actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2014, 13:39
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Kijken naar ‘slank’ recept doet minder snacks kopen

Kijken naar ‘slank’ recept doet minder snacks kopen

Mensen met overgewicht kopen minder ongezonde producten als ze bij het binnenkomen van de supermarkt een recept in handen krijgen waarop staat dat het gezond en caloriearm is. Dat is de conclusie van een experiment van de Universiteit Utrecht.

Alle honderd deelnemers aan het onderzoek kregen een recept in handen bij het binnenkomen van de supermarkt. Bij de helft van de deelnemers stond dat het recept ‘goed en gezond was voor de slanke lijn’. Bij de andere vijftig stond die vermelding niet op het recept, al ging het om precies hetzelfde gerecht. Nadat de proefpersonen langs de kassa waren gepasseerd, bleek dat degenen die de slanke-lijn-receptenkaart hadden gekregen 75 procent minder ongezonde snacks hadden gekocht dan de anderen.

Opvallend was dat dit alleen gold voor mensen met overgewicht. Klanten met een normaal gewicht lieten hun koopgedrag niet beïnvloeden door het zien van de gezonde receptenkaart.

Volgens de onderzoekers werkt de gezonde receptenkaart als een onbewuste en subtiele geheugensteun voor een eerder gemaakt voornemen om minder calorieën in te nemen.

Het experiment kadert in een breder onderzoek naar allerlei technieken om obese mensen te motiveren om gezonder te gaan eten.

Bron: De Standaard, 08/04/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20140408_01059653

Commentaar:
Persoonlijk vind ik dit een leuk initiatief. Mensen worden niet verplicht om gezonder eten te kopen en worden er ook niet mee geconfronteerd. Ik voel dit eerder aan als een tip die mensen krijgen om misschien eens wat gezonder te koken. Men loopt zelf door de winkel en koopt wat men wil zonder enige druk. Als een gezond recept mensen met obesitas kan aanzetten om gezonder te eten, dan juich ik dat enkel en alleen maar toe.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2014, 20:31
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Ik vind het persoonlijk erg vreemd dat zoiets klein als een papiertje ons zo hard -onbewust- kan beïnvloeden. Voor mij weeral een bewijs dat onze hersenen nog vol geheimen zitten. Ondanks dat, vind ik het wel erg interessant. Het is bovendien een goede manier om mensen te helpen bij hun strijd tegen overgewicht, dit zonder hen te kwetsen.

Wat me dan wel een beetje zorgen baart is, dat als we ons door zoiets laten beïnvloeden, dat reclame mogelijk een grotere invloed heeft op ons leven dan dat we tot nu toe dachten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2014, 13:27
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Thumbs up

Dat een klein papiertje de mensen in een gezonde richting kan sturen vind ik zeer indrukwekkend. Wat een paar woorden niet kunnen doen. Het is zoals V*ronique Covearts zegt een zeer goed initiatief. Overgewicht en obesitas komen steeds vaker voor en brengen heel wat gezondheidsproblemen met zich mee. Door de invloed van dit recept zijn we weer een kleine stap dichter bij dit steeds groter wordende probleem. Hopelijk ontdekken we nog vele technieken om mensen onbewust te motiveren om gezonder te gaan eten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2014, 21:26
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind dit wel iets heel positief. In sommige winkels worden mensen veel met recepten geconfronteerd. Maar als een recept wordt gegeven, waarop staat 'goed en gezond voor de slanke lijn', zal dit misschien mensen met overgewicht helpen en dan is dit zeer goed. De mensen worden niet verplicht om het recept klaar te maken, maar het recept helpt wel om die mensen geen ongezonde snacks te laten kopen.
Overgewicht is een groot probleem, dat steeds groter wordt en wat eigenlijk dringend aangepakt moet worden. Deze recepten met die boodschap dragen hier al een steentje toe bij en ... vele kleintjes maken één groot.
Ik vind dus zeker dat het niet alleen bij dit experiment mag blijven. Altijd die recepten uitdelen is misschien moeilijk en een staander zetten met de recepten erop zorgt er waarschijnlijk voor, dat niet iedereen ze neemt. Dus dit moet anders aangepakt worden, maar ik ben ervan overtuigd dat men hier wel een oplossing voor zal vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.