actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2014, 10:08
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
'Onhoudbaar' record: Elke dag 90.000 Belgen naar de dokter

'Onhoudbaar' record: Elke dag 90.000 Belgen naar de dokter

11/04/2014 om 04:23 - Bijgewerkt om 04:23

De Belgen zijn vorig jaar een recordaantal keer naar de huisarts gegaan: in totaal 33 miljoen keer, of 90.000 maal per dag. "zo kan het niet verder", zeggen de experts.

"Deze situatie is niet meer houdbaar", zegt viroloog-huisarts Marc Van Ranst in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Het Rijksinstituut voor ziekte-en invaliditeitsverzekering (Riziv) noteerde vorig jaar 440.000 raadplegingen meer dan in 2012. Dat heeft te maken met het zware griepseizoen vorig jaar, de vergrijzing en de crisis. Dan zitten de wachtkamers sowieso voller, luidt het.

"Het succes van de huisarts is de vertrouwensrelatie die hij kan opbouwen met de patiënt", zegt Herman Moeremans, voorzitter van het Syndicaat voor Vlaamse Huisartsen (SVH). "Maar door het hoge aantal raadplegingen dreigt het gevaar dat we minder tijd kunnen besteden aan elke patiënt."

De extra raadplegingen kosten de ziekteverzekering ook meer geld. Marc Van Ranst roept de volgende regering daarom op om "haarfijn na te gaan" welke kosten in de gezondheidszorg efficiënter kunnen. "Iedereen is het er al jaren over eens dat het zo niet verder kan. Maar niemand pakt de financiering echt aan." (Belga/TV)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/o...mal-137887.html

Persoonlijke mening: Zelf schrik ik heel hard van deze cijfers. Vorig jaar was er een zwaar griepseizoen, maar dan nog is het een beduidend hoog cijfer. Zelf vind ik het uitermate belangrijk dat wanneer ik naar de dokter ga, deze tijd voor mij maakt. Wanneer de wachtkamer goed vol zit, is dit bijna onmogelijk en zal je stilletjes aan als een nummer behandeld worden. Ik denk ook wel dat sommige mensen te snel naar de dokter gaan, dit bijvoorbeeld als je een gewone verkoudheid hebt. Verder denk ik ook dat sommige mensen naar de dokter gaan voor eens een goed gesprek, omdat een dokter toch als vertrouwenspersoon wordt aanzien. Hier zouden maatregelen voor moeten getroffen worden. Als laatste is het ook belangrijk dat men iets gaat doen aan de financiering van de gezondheidskosten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2014, 11:44
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik ben helemaal niet verrast na het lezen van dit artikel. Door de zware griepseizoen, de vergrijzing en de crisis lijkt me dit zeer logisch. Tegenwoordig heb je ook voor het minste een doktersattest nodig. (bv. een pilletje tegen de hooikoorts) Naar mijn mening zouden er een aantal basismedicatie vrij verkrijgbaar moeten zijn/worden. Daarmee zouden al heel wat mensen niet meer naar de dokter moeten lopen.

In onze maatschappij moet je ook constant verantwoording afleggen. Veel mensen gaan alleen naar de dokter om een ziektebewijs te krijgen. Die personen weten best wat ze hebben en wat ze daar voor moeten innemen. Deze extra raadplegingen kosten alleen maar handen vol geld. Niet alleen voor de mensen die ziek zijn of een doktersbriefje willen maar ook voor de ziekteverzekeringen. Hier moet verandering in komen. Ik heb hierboven al één mogelijke oplossing gegeven maar dat is zeker nog niet voldoende. Als de mensen hier echt iets aan willen veranderen moeten ze dit snel doen. Zoals je kan lezen in het artikel blijft het aantal bezoeken enkel stijgen. Dit moeten we dus zo snel mogelijk tegengaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.