actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2013, 13:19
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Facebook en je privacy

Facebook en je privacy - Bart Van der Leenen

Privacy en sociale netwerken ... de media puilen uit van uitgesproken opinies over tekortkomingen in de wetgeving, problemen met privacy-instellingen, gehackte accounts en een gebrek aan controle over wat er met jouw persoonlijke data wordt uitgestoken. Voor een deel terecht. Maar.

We moeten dringend collectief gaan beseffen dat de Facebooken van deze wereld zuiver commerciële bedrijven zijn, opgezet om aandeelhouders tevreden te stellen. Of dacht je nu echt dat een bedrijf duizenden uren ontwikkeling en evenveel servers zomaar gratis ten dienste zou stellen van de mensheid?
Proficiat. Je bent erg succesvol.

Vooreerst moeten we de ogen openen en beseffen welk business model achter sociale netwerken ligt: ofwel betaal je voor de dienst, ofwel ben je zelf het product. In het geval van Facebook, Google+ en vele andere netwerken zijn jij en ik zuivere commerciële producten, met een vastgelegde verkoopprijs in functie van de hoeveelheid van persoonlijke informatie die je prijs geeft aan een miljard andere Facebookgebruikers.

Jouw religieuze voorkeur, geslacht, leeftijd, ‘likes’ en vriendengroepen zijn immers een schat aan informatie voor adverteerders. Het laat hen toe reclamebudgetten te optimaliseren. De kans is klein dat je als veganist reclame op je bord krijgt van Belgisch rundvlees. Maar als Facebookende vrouw van 25, met piepjonge kinderen en actief in sociaal relevante projecten, zal je Facebook pagina automatisch bevolkt worden met ads over goede doelen, muziek, babyvoeding en pampers.

Je privéleven als commerciële koopwaar leverde Facebook ruim 5 miljard dollar op in 2012. Proficiat, je bent erg succesvol.
Privacy botst met netwerken

Niet toevallig is daarom het afschermen van jouw persoonlijke data op dergelijke netwerken zo complex: hoe minder info wordt gedeeld, hoe minder interessant jouw profiel wordt voor data-mining en dus advertentie-inkomsten.

Al heeft Facebook dan geen baat bij transparante instellingen voor privacy controle, hen jouw gebrek aan privacy toe-eigenen is niet eerlijk. Uiteindelijk beslissen we zelf wat we openbaar maken. En bovendien is de bestaansreden van sociale netwerken ... dat we sociaal netwerken. Je profiel afsluiten van de buitenwereld betekent dat niemand jou kan vinden, waardoor netwerken wel erg moeilijk wordt. Niet Facebook, maar jijzelf bepaalt je privacy!
Eigen schuld ...

Dat er niet altijd even ethisch wordt omgegaan met jouw gegevens is een feit, maar ook je eigen fout. Bijna niemand neemt de tijd om de algemene voorwaarden te lezen vooraleer met zo’n service van start te gaan - maar je gaat er wel expliciet mee akkoord en moet dus bij wet de gevolgen ervan dragen.

Bovendien is er niemand die je verplicht om op Facebook te staan, en zeker niet om je diepste persoonlijke geheimen prijs te geven aan de hele wereldbevolking. Je hangt toch geen bordje op jouw voordeur met de vermelding dat je twee weken op vakantie bent? Maar we plaatsen wel massaal vakantiefoto’s online, met ons adres erbij. Denk toch eens twee keer na.

In theorie, en als je goed weet wat je doet, kan je je privégegevens perfect afschermen en enkel delen onder de netwerkvrienden die er voor jou toe doen. In de praktijk echter duwt ons sociaal instinct de gemiddelde Facebookgebruiker tot het over-delen van persoonlijke informatie met zoveel mogelijk mensen, en negeren we daarbij bewust de gevaren.

Moeten we daarom beperkingen stellen op het gebruik van dergelijke netwerken? Sociaal netwerken is geen binaire keuze. Het is niet omdat er misbruik is, dat we meteen restricties moeten opleggen. Net zoals het geen goed idee is om auto’s te verbieden omdat je er dronken mee kan rijden.
Sleutel aan je settings

Maar laten we Facebook en consorten vooral gebruiken waarvoor het dient: met elkaar in contact komen. Wil je niet ten prooi vallen aan advertenties, ploeter dan even door de privacy settings in plaats van te klagen. Of sluit je account af. En vergeet vooral niet dat Facebook gebruiken niet gratis is!

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/o...rivacy_standard

Mening: Om te beginnen heb ik er zelf nooit bij stil gestaan dat ik verschillende advertenties zou krijgen omwille van de zaken die ik 'like'. Maar eerlijk gezegd vind ik die advertenties al bij al nog niet zo erg. Waar ik wel vaak bij stil sta, is het feit of dat mijn account wel veilig genoeg is. Hierdoor post ik niet al te vaak zaken op Facebook, en laat staan onnuttige zaken die andere mensen niet moeten weten. Het is namelijk zeer stom van jezelf als je op Facebook gaat zetten dat je op vakantie gaat voor twee weken met het gezin. Zo weet de hele wereld dat er gedurende die twee weken niemand thuis is en hoeven inbrekers zich dus ook geen zorgen meer te maken hierover. Bij zulke zaken sta ik wel behoorlijk vaak stil. Het feit dat je foto's er op post na een vakantie, vind ik best wel logisch en lijkt me niet schadelijk voor zulke toestanden. Natuurlijk is het echter absurd en belachelijk om helemaal niets op Facebook te posten, want dan kan je beter je Facebookaccount verwijderen. Maar voor sommige zaken moet je opletten. Je moet gewoon constant beseffen dat iedereen kan lezen wat je er op post. Dus wanneer je van huis bent, dat je in bad zit of dat je onder de douche staat, ... gaat andere mensen toch niets aan? Waarom zou je ze dan posten?
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.