actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 11:47
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Angelina Jolie laat beide borsten amputeren

Angelina Jolie heeft een dubbele borstamputatie ondergaan. Preventief, aldus de 37-jarige actrice in de Amerikaanse krant The New York Times. Ze heeft dat naar eigen zeggen laten doen omdat ze drager is van een gen waardoor ze een verhoogd risico heeft om borst- en eierstokkanker te krijgen.
Jolie ging eind april al onder het mes, maar komt nu pas in The New York Times met het nieuws naar buiten in een open brief met de titel 'My Medical Choice' (mijn medische keuze).

Haar moeder vocht jarenlang tegen kanker (eierstokkanker, red.) en stierf in 2007, op haar 56e. Volgens haar dokter had Jolie 87 procent kans op borstkanker en 50 procent kans op eierstokkanker, beide veroorzaakt door hetzelfde gen. Daarom liet ze preventief delen van beide borsten verwijderen, zegt de actrice. Nu heeft ze nog slechts 5 procent kans.

Een verschil is echter niet te zien, want na de dubbele amputatie voerden de artsen een borstreconstructie uit met implantaten.

De actrice hoopt dat haar verhaal andere vrouwen 'op de hoogte brengt'. 'Ik wil dat vrouwen weten dat ze opties hebben', zegt de actrice en VN-ambassadrice in de Amerikaanse krant. 'Ik wil alle vrouwen, zeker die met een familiegeschiedenis, ertoe aanzetten om informatie op te zoeken, om hulp te vragen, zodat ze geďnformeerde keuzes kunnen maken.'

Angelina Jolie en Brad Pitt hebben samen drie kinderen en hebben er drie andere geadopteerd. 'Ik kan nu zeggen aan mijn kinderen dat ze niet meer hoeven te vrezen dat ze mij zullen verliezen aan borstkanker', aldus nog de actrice in The New York Times.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20130514_002

Mening : Ik weet dat dit artikel een boecht-artikel is. Toch vond ik het nodig om het te posten en wel om de volgende reden. Ik vind het goed dat een ster als Angelina Jolie dit doet, het zal andere vrouwen met hetzelfde probleem ertoe aanzetten om eens na te denken over de mogelijkheden die er zijn. Persoonlijk denk ik dat de stap om beide borsten te laten amputeren voor vele vrouwen groot is. Daarom is het goed dat Angelina hier het 'goede' voorbeeld geeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 13:55
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Zoals Griet vermeldt, vindt zij dit artikel boecht. Ik namelijk niet omwille van de vele vrouwen die te kampen hebben met borstkanker.
Griet geeft zelf aan dat het heel wat vrouwen over heel de wereld gaan beginnen nadenken doordat Angelina Jolie, een bekende ster, haar twee borsten heeft laten amputeren. Angelina Jolie had 87 % kans om borstkanker te krijgen. Ze heeft dus voor een preventieve borstamputatie gekozen. Angelina heeft haar mama verloren door borstkanker. In dat opzicht begrijp ik Angelina heel goed waardoor ze gekozen heeft voor deze optie. Ze wil niet dat haar kinderen haar zouden zien aftakelen zoals zij dit gezien heeft bij haar moeder. Ik ben er zeker van dat dit veel vrouwen aanzet tot nadenken en tot het uitvoeren van preventieve borstamputaties!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 19:19
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind dit ook een goed artikel. Een vrouw met zoveel aanzien als Angelina Jolie is een groot voorbeeld voor vele vrouwen. Ik vind het dus ook heel goed dat zij dit doet en het aan de mensen laat zien.
Ze had het ook kunnen verzwijgen zodat ze zich niet kwetsbaar zou opstellen. Maar toch heeft ze het gedaan en is ze ermee buitengekomen, dat vind ik heel sterk. Het is belangrijk dat vrouwen zich laten testen op deze ziektes en dat ze het regelmatig laten testen.
Vaak laten vrouwen zich niet controleren uit angst of omdat ze het vergeten. Maar je kan toch veel beter voorkomen dan genezen. Je gezondheid is veel belangrijker dan hoe je eruit ziet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.