actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th August 2013, 18:39
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
"Kinderen tot 6 jaar moeten extra vitamine D krijgen"

Kind & Gezin raadt gezinnen met kleine kinderen aan om hen tot de leeftijd van 6 jaar extra vitamine D te geven. Recent onderzoek van het UZ Brussel heeft immers aangetoond dat jonge kinderen te weinig vitamine D innemen via voeding. "Een tekort aan vitamine D is erg moeilijk op te sporen en kan ernstige gevolgen hebben, onder meer voor botaandoeningen", zegt Leen Dubois van Kind & Gezin.
Sinds begin 2013 raadt Kind & Gezin aan om dagelijks 400 IU (internationale eenheden) vitamine D toe te dienen, vanaf de geboorte tot en met de leeftijd van 6 jaar. Voordien gold die aanbeveling tot de leeftijd van 2 jaar. "Dat gebeurt best het ganse jaar door", zegt Dubois.

Sterkere beenderen en tanden

Vitamine D helpt om calcium in de beenderen en de tanden op te nemen en maakt het skelet stevig. "Vitamine D kan onder invloed van de zon door ons lichaam zelf worden geproduceerd, maar uit twee recente onderzoeken blijkt dat ook tijdens de zomer onvoldoende te zijn", aldus Dubois.

Het eerste, recente onderzoek bij 700 Vlaamse peuters en kleuters tussen 2,5 en 6,5 jaar toonde slechts een gemiddelde, dagelijkse inname van vitamine D van 80 IU. De belangrijkste bronnen van vitamine D op deze leeftijd waren boter en margarine, groeimelk en vis.

Te weinig inname bij 84% van de kinderen

Het tweede onderzoek naar voedingsgewoonten bij Belgische kinderen tussen 6 en 36 maanden, op basis van gedetailleerde registratie van alle ingenomen voedingsmiddelen, toonde een te lage inname van vitamine D aan bij 84 procent van de kinderen. Dat was het meest uitgesproken bij kinderen tussen 2 en 3 jaar.

Bron : http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-d-krijgen.aspx
Mening : Bij dit artikel heb ik gemengde gevoelens. Langs de ene kant: Als een studie dit echt heeft aangetoond, is het natuurlijk wel aan te raden dat kinderen die extra dosis vitamine D innemen. Maar langs de andere kant vraag ik mij af hoeveel soortgelijke onderzoeken en conclusies er nog gaan komen. Er zal altijd iets zijn dat kinderen of volwassenen tekort komen en waar oplossingen voor gezocht worden. Nu zijn het 'onschuldige' vitaminen die extra moeten ingenomen worden, maar vaak zijn het ook medicijnen. Die medicijnen lijken mij helemaal niet gezond. Moest ik momenteel een kind hebben, denk ik niet dat ik dit onderzoek blindelings zou geloven en mijn kind zomaar extra vitaminen zou geven. Zolang het kind blaakt van gezondheid en bij elk lichamelijk onderzoek goed scoort, waarom zouden we ze dan extra dingen toedienen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.