actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2014, 09:41
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Twintig procent meisjes denkt aan plastische chirurgie

Een op de vijf meisjes zou plastische chirurgie overwegen als de operatie gratis zou zijn. Ze zijn niet tevreden over hun lichaam. Dat leert een bevraging van het VRT-programma ‘Koppen’ in zes scholen.

Koppen bevroeg 457 leerlingen, van 15 tot 18 jaar, in zes scholen over het ideale lichaam. 1 op de 5 meisjes is niet tevreden over het eigen lijf. De jongens scoren met minder dan 1 op de 10 een pak beter.

‘Hoewel het om een klein onderzoek gaat, geven de cijfers een goede algemene indicatie over hoe jongeren denken over hun lichaam en uiterlijk’, zegt Bart Degryse, al zestien jaar voorlichter bij Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid.

Vooral de vrouwen hebben er veel voor over om de perfectie te bereiken. Een kwart van de meisjes zou bereid zijn om drie of meer jaren van hun leven in te ruilen voor het perfecte lijf. En een vijfde zou naar de plastisch chirurg stappen als het gratis was. Bij de jongens is dat slechts 6,8 procent.

Bron:
De Standaard
17/04/2014

Mening:
Het feit dat jongeren, vooral meisjes, niet tevreden zijn over hun lichaam, is alleen maar te wijten aan het ideaalbeeld waarmee ze in dagbladen, op tv, ... geconfronteerd worden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij jongeren die in de leeftijdscategorie 15-18 jaar zitten, maar ik denk dat wanneer het onderzoek bij ouderen gedaan zou worden de cijfers alleen maar de lucht in zouden gaan. Het is bijvoorbeeld al generaties lang dat het ideaalbeeld geen grammetje vet heeft. Zelf ken ik, vanuit mijn vriendengroep, een aantal mensen die vanaf dat ze 18 jaar werden een maagverkleining of dergelijke ondergaan hebben. Dit met als hoofdzakelijke reden dat ze constant gepest werden met hun zwaarlijvigheid. Ikzelf vind dat een beetje te ver gaand wanneer je enkel voor deze reden dergelijke ingreep laat uitvoeren. Elke jongere wordt vroeg of laat namelijk geconfronteerd met pestgedrag. Maar het is iets waar je, in de meeste gevallen, achteraf sterker uitkomt. Ik vind dat men aan plastische chirurgie strengere voorwaarden moet stellen zodat het enkel en alleen toegestaan wordt wanneer het noodzakelijk is voor je gezondheid. Niet omdat je om het één of ander lichamelijk kwaaltje gepest wordt of omdat het er volgens jou niet goed uitziet. Elk mens is uniek, er moeten nu eenmaal verschillen zijn.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 17th April 2014 om 09:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2014, 10:18
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Dit is een ontzettend hoog aantal dat zich niet tevreden voelt. Net zoals S*ana denk ik dat dit te wijten is aan al de beelden die we vandaag te zien krijgen. Niemand kan ontkennen dat vandaag de dag bijna alle zangeressen, actrices, ... graatmager zijn. Dat dit bij jongens lager ligt, is denk ik omdat ze veel minder met hun uiterlijk bezig zijn dan meisjes. Ik snap wel dat je wat onzekerheden hebt over je lichaam, maar om dan over te stappen op plastische chirurgie, vind ik toch wat overdreven. Iedereen is mooi op zijn eigen manier en eigenlijk zou niemand daar iets aan moeten veranderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th April 2014, 13:28
JolienBalemans JolienBalemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 29
Ik begrijp de meningen van Fenne en Shana maar ik begrijp ook de meisjes die het effectief willen doen. De dag van vandaag is het belangrijk om er goed uit te zien en wie hieraan niet voldoet, wordt gepest of uitgesloten of heeft minder zelfvertrouwen.

Tegenwoordig wordt plastische chirurgie overal gepromoot, zo was er een op de kortingswebsite 'Groupon' een borstvergroting of andere esthetische ingreep te vinden. Of de actie bij het magazine TV Familie, hier worden ook ingrepen verloot onder de kopers van dit tijdschrift. Ik begrijp dat sommige mensen een operatie willen doen wegens gezondheidsredenen en daarvoor het geld niet hebben, en voor deze mensen is zo'n actie wel goed. Maar er kan hier ook misbruik van gemaakt worden, er kunnen geïnteresseerden zijn die zo'n ingreep willen laten uitvoeren puur om hun zelfbeeld op te krikken. Jammer genoeg helpt zo'n ingreep alleen niet om meer zelfvertrouwen te krijgen, en zo kunnen deze mensen in een vicieuze cirkel geraken in het allerslechte geval.

Net zoals Fenne en Shana vermelden, moeten er dus betere regels en wetten komen om deze operaties enkel voor diegene beschikbaar te stellen die het wegens gezondheidsredenen nodig hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2014, 15:43
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Ik ben ervan verschoten hoeveel meisjes iets willen veranderen aan hun lichaam. De dag van vandaag moeten we allemaal maar voldoen aan de eisen van de media. Je mag geen puist meer hebben of iets te dik is al teveel. Tegenwoordig zie je op vele tv-kanalen programma's die producten aanbieden om te vermageren. Velen denken dat een operatie de enige manier is om te voldoen aan de eisen van deze maatschappij. Ik vraag me af of zo'n operatie iets doet aan je zelfbeeld? Het kan misschien zijn dat je er even goed met bent maar kort daarna ga je veel meer willen veranderen aan je zelf. Maar is dat dan nog mooi? We moeten leren aanvaarden dat iedereen mooi is. Wie bepaalt wie mooi is of niet? Ik vind dat we dit voor ons zelf moeten uitmaken. Er moet ook iets gebeuren aan strengere wetten rond plastische chirurgie. Ik begrijp dat iemand met medische redenen dit laat doen, maar iemand die kerngezond is maar volgend sommige iets te dik of een te grote neus heeft, moet toch niet kiezen voor plastische chirurgie! Je moet iedereen aanvaarden zoals ze zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd April 2014, 13:36
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Dat is echt wel spijtig en triestig om te horen. Dan weten we ook ineens wat ons te wachten staat als leerkracht. Werken aan het zelfbeeld bij leerlingen en dan vooral bij de meisjes. Het is niet leuk als je als onzekere puber elke avond op tv perfecte vrouwenlichamen en mooie, gave gezichten moet aanschouwen. Het is dus aan de volwassenen om dat ideaalbeeld aan te kaarten en kritisch te benaderen en zeker niet aan te moedigen! We moeten duidelijk maken dat niemand er zo kan uitzien buiten wanneer je bewerkt bent op een foto of in een filmpje. Geen enkele vrouw in de reclame ziet er zo uit zoals ze in de reclames verschijnen. Er verschijnen tegenwoordig ook filmpjes op youtube die laten zien dat modellen altijd worden bewerkt. Als je nu zoiets laat zien aan pubers, dan doet dat volgens mij echt wel iets. Dan wordt hun zelfbeeld toch beetje bij beetje opgekrikt als je blijft zeggen dat het allemaal niet echt is en dat iedereen er mooi uit kan zien!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.