actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2014, 09:39
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ziekteverzekering prijst werk aan als middel tegen depressie

Ziekteverzekering prijst werk aan als middel tegen depressie

Ziekteverzekering prijst werk aan als middel tegen depressie Foto:
Mensen met een psychische aandoening moeten niet noodzakelijk thuis blijven tot het helemaal over is, stelt de ziekteverzekering (Riziv). Weer aan de slag gaan is vaak een deel van de therapie, luidt het.


Dat is een boodschap die haaks staat op wat in het verleden werd gemeld. Het Riziv riep afgelopen vrijdag daarom de medische wereld samen met de artsen van de ziekenfondsen bij zich, zo schrijft De Standaard in de ochtendeditie.

Het is vaak beter het werk vroeg te hervatten bij psychische aandoeningen, luidt het nu. Decennia werd het tegendeel gezegd of beleefd. Ga pas terug aan de slag als je helemaal in orde bent, was de impliciete richtlijn.

Ook bij psychische aandoeningen. Mensen die na een langdurige ziekte terug aan het werk willen, moesten daar zelfs toelating voor vragen. Tot voor kort ontmoedigde het uitkeringsstelsel ook trajecten zoals een deeltijdse hervatting van het werk.

Dat is al bijgestuurd. De ziekteverzekering sloot ook al akkoorden met de VDAB en zijn zusterinstellingen om nieuwe jobs te vinden voor mensen na langdurige ziekte, ook na psychische aandoeningen.

Werknemers die willen terugkeren naar het werk, na een langdurige ziekteafwezigheid, kunnen ook discreet een gesprek met hun bedrijfsarts vragen om advies te vragen of te spreken over een aanpassing van de werk post of het werk.

Bron:
Tegenbos, G. (2014, april 28). Ziekteverzekering prijst werk aan als middel tegen depressie. De Standaard.

Eigen mening:
Ik denk dat dit voor een aantal mensen zou kunnen werken. Mensen die in een depressie geraakt zijn door een moeilijke thuissituatie en niet perse door hun werk kunnen denk ik na een periode terug deels aan het werk. Deze mensen missen misschien hun werk en voelen zich beter op het werk dan thuis.
Voor mensen die een depressie gekregen hebben vanwege hun werk is het uiteraard niet vanzelf sprekend om werk als therapie voor te stellen. Alhoewel ik aan de andere kant ook wel denk, hoe langer je van je werk wegblijft, hoe moeilijker het wordt dat je terug gaat. Ik denk dat door halftijds te beginnen werken de aanpassing minder groot gaat zijn dan ineens voltijds te beginnen met werken.
Het zou kunnen lukken voor een aantal mensen, maar uiteraard moet er naar patiënt per patiënt gezien worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2014, 11:02
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik sluit mij aan bij de mening van Lien. Het hangt van de reden van de depressie af of het het beste is om snel weer te gaan werken of niet. Iemand die depressief geworden is doordat hij/zij gepest werd op het werk of de werkdruk niet meer aankon, zal beter wat langer thuisblijven, tot hij/zij het gevoel heeft dat hij/zij weer sterk genoeg is om tegen die dingen op te boxen. Wanneer er een probleem thuis is, dan kan je volgens mij niet snel genoeg terug gaan werken. Dan helpt het zeker om je gedachten wat te verzetten.

Bij sommige mensen is er niet meteen een duidelijke oorzaak voor de psychische problemen. Wanneer je zegt dat je het moet bekijken van persoon tot persoon, dan is het moeilijk om te beslissen wat je met deze mensen moet doen, denk ik. Iemand die depressief is zal uit zichzelf niet snel de neiging hebben om weer te willen gaan werken. Diegene ligt vaak liefst de hele dag in bed of in de zetel en heeft nergens zin in. Ik denk dat het voor deze mensen toch zeker belangrijk is om hen te verplichten om weer te gaan werken. Persoonlijk denk ik dat het weer aan de slag gaan inderdaad een deel van de therapie is. Als je hele dagen gewoon in je bed ligt niets te doen, dan geraak je in een negatieve spiraal en dan gaat het niet gemakkelijk weer beter worden. In het begin is het misschien niet simpel om weer te gaan werken, want je hebt daar dan absoluut geen zin in, maar uiteindelijk zal je weer positieve dingen beginnen te ervaren, dingen die je weer zin geven in het leven. Een depressie is niet van de ene op de andere dag verdwenen, maar deze kleine dingen helpen vaak wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.