actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 14:44
amberw#llekens amberw#llekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Balen
Posts: 28
Spanning bij Zuid-Afrikaans studentenprotest escaleert

Vandaag om 14:11 door rdc | Bron: BELGA

Het studentenprotest in Zuid-Afrika heeft vrijdag een nieuw hoogtepunt bereikt. Een duizendtal woedende studenten heeft zich verzameld voor het regeringsgebouw in Pretoria om president Jacob Zuma om een verklaring te vragen.
In Zuid-Afrika komen studenten in heel het land al sinds anderhalve op straat. In hoofdstad Pretoria moest een grote groep politieagenten een woedende menigte vrijdag in toom houden, maar dat lukt maar half: er werd met flessen en stenen gegooid.

Op verschillende plaatsen braken studenten ook door de barricades en konden ze op de terreinen van het regeringsgebouw begeven. Daar staken ze mobiele wc’s in brand. Volgens ambtenaren die aanwezig zijn, is de situatie ’extreem gespannen’.

Studenten, ouders en docenten protesteren tegen een geplande verhoging van het studiegeld. De protesten waren anderhalve week geleden in Johannesburg begonnen. Afgelopen dinsdag wezen de studenten een voorstel tot compromis van de hand. Dat voorzag een verhoging van zes procent in plaats van de geplande tien procent.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151023_01934804

Eigen mening:Ik snap de spanningen rond het studiegeld wel, studeren moet voor iedereen betaalbaar blijven. Voor de blanke afrikanen was het vroeger veel gemakkelijker om naar school te gaan, de zwarte afrikanen hadden het veel moeilijker om naar school te kunnen gaan. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de apartheid van het land. Gelukkig is dit vandaag de dag niet meer het geval en zijn blank en zwart zo goed als gelijk. Nu ik ben het dan wel eens met de spanningen rond dit thema, de manier waarop vind ik dan weer minder goed.Men kan het ook oplossen door in dialoog te gaan met de bevoegde instanties of gewoon met een symbolische actie men hoeft er niet meteen zoveel geweld voor te gebruiken. Ik hoop dat het land een oplossing vindt voor alle betrokken partijen zodat iedereen kan blijven studeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.