallen geregistreerd, wat vooral te wijten is aan conflicten en burgeroorlogen en ook aan het groeiend verzet tegen de vaccinatieprogramma's door islamitische bewegingen in Afrika en Azië. Die zien daarin een poging van het Westen om hun kinderen onvruchtbaar te maken.

Bron: De Redactie, 05/05/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...opmars_van_kind

Commentaar:
Dit is geen goed nieuws! Ik ben het er mee eens dat er dringend iets aan gedaan moet worden. Als ik lees dat sommigen zich verzetten tegen inentingen, vraag ik me af hoe ze dit kunnen denken. We willen de kinderen inenten zodat ze een goed leven kunnen leven. Niet omdat we ze onvruchtbaar willen maken. Ik denk dat het programma nog eens duidelijk gemaakt moet worden aan iedereen zodat we alle kinderen kunnen helpen en kinderverlamming tegen kunnen gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2014, 19:35
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik denk dat alle baby's in België automatisch worden ingeënt tegen polio net omdat de ziekte zo'n gevaarlijke gevolgen heeft. De 10 landen waar ze over spreken zijn landen waar het vaccineren van baby's misschien niet altijd even vanzelfsprekend is. De oorlogsomstandigheden zijn niet ideaal, daardoor zullen er ook veel bijkomende slachtoffer zijn. Het vaccineren van baby's komt in deze landen niet op de eerste plaats, zij hebben andere, grote problemen aan hun hoofd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.