actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2014, 08:05
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Vlaamse stagiairs op de vlucht voor ebola

Studenten die stage lopen in West-Afrikaanse landen moeten van hun hogeschool terugkeren naar ons land. De reden is de verspreiding van het ebolavirus.

De zorgwekkende berichten over het ebolavirus zetten Vlaamse scholen met studenten in de getroffen landen aan tot de grootste voorzichtigheid. Ook al verblijft geen enkele Vlaamse student in het grensgebied van Guinee, Sierra Leone en Liberia, waar de ziekte al meer dan honderd dodelijke slachtoffers heeft gemaakt.

Vijf studenten die stage liepen in Guinee, keerden vrijdag terug uit het land. De Hogeschool Gent heeft dat voorbeeld nu gevolgd. Omdat ook in Gambia alarmerende berichten de ronde deden, besliste de school gisteren drie stagiairs uit de hoofdstad Banjul terug te halen.

De KU Leuven en de Karel de Grote-Hogeschool hebben niemand in Guinee, maar er werkt wel nog een laatstejaarsstudente geneeskunde van de UGent in het land. Ze verblijft buiten het besmette gebied en heeft permanent contact met de universiteit. Ze is voorlopig niet van plan om terug te keren.

Buitenlandse Zaken raadt wel alle niet-noodzakelijke reizen naar de getroffen grensstreek af.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140408_066

Mening:
Ik heb hier niet een specifieke mening bij. De hogescholen en universiteiten hebben gewoon groot gelijk om studenten terug te halen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2014, 11:42
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Cordon sanitaire?

Ik ga akkoord met wat Julie zegt. De scholen en universiteiten zijn als het ware verplicht om hun studenten uit het buitenland (waar de ziekte voorkomt) terug te halen. Ze kunnen het niet maken om hen daar te laten, dat zou de gezondheid van de studenten in gevaar kunnen brengen, met een slechte naam voor de school tot gevolg. Ik vraag me hierbij wel iets anders af. We leven momenteel in een zeer toegankelijke wereld waar het niet moeilijk is om zich te verplaatsen naar andere contreien. Dit heeft als gevolg dat als er een ziekte uitbreekt, de mogelijkheid op een epidemie ook verhoogt. Iemand die besmet is, kan bijvoorbeeld letterlijk andere oorden opzoeken en zo de ziekte verspreiden. Op VTM loopt momenteel een serie, 'Cordon' genaamd, waarin dit verhaal zich eigenlijk afspeelt. Het is maar een fictieve serie maar, de kans dat wat er in de serie gebeurt werkelijkheid wordt is niet onbestaande lijkt me. Daarom vind ik dat men reizigers zou moeten verbieden naar deze landen te trekken (al is het maar voor een tijdje). Eerst de ziekte bestrijden, vooraleer deze zich verspreidt!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.