actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 01:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 48,08 procent

48,08 procent


106 positieve controles op 217: dat is het resultaat van negen maanden drugstesten tijdens Wodca-acties in Antwerpen. Het aantal tests opdrijven kan nog niet: het is wachten op de homologatie van een toestel.



Het cijfer is onthutsend: 48,08 procent van de drugscontroles in het verkeer levert een positief resultaat op. Al is dat cijfer een beetje relatief, want het gaat slechts om een totaal van 200 analyses, die dan nog gericht gebeuren.


Wat gebeurt er nu?

Agenten hebben een checklist van uiterlijke kenmerken die kunnen wijzen op drugsgebruik: verwijde of vernauwde pupillen, zenuwachtig of extreem rustig gedrag.

Bij een vermoeden van drugsgebruik wordt een speekseltest afgenomen. Die geeft vrij snel antwoord, afhankelijk van de hoeveelheid drugs die werd gebruikt. Maximaal komt de uitslag na twaalf minuten. Bij een positief resultaat volgt een bloedafname om de producten en de hoeveelheden vast te stellen.

Hoe lang drugs in het bloed blijven, hangt niet alleen af van het product (tussen tien minuten voor een minimale hoeveelheid amfetamine of speed tot drie dagen voor cocaïne of crack), maar ook van persoonlijke kenmerken als het geslacht of het vetpercentage. Voor alle duidelijkheid: België heeft een nultolerantie voor drugs in het verkeer. Dus gebruik van twee dagen voordien kan nog tot een positieve test leiden. Bij alcohol is dat risico veel kleiner.


Een bloedproef is tijdrovend en duur

‘Ik ken politiezones waar wel alcoholtests gebeuren, maar geen drugstests’, zegt Vlaams Belang’er Tanguy Veys die toenmalig minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) vaak parlementaire vragen stelde over het onderwerp. ‘De reden is geld, tijd, maar ook het eenvoudige argument dat wie positief test op alcohol toch al uit het verkeer is gehaald en dat een bijkomende test dan niet nodig wordt geacht. Daarom denk ik dat de cijfers nog een vertekend beeld geven.’


Wat kan er beter?

Er bestaat een toestel voor speekselanalyse. ‘Maar’, zegt Koen Peeters, de woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, ‘het is wachten op de erkenning door laboratoria. Het grote voordeel van het systeem is dat er geen arts ter plekke moet komen zoals bij een bloedafname.’

Met andere woorden: de wet die op 1 oktober 2010 van kracht is geworden, waardoor een toestel voor speekselanalyse de bloedproef zou vervangen, kan in de praktijk nog niet worden uitgevoerd. ‘Maar de erkenning ligt op het bord van de nieuwe regering en zou er snel kunnen komen’, zegt Peeters.


Blog DSAvond, 20-10-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2014, 01:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Al is dat cijfer een beetje relatief, want het gaat slechts om een totaal van 200 analyses, die dan nog gericht gebeuren.

Tja, en wat is dat 'gericht'? Méér uitleg hieromtrent had het relevantiegehalte van het artikel zeker kunnen opschroeven, maar neen dus...
Ik kan me bezwaarlijk van het gevoel ontdoen dat het percentage toch een zeker sensatiegehalte moet bezorgen, want ik kan me amper voorstellen dat dit percentage een reële afspiegeling biedt van hoe de dagelijkse chauffeur achter het stuur zit.
Tegelijk: maak die apparatuur gebruiksklaar, want het vertrouwen dat we elke dag in elkaar stellen in het verkeer is ontstellend(!) HOOG, in tegenstelling overigens tot andere, minder 'levensbedreigende' activiteiten...!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.