actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 15:26
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
De mythe doorprikt: rode wijn is geen wonderdrank voor gezond leven

De mythe doorprikt: rode wijn is geen wonderdrank voor gezond leven

Liefhebbers zullen het niet graag lezen, maar rode wijn blijkt dan toch geen wonderdrank voor een langer, gezonder leven. Amerikaanse wetenschappers doorprikken de mythe dat de antioxidanten in wijn een uitweg bieden voor de valkuilen van een vetrijk dieet. Dat meldt de Amerikaanse omroep ABC.

Rode wijn zou slechte eetgewoonten compenseren, hoort u wel eens zeggen. Want hoe zou anders de zogenaamde Franse paradox te verklaren zijn: ondanks hun vetrijke dieet kennen de Fransen een zeer laag sterftecijfer door hart- en vaatziekten.

Dat komt alvast niet door de resveratrol in wijn, meent Richard Semba van de Johns Hopkins University of Medicine die het onderzoek leidde. Resveratrol is een hoog aangeschreven antioxidant waarvan lange tijd gedacht werd dat ze de Franse paradox kon verklaren. Eerder onderzoek op dieren gaf aan dat de antioxidant, die behalve in blauwe druiven ook terug te vinden is in bepaalde Aziatische planten, in noten en bessen, de gezondheid zou bevorderen.

Voedingssuplementen
Hoewel nooit bewezen in studies bij mensen, hebben die bevindingen bijgedragen aan een jaarlijkse verkoop van voedingssupplementen op basis van resveratrol voor 30 miljoen dollar (21,8 miljoen euro) per jaar in de Verenigde Staten alleen.

Tevergeefs, zo blijkt uit de nieuwe studie. Resveratrol helpt mensen niet langer te leven, voorkomt geen kanker of hartziekte en heeft geen substantiële invloed op ontstekingen. Dat besluiten de wetenschappers in het vakblad JAMA International Medicine van de American Medical Association.

Het onderzoek is gebaseerd op urinestalen van bijna achthonderd personen in twee kleine dorpjes in Toscane. De proefpersonen waren allen boven de 65 en werden negen jaar gevolgd. In die periode stierf 34 procent van de deelnemers. Uit de metingen bleek geen enkel verband tussen de hoeveelheid resveratrol in het bloed en het vroegtijdig overlijden. Ook werd geen link gevonden met de ontwikkeling van kanker of hartziektes.

De Franse paradox - en daarmee ook het geheim voor een langer leven - blijft dus voorlopig een mysterie.

Gevonden op: De Morgen

Commentaar:
Om eerlijk te zijn, ik heb dit nooit echt geloofd. Ik was er, voor dit onderzoek, wel van overtuigd dat één glaasje rode wijn (of witte wijn) geen kwaad kon voor jouw gezondheid. Zolang het maar bij één of twee glazen blijft, vind ik dat dit moet kunnen. Natuurlijk zeg ik niet dat je dan ineens 120 jaar oud wordt, maar als je eens een glaasje wijn drinkt denk ik wel dat je een persoon bent die van het leven geniet en misschien ook sneller de dingen kan relativeren en minder kampt met stress.

Het is dus bewezen dat het niet om de ingrediënten zoals resveratrol gaat die in de wijn zitten, maar ik geloof wel dat de levensstijl van de mensen die geregeld wijn drinken hier een grote rol bij spelen. De Fransmannen zijn ook eerder een volkje dat bekend staat om hun laxheid en alles-op-z'n-tijd-mentaliteit. Natuurlijk zou ik de personen die denken dat het wél gezond is, niet aanraden om plots te stoppen met je dagelijkse glaasje rode wijn. Want misschien is het ook de kracht van het geloven dat je sterker maakt en dus ook langer laat leven. Klink op het leven en drink een glaasje wijn (met mate).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 15:33
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik heb dit net zoals Marijne nooit geloofd. Ik zelf drink helemaal geen alcohol. Zou ik dan minder gezond leven dan de personen die elke dag 1 glaasje wijn drinken? Dit kan niet. Wijn drinken is dan wel niet goed voor de gezondheid maar als je dit matigt en bijvoorbeeld maar 1 of 2 glaasjes per drinkt denk ik ook niet dat dit je gezondheid gaat schaden. Als mensen dit echt geloofde en meer wijn dronken om gezond te zijn zou ik dit dom vinden van die mensen. Je moet toch zelf weten dat je in alles moet matigen. Dit is een algemeen geweten feit. Je moet al je eten en drinken matigen en evenwichtig eten. Als je dit doet leid je volgens mij ook een goed en gezond leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.