actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2015, 20:42
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Internetpiraat ontloopt boete dankzij spijtbetuiging op YouTube

Internetpiraat ontloopt boete dankzij spijtbetuiging op YouTube

De Tsjech Jakub F. heeft een opmerkelijke schikking getroffen om zijn boete voor internetpiraterij te ontlopen. In ruil voor het opnemen en verspreiden van een schuldbekentenis hoeft hij een minder hoge boete te betalen.

SHARE
'Ik dacht dat ik een te kleine vis was'
De internetpiraat had jarenlang illegaal software verspreid via torrent-sites. De Tsjechische tak van de Business Software Alliance (BSA) - een internationaal samenwerkingsverband van software- en hardwareleveranciers zoals Microsoft, Sony Music en Twentieth Century Fox tegen illegale software - spande een zaak tegen hem aan. De 30-jarige F. - zijn volledige naam is niet bekend gemaakt - verloor de zaak en werd veroordeeld tot een boete van ruim 211.000 euro en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 jaar.

Omdat F. niet over de middelen beschikt om de boete te betalen, deed de BSA hem een voorstel. Als hij zou meewerken aan een anti-piraterijboodschap die meer dan 200.000 kliks zou krijgen, zou zijn boete worden verminderd.

In de video betuigt F. spijt en zegt hij: "Ik dacht dat ik niks verkeerds deed, Ik dacht dat ik geen schade toebracht aan grote bedrijven. Ik dacht dat ik een te kleine vis was."

Inmiddels is zijn video ruim 400.000 keer bekeken. Hoeveel schadevergoeding F. nu nog moet betalen maakt de BSA niet bekend. Aan techblog The Next Web zegt de alliantie dat hij nog "slechts een klein deel" van de schade aan de rechthebbenden hoeft te betalen.

Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...utube-b8874b6d/

Mening: Op het eerste zicht lijkt dit artikel misschien niet echt maatschappelijk relevant. Toch wil ik met dit artikel de rol van (sociale) media nog eens benadrukken. Jakub F heeft meer dan 400.000 kliks verkregen op youtube en door deze verwezenlijking, moet hij een minder hoge boete betalen voor het verspreiden van illegale software, dan oorspronkelijk bepaald was.
Vroeger was dit ondenkbaar, dat (sociale) media zoiets kon verwezelijken. Vroeger moest je boeten voor je daden. Deze man zal waarschijnlijk heel blij zijn met deze situatie, maar toch vraag ik me af of het er soms niet een beetje over gaat. Deze gebeurtenis (het verspreiden van illegale software) is in mijn ogen nog niet zo extreem, maar wat zal het volgende zijn? Een doodrijder die door 'sorry' te zeggen op sociale media van zijn straf zal afkomen?
Sociale media kan op sommige momenten een fantastisch medium zijn en ik zou het niet meer kunnen wegdenken uit mijn leven, maar toch denk ik dat het niet slecht zou zijn moesten we sociale media niet voor alles inschakelen. 'Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten' zeggen ze dan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.