actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2014, 14:49
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Injecties met jong bloed tegen ouderdomsziekten

Injecties met jong bloed tegen ouderdomsziekten

Als de resultaten van experimenten op muizen aan de universiteiten van Harvard en California een gelijkaardige impact hebben op de mens, is er hoop voor het behandelen van ouderdomsziekten als dementie. Het injecteren van jong bloed zorgde onder andere voor meer bloedvaatjes en een vlottere bloedstroom in het brein. De oude dieren presteerden niet alleen mentaal opvallend beter, ook hun fysieke weerstand ging erop vooruit.

Bij het eerste onderzoek aan de universiteit van California, San Francisco werd gewerkt met muizen die het equivalent zijn van twintigers en zestigers. De oudere dieren werden herhaaldelijk geïnjecteerd met bloed van hun jongere soortgenoten of dat van leeftijdsgenoten. Het jonge bloed zorgde voor vlottere leerprocessen en betere geheugentesten (in doolhoven). Onderzoeker Saul Villeda waarschuwt wel dat enthousiastelingen voorlopig beter zelf geen proefkonijn spelen.

GDF11
De twee andere studies werden uitgevoerd aan Harvard. Hier lag de focus op een specifieke proteïne, genaamd GDF11, die rijkelijk aanwezig is in het bloed van jonge muizen én mensen. Naarmate we ouder worden neemt de concentratie opvallend af. De oude muizen die tijdens het experiment geïnjecteerd werden met GDF11-rijk bloed hadden een sterkere grip en een grotere fysieke weerstand in verhouding tot dieren die geen injecties kregen.

Ouderdom
Verder zagen de onderzoekers ook een verhoogde productie van nieuwe bloedvaatjes en een betere bloedstroom in de hersenen. Deze ontdekkingen klinken alvast veelbelovend voor toekomstige behandelingen van oudersdomsgerelateerde mentale aandoeningen zoals dementie.


Datum: 05/05/2014

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...msziekten.dhtml

Mening:

Toen ik de titel van dit artikel las, toen dacht ik dat zoiets niet echt zou helpen. Wanneer ik nadien het artikel aan het lezen was, toen begon ik meer en meer te geloven dat dit een bijzonder belangrijke ontdekking is en dat dit echt wel eens goed zou kunnen werken, vooral omdat er ook nieuwe bloedvaatjes ontstaan wanneer je jong bloed injecteert. Op deze manier blijft het jonge bloed altijd in omloop en zullen de positieve effecten niet enkel vlak na een injectie merkbaar zijn. Natuurlijk zullen er waarschijnlijk meerdere injecties moeten gebeuren om ouderdomsziekten echt aan te pakken, maar ik denk dat we binnen een aantal jaar de vooruitgang in het bestrijden van ouderdomsziekten wel zullen merken. En wie weet kunnen we ze ooit zelfs helemaal doen verdwijnen door bij iedereen jong bloed te blijven injecteren.

Laatst aangepast door M*rel.Marissen : 5th May 2014 om 14:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2014, 15:37
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Een goede ontdekking, maar mag de mens nog sterven? Voor alles zoeken ze een oplossing, een mens mag precies niet meer sterven aan een aandoening. Als iemand 95 jaar is en leid aan dementie, mag die dan niet sterven? Dat vraag ik me soms af. Het is wel zo dementie treed steeds vroeger op in de levensjaren van de mens, dat voor die mensen een oplossing wordt gezocht kan ik aanvaarden. 50 is nog geen leeftijd om te sterven. Voor deze mensen is het een geschenk dat ze misschien genezen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2014, 22:14
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Dit is een idee waar ik mij veel vragen bij stel. Ik denk dat we nu al zeer veel kunnen oplossen met onze medicatie en technieken in de gezondheidssector. Maar moeten we echt gaan zoeken naar een oplossing/methode waardoor we voor "eeuwig" kunnen leven. Want dit is precies de richting waar men naartoe wilt gaan. Moet een mens niet op zijn tijd kunnen sterven. In vrede. Ik denk dat dit iets is dat een mens nodig heeft. Ik zou zelf niet in leven willen gehouden worden als ik dementie heb of een aandoening waardoor ik niet echt meer mezelf ben. Ik zou persoonlijk liever willen sterven op mijn tijd. Dit is iets wat natuurlijk iedereen voor zich moet uitmaken. Dit is zeker iets waar ze moeten over nadenken en genoeg onderzoek zodat dit vaccin zeker op pijl staat. En ze een zekerheid aan de mensen kunnen bieden, voor diegene die dit medicijn zou willen krijgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2014, 22:15
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Dit is alvast een grote stap vooruit in de medische wereld en zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk vele toepassingen opleveren.
Ik link dit alvast aan een ander interessant artikel dat vorige week verscheen (http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...het-leven.dhtml)
Dit had betrekking op de eindigheid van het leven. Zelfs indien mensen van hoge leeftijd nog perfect werkende organen zouden bezitten, toch zullen zij niet lang meer leven.
De oorzaak is te wijten aan een drastische vermindering van het aantal actieve bloedstamcellen, die zich voortdurend delen en op die manier de bloedcellen verversen.
Na meer dan een eeuw krimpen deze stamcellen en worden ze inactief door vermoeing en uitputting.

Regelmatige injecties van jonge bloedstamcellen zou eventueel een serieuze verlenging van het leven tot gevolg kunnen hebben.
Het is zeker de moeite om verder onderzoek te voeren, maar zoals E*elien al aanhaalde, moet hier misschien een etische discussie aan gekoppeld worden indien het mogelijk zou zijn om een soort 'levensserum' uit te vinden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th May 2014, 08:30
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Net zoals de meesten onder ons ben ik altijd enthousiast wanneer er oplossingen worden gevonden voor ziektes. Niemand verdient het om pijn te leiden en zich niet goed te voelen. Toch maak ik mij af en toe (lees vaak) zorgen over onze toekomst. Het begint er stilaan op te lijken dat het oneindige leven toch in zicht komt. Iedereen wordt ouder en dat is fijn voor families, maar baart het jullie geen zorgen dat iedereenouder en ouder kan worden? 7 MILJARD. Onze planeet kan het aantal mensen dat er nu op leeft maar amper onderhouden. Ik zeg niet dat we mensen moeten laten sterven en moeten laten creperen, maar ik vind wel dat we moeten 'laten leven'. Wanneer ik oud en versleten in mijn zeteltje zit, moeten ze mij geen dingen blijven inspuiten om het leven te 'rekken' (zeg ik nu, uiteraard). We zijn teveel met de natuur aan het spelen en ooit zal dit (hoeveel voordelen we er ook uithalen) enorme nadelen met zich meebrengen! Top voor de wetenschap... flop voor de natuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.