actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2013, 09:42
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Vijfhonderd ton geneesmiddelen verspild

Vijfhonderd ton geneesmiddelen verspild

Vorig jaar werd meer dan 500 ton aan vervallen geneesmiddelen ingezameld in de Belgische apotheken. Dat is fors meer dan in 2011, toen er 326 ton ingezameld werd. Dat melden de Sudpresse-kranten.

Hoewel de sociale zekerheid voor een groot deel van de medicijnen was tussengekomen, berekent niemand het bedrag dat op die manier is verloren gegaan, zo staat in de kranten. Bovendien komen niet alle vervallen middelen terug bij de apothekers terecht, maar verdwijnt een deel in de vuilbak.

De Algemene Pharmaceutische Bond (APB) legt uit dat sommige geneesmiddelen alleen in grote verpakkingen geleverd worden, die niet altijd aangepast zijn aan de voorgeschreven behandeling.


De Morgen, 21/09/2013

Mijn mening:
We verspillen deze tijd heel veel en dat wordt hier weer duidelijk. Dit is allemaal weggegooid geld dat we in deze tijden wel zouden kunnen gebruiken. Ik vind dat de bedrijven meer inspanningen moeten doen om dit tegen te gaan en ook dokters mogen niet meer voorschrijven dan nodig is. We moeten samen de verspilling tegengaan!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2013, 15:37
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Verspilling is volgens mij een beetje eigen aan de tijd waarin we leven. Dat we vaak veel voedsel verspillen is langer bekend. Van de verspilling van geneesmiddelen was ik echter nog niet op de hoogte. Voedsel dat overdatum is, maar eigenlijk nog perfect consumeerbaar is, wordt ook vaak weggegooid. Ik vermoed dat dit bij geneesmiddelen wel belangrijk is om de vervaldatum te respecteren. Ik denk dus dat het zeker en vast zinvol is om het probleem van de te grote verpakkingen aan te pakken. Als je genezen bent, blijven er misschien nog een heleboel pilletjes over. Je gaat immers ook geen geneesmiddelen nemen als het niet nodig is! Ik vind dat de bedrijven een inspanning zullen moeten leveren om ook kleinere verpakkingen op de markt te brengen. Ik denk zeker en vast dat het zinvol is om als er een medicijn wordt voorgeschreven om na te gaan of je dit nog in je medicijnkast hebt liggen, in plaats van je direct naar de apotheek te haasten om het aan te schaffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd September 2013, 01:00
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Vijfhonderd ton geneesmiddelen verspild

Het is wel jammer dat er zoveel medicijnen gewoonweg vervallen. Hierbij merken we op dat het er wellicht nog veel meer zijn, dan de 500 ton vermeld in het artikel. Enkel de medicijnen die terug binnengebracht werden, zijn geteld. We weten niet hoeveel medicijnen de mensen thuis weggooien of misschien nog in hun apothekerskastje hebben staan. Bij ons thuis staan er ook nog vervallen medicijnen in de kast, gewoonweg omdat niemand de moeite neemt om te kijken welke medicijnen al vervallen zijn en welke niet. Er wordt enkel gekeken of ze vervallen zijn, wanneer we daadwerkelijk dat medicijn moeten innemen. Vermoedelijk gebeurt dit bij meerdere mensen zo.
Kleinere verpakkingen zouden inderdaad een oplossing kunnen zijn, hoewel dit de productiekosten wel kan verhogen. Enkele weken geleden ging ik zelf nog naar de apotheker voor medicijnen en de verpakking die de dokter voorgeschreven had, was niet binnen. Hierdoor moesten ze deze bestellen. Diezelfde dag ben ik de bestelling nog gaan afhalen, maar in een grotere verpakking dan voorgeschreven was, omdat de kleinere (voorgeschreven) verpakking niet meer geproduceerd werd. Volgens mij zijn er dus wel goede redenen, waarom niet van alle medicijnen kleine verpakkingen geproduceerd worden.

Misschien zou het beter zijn wanneer we allen onze medicijnen die we over hebben terug konden binnenbrengen bij de apotheker. Eventueel kunnen hele strips/verpakkingen, die duidelijk nog niet open zijn geweest, doorverkocht worden. Dit is misschien een ingewikkeld systeem, maar dit voorkomt dat medicijnen vervallen en dat producenten hun verpakkingen moeten verkleinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.