actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2014, 15:55
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Zelfs twee lightdrankjes per dag kunnen al gevaarlijk zijn

Het is light, dus het kan geen kwaad? Helaas: een recente studie aan de Universiteit van Iowa toont aan dat bij vrouwen die amper twee lightdrankjes per dag drinken een verhoogd risico op cardiovasculaire aandoeningen en hartaanvallen kan worden vastgesteld.
De onderzoekers bekeken de medische dossiers van bijna 60.000 vrouwenmet een gemiddelde leeftijd van 63. Ze ontdekten dat bij vrouwen die twee of meer lightdrankjes per dag drinken, dertig procent meer kans op een hartaanval kan worden vastgesteld. De kans dat ze overlijden aan een hartgerelateerde ziekte zou ook vijftig procent hoger liggen dan bij vrouwen die passen voor lightdrank.
Zelfs twee lightdrankjes per dag kunnen al gevaarlijk zijn


Al moeten de bevindingen wel genuanceerd worden: lightdranken zijn immers vooral populair bij consumenten die al wat overgewicht hebben of aan diabetes lijden. Patiënten die dus sowieso al meer kans lopen op hartziekten. Maar dan is er ook nog een andere theorie: de artificiële zoetstof aspartaam zou de chemische huishouding van je lichaam overhoop halen. Drink je een lightdrankje, dan wordt je honger naar zoet niet gestild, maar krijg je net méér zin in zoetstof. Om dat te compenseren grijpen light-drinkers sneller naar zoete snacks als chocolade of cake.

Hoofdonderzoeker Dr. Ankur Vyas blijft voorzichtig: 'We vonden enkel een verband tussen lightdranken en deze aandoeningen, dus kunnen we niet met zekerheid zeggen dat ze erdoor veroorzaakt worden.' Verder onderzoek naar het verband is dus aan de orde. Tot er wetenschappelijk uitsluitsel is raden de dokters daarom ook aan om zowel het drinken van gesuikerde als lightdrankjes te beperken.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...dmf20140331_014

Mening: Voor mij is dit een studie met onverwachte resultaten. Wel goed dat de hoofdonderzoeker, Dr Ankur Vyas, voorzichtig blijft. Hij wil niet gezegd hebben dat lightdranken hartaandoeningen veroorzaken, maar er is wel een verband tussen die twee. Verder onderzoek zal dus meer duidelijkheid brengen. In mijn directe omgeving heb ik ook reeds gemerkt dat het de iets molligere mensen zijn die naar lightdranken grijpen, de reden daarvoor is dat er minder of zelfs geen echte suiker inzit. De vervangsuikers zorgen op hun beurt voor meer zin in echte suikers wat dan weer tot meer zin in zoetigheden kan leiden. Zo wordt de kans op overgewicht natuurlijk groter. Het beste lijkt mij nog altijd om zo weinig mogelijk frisdrank te drinken en zo weinig mogelijk zoetigheden te eten. Fruit en water zijn betere vervangers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2014, 10:26
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Dat frisdranken sowieso niet zo goed zijn voor je gezondheid, dat weet denk ik iedereen wel. Toch zijn er nog altijd veel mensen die denken dat lightdranken niet zo slecht zijn voor je gezondheid, omwille van het feit dat er geen echte suikers inzitten en je er niet van bijkomt, en dan kiezen ze hiervoor wanneer ze eens iets anders willen drinken dan water. Waar zij vaak niet bij stilstaan is het feit dat er andere, minstens even slechte zoetstoffen worden gebruikt bij het productieproces van lightfrisdranken. Er is al veel onderzoek gedaan naar aspartaam en elke keer wordt er gezegd dat dit slecht is voor je gezondheid, maar toch blijft men het gebruiken.
Of deze lightfrisdranken er echt voor zouden zorgen dat je meer kans hebt op hart- en vaatziekten? Het zou kunnen, maar zoals in het artikel duidelijk vermeld is er niet meteen een direct oorzakelijk verband gevonden tussen het verbruik van lightfrisdranken en hart-en vaatziekten. Om die reden zou ik lightfrisdranken dan ook niet laten, wél om het feit dat ze de schadelijke stof aspartaam bevatten. En 'laten' is misschien wat te sterk uitgedrukt, ik denk dat we er vooral voor moeten zorgen dat we er niet te veel van drinken (net als we van geen enkel voedingsmiddel te veel moeten eten/drinken), maar af en toe kan het volgens mij geen kwaad.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2014, 22:15
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ondertussen weten we het al wel. Eigenlijk is alles gewoon gevaarlijk nu en eigenlijk zijn zo'n dingen er altijd geweest. Alleen staat men er nu meer bij stil dan vroeger. Dit komt door onze stijgende welvaart, mensen leven langer (er kunnen zich dus al veel meer ziekten, ... voordoen) en de wetenschap staat ook niet stil. Hierdoor weten we wat mensen hebben en staat men er meer bij stil.
Ik vind het wel jammer dat ook de 'light' versies zo ongezond zijn. Mensen die wat zwaarder zijn of gewoon andere mensen willen ook wel eens iets drinken met een smaakje. Ze grijpen dan bewust naar light, maar eigenlijk schieten ze er niets mee op. Het is wel nog niet zeker of er degelijk een verband is. Het beste zal zijn om toch zo'n dingen zoveel mogelijk te beperkten maar ze uitsluiten heeft geen zin, want dan vinden ze weer iets anders dat gevaarlijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.