actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2014, 11:54
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Iedereen op de fiets? Het kan, kijk maar naar Kopenhagen

Iedereen op de fiets? Het kan, kijk maar naar Kopenhagen

Mochten alle Europese steden het fietsmodel van Kopenhagen kopiëren, zou dat 76.600 jobs opleveren en elk jaar bijna 10.000 levens sparen. Dat becijferde de Wereldgezondheidsorganisatie. "In België ontbreekt politieke wil en publieke steun."

Het fietsmodel van Kopenhagen na-apen is op vele vlakken een slim idee, zo blijkt uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). "Van alle verplaatsingen in Kopenhagen, gebeurt 26 procent per fiets", legt WGO-onderzoekster Francesca Racioppi uit. "Mochten de andere grote Europese steden hetzelfde percentage halen, zouden er 76.600 jobs gecreëerd worden en bijna 10.000 minder doden vallen."

Dat fietsers verwend worden in Kopenhagen, weten we al langer. Brede fietslanen, gigantische fietssnelwegen, enorme fietsparkings, maar ook: verkeerslichten die zodanig zijn afgesteld dat de fietsers voorrang krijgen, een uitgekiend openbaar vervoer en rustplaatsen voor wie moe is van al het trappen. Het enige nadeel zijn de fietsfiles tijdens de spits.

"De economische winst is enorm", zegt Racioppi. "Met die 76.600 jobs hebben we alleen nog maar over de directe banen, zoals mensen die werken in fietswinkels of die herstellingen uitvoeren. Het gaat zelfs niet om de extra jobs in de toeristische sector." Voor Brussel bijvoorbeeld zou een degelijk fietsplan 156 extra banen kunnen opleveren.

"Al te vaak worden ingrepen zoals die in Kopenhagen afgedaan als 'duur' of een 'overbodige luxe'", zegt Racioppi. "Het tegendeel is waar. Fietsen promoten, een degelijke infrastructuur voorzien, een goed functionerend openbaar vervoer uitbouwen... dat zijn geen maatregelen voor een kleine minderheid. Dat zijn ingrepen die op lange termijn de hele samenleving ten goede komen."


Kleiner aanbod
Amsterdam doet het nog beter dan Kopenhagen, maar voor de Nederlandse stad waren niet voldoende cijfers beschikbaar. Verder doen alle andere steden het beduidend slechter. In Brussel gebeurt amper 5 procent van de verplaatsingen met de fiets. De meeste steden stranden op een luttele 1 tot 3 procent.

Hoe het met Vlaamse steden als Gent of Antwerpen gesteld is, meldt het rapport niet, maar volgens verkeersdeskundige Johan Demol (Universiteit Gent) is de kans klein dat die veel beter scoren. "De politieke wil ontbreekt. Steden zoals Kopenhagen, Stockholm of Lyon hebben daar de voorbije jaren - met succes - op ingezet. Hier blijft het bij kleine ingrepen die nauwelijks iets uithalen."

Wie iedereen op de pedalen wil krijgen, moet uiteraard meer doen dan een mooi fietspad aanleggen. "Het openbaar vervoer moet op punt staan", zegt Demol. "Dat is hier niet het geval. De NMBS en De Lijn hebben hun aanbod zelfs verkleind. Zelfs in Gent, dat naar eigen zeggen volop inzet op het openbaar vervoer, is er de laatste tien jaar amper 300 meter tramlijn bij gekomen. In groot contrast met Lyon, waar onlangs kilometers sporen zijn aangelegd."

Wat ook meespeelt: in Kopenhagen kost een auto stukken van mensen. "Terwijl hier 80 procent van de werknemers met een bedrijfsauto ook een tankkaart krijgt, waarmee ze in heel België mogen rondrijden. 30 procent heeft zelfs een kaart voor heel Europa. Op die manier subsidieert de belastingbetaler het autoverkeer. Maar we moeten eerlijk zijn: een heleboel mensen is niet bereid om de auto aan de kant te zetten. De publieke steun ontbreekt. Kijk, een duurzame mobiliteit is een kwestie van keuzes maken. Zolang dat niet gebeurt, blijft het aanmodderen."

Bron
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...openhagen.dhtml, 15 april 2014

Eigen mening
Volgens mij is dit geen slecht idee. Ik denk dat ook onze overheid het fietsen zou moeten stimuleren. Desnoods worden er subsidies gegeven of iets anders. Ik weet niet goed hoe ze kunnen stimuleren, maar het zou een goede zaak zijn. Ten eerste is fietsen erg gezond. Voor iedereen. Ten tweede: er zouden veel files vermeden kunnen worden. Ten derde: het is goed voor de opwarming van de aarde, want er zijn minder uitlaatgassen. En tot slot zijn er nog de argumenten die in het artikel worden aangehaald: het levert extra jobs op en minder doden. Waarom zouden we het dan hier niet invoeren? Ik begrijp ook wel dat mensen die erg ver van hun werk wonen niet met de fiets kunnen gaan. Toch denk ik dat er heel wat mensen dat wel kunnen. En als we hen al zouden stimuleren, zou dat al een grote stap zijn volgens mij. Alleen moet dan wel iedereen willen meewerken, en ik vermoed dat dat momenteel het probleem is. Hopelijk komt er nog verandering in de mentaliteit!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2014, 13:07
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik ben zeker akkoord met Noortje. Het zou een hele verbetering zijn voor onze maatschappij. Al de verbeteringen die hieronder zijn aangehaald, wil ik zeker beamen. De gezondheid van mensen zou inderdaad verbeteren, de luchtkwaliteit zal stijgen (minder uitlaatgassen), er zullen minder doden vallen, mensen worden fitter,... Maar wat nog niet is aangehaald en wat ik ook belangrijk vind: het sociale gevoel zal ook verbeteren. Vandaag de dag zijn er heel veel mensen die niet carpoolen en gewoon alleen in een bedrijfswagen zitten, maar ik denk dat als deze mensen allemaal zouden fietsen, ze wel sneller contact met elkaar zullen vinden. Het is nu eenmaal leuker om met meerdere mensen samen te fietsen. De groepssfeer zal verbeteren. Er zal misschien wel een sociale druk komen: als iedereen de fiets neemt, zal jij het ook sneller gaan doen. Of dat hoop ik toch, want het is wel duidelijk dat de mentaliteit moet veranderen. Ik geef toe, ik neem ook al snel de auto, maar als ik aan de toekomst van de jongere generatie denk, vind ik zelf ook dat ik vaker de fiets moet nemen. Hopelijk word dit een goed voornemen en dit voor iedereen! Bedrijven kunnen hun werknemers misschien ook stimuleren door premies te geven als ze met de fiets komen in plaats van tankkaarten of door andere stimulansen. Ook moet de politiek hier wel een handje in gaan helpen, want zoiets gaat niet van vandaag op morgen. Ik vind dat men hierin moet investeren. En niet alleen in België, maar ook in de andere landen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.