actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2014, 16:11
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Kankerliga wil kinderen beschermen door thuis roken te verbieden

Kankerliga wil kinderen beschermen door thuis roken te verbieden

Uit een onderzoek van vier universiteiten, waaronder die van Hasselt, blijkt dat de wereldwijde antirookwetgevingen een positief effect hebben op de gezondheid van kinderen. De Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK) wil dat roken niet alleen verboden wordt in publieke ruimtes. "Ook thuis zitten veel kinderen dagelijks in de rook", klinkt het.
Uit het wetenschappelijk onderzoek wordt duidelijk dat door het verbod op roken in publieke ruimtes onder meer tien procent minder kinderen worden opgenomen in ziekenhuizen met tabaksgerelateerde problemen zoals astma.

Lees ook: Antirookwetgeving vermindert vroeggeboortes en astma bij kinderen

"De resultaten bevestigen nog maar eens de gezondheidswinst die dit oplevert en het belang van het naleven van het rookverbod in publieke ruimtes in eigen land" reageert de VLK.

"Kinderen zouden bovendien ook thuis tegen tabaksrook moeten worden beschermd. Tabaksrook thuis of in de auto is niet minder schadelijk dan tabaksrook in publieke ruimtes.

Uit een onderzoek van 2008 bleek dat in Vlaanderen zo'n 116.000 kinderen thuis dagelijks in de rook zitten. Ongeboren kinderen die via de moeder meeroken, werden hierbij niet in rekening gebracht", aldus de Kankerliga.

Bron: http://www.gva.be 30 maart 2014
Mening: Ik vind het zeker positief dat de maatregel om niet meer in publieke ruimtes te roken effect heeft. Door de wereldwijde antirookwetgeving worden er 10 procent minder kinderen opgenomen in het ziekenhuis met tabaksgerelateerde problemen. Wat ik ook wel denk, is dat het niet alleen voor kinderen een gezondheidswinst is, maar ook voor volwassen niet-rokers. Het feit dat de VLK verder wil gaan dan deze maatregel vind ik enorm dubbel. Enerzijds zou het positief zijn als kinderen thuis niet meer in contact zouden komen met roken, maar anderzijds vraag ik me af hoe men dit gaat controleren. Het is sowieso niet gemakkelijk om dit effectief in kaart te brengen. Natuurlijk zou het een boost zijn voor de gezondheid maar hoe kan men mensen nu gaan verbieden om thuis, in hun eigen huis met privacy en regels, te roken. Ik vind eigenlijk dat ouders zelf tot de conclusie moeten komen dat roken slecht is voor hun gezondheid en die van hun kinderen. Je hebt zelf de verantwoordelijkheid en het lijkt me nogal ingewikkeld om ouders dit te gaan opdragen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2014, 14:42
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Het is ontzettend positief dat de antirookwetgevingen een positief effect hebben op de gezondheid van kinderen. Bij de nieuwe wetgeving heb ik nochtans een dubbel gevoel. Ik ben het eens dat roken ontzettend ongezond is voor kinderen en voor de volwassenen zelf. Maar ik denk dat je de mensen niet kan verbieden om thuis te roken, ze zijn tenslotte thuis en daar mogen ze doen wat ze willen. Zoals g*elle.jansen zei, je kan dit niet controleren en volwassenen moeten dit zelf beseffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2014, 16:05
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Dat roken in publieke ruimtes niet meer mag, dat kan ik heel goed begrijpen. Dat het blijkbaar ook werkt, kan ik alleen nog maar meer toejuichen. Ik ben hier zelf een heel grote voorstander van. Maar het feit dat men wil proberen te verbieden om thuis te roken, dat vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. Ik ga akkoord dat er thuis kinderen zijn die meeroken en dat dat slecht is voor de gezondheid. Niet alleen voor de gezondheid van de kinderen, maar even goed voor die van andere volwassenen in het huis. Maar toch vind ik dat men dit niet kan doen. Ten eerste vraag ik me af hoe men dit gaat controleren. Ook openbare plaatsen controleert men, maar men kan dit niet constant doen. Ik ben er zeker van dat er ook publieke ruimtes zijn waar men nog wel rookt en die hier nog niet op gecontroleerd zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan cafés. Ik denk dat er zeker ook wel uitbaters zijn die roken toestaan en denken: "Als er een controle is, zullen we de boete wel betalen. Toch zeker als we op deze manier klanten hier kunnen houden." Dus zelfs publieke ruimtes controleren, lukt niet altijd. Laat staan dat het zou lukken op privéwoningen te controleren. Ten tweede vind ik ook dat dat privé is, dus dat de mensen thuis mogen doen wat ze willen. Als mensen thuis naakt rond willen lopen, doen ze dat. Als ze thuis willen roken, doen ze dat ook. Ik denk dat het moeilijk is om hierin een verandering teweeg te brengen. Tot slot denk ik ook dat zo'n maatregel heel wat protest zou oproepen. En die mensen kan ik wel begrijpen ook...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2014, 16:49
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik vind het knap dat de meeste mensen zich houden aan het rookverbod in publieke ruimtes. Hierdoor worden er al 10 procent minder kinderen opgenomen in het ziekenhuis voor tabaksgerelateerde problemen. Ik vind het dan ook een mooi initiatief dat de Kankerliga hier aandacht aan wil besteden. Tabak is een van de grootste oorzaken van longkanker, maar het is ook verantwoordelijk voor kankers aan de keel, nieren, blaas… Het is belangrijk dat er op dit vlak nog meer maatregelen worden getroffen.

Toch denk ik dat het niet haalbaar is om dit in elk gezin te controleren. Iedereen beslist dit uiteindelijk nog altijd zelf. Ouders moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen om hun kinderen in een gezonde omgeving te laten opgroeien. Men kan ouders wel sensibiliseren om niet te roken in het bijzijn van hun kinderen, maar ik denk niet dat men deze maatregel kan opdragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.