actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 11:07
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Cuba: ‘Foltercentrum Guantanamo moet dicht’

De Cubaanse minister van Buitenlandse Zaken Bruno Rodriguez Parrilla heeft woensdag voor de Verenigde Naties om de sluiting van de gevangenis en de Amerikaanse basis van Guantanamo gevraagd. Hij hekelde de ‘folteringen en doden’ op de site.

‘We zijn hoogst bezorgd over de juridische onduidelijkheid die permanente en afgrijselijke schendingen van de mensenrechten toelaat op de basis van Guantanamo’, drukte Parrilla zich voor de Mensenrechtenraad in het Zwitserse Genève uit. Hij vindt overigens dat het gaat om ‘Cubaans grondgebied dat de Verenigde Staten zich onrechtmatig toegeëigend hebben’.

Parrilla stelde dat Guantanamo een ‘foltercentrum’ is waar gevangenen sterven en waar 166 gedetineerden nu al tien jaar verblijven, ‘zonder garanties, vonnis en verdediging’. De minister benadrukte dat honderd gevangenen in hongerstaking zijn en dat 17 van hen, die in levensgevaar verkeren, via intubatie ‘gedwongen gevoed’ worden.

‘Duur en niet efficiënt’
‘De gevangenis en de basis moeten worden gesloten en het grondgebied moet aan Cuba worden teruggegeven’, luidde het tijdens de voorstelling van het nationale rapport in het kader van het Universeel Periodiek Onderzoek van de mensenrechten op Cuba, een procedure die om de vier jaar plaatsvindt. Door de steeds uitbreidende hongerstaking, die haar twaalfde week is ingegaan, is de druk op Amerikaans president Barack Obama om de gevangenis te sluiten, de voorbije weken toegenomen. Volgens de gevangenisdirectie nemen honderd gedetineerden deel aan de actie, terwijl advocaten het over 130 gevangenen hebben.

President Obama zal nogmaals de sluiting van Guanatanamo verzoeken. ‘Guantanamo is niet noodzakelijk voor de veiligheid van Amerika. Het is duur en niet efficiënt. Het kamp moet worden gesloten’, zei Obama dinsdag al naar aanleiding van de al weken durende hongerstakingen.

Bron: De Standaard, 01/05/2013

Mening: Een ‘gevangenis’ al Guantanamo staat wel in een zeer groot contrast met de gevangenissen bij ons. Hier klaagt men over overbevolking, daar over mishandelingen. Beide landen lijken mij echter toch wel voldoende ontwikkeld. Toch hebben ze beiden problemen met een deftig beleid voor hun gevangeniswezen. Het probleem van Guantanamo is echter wel van een heel andere aard. Maar ik wil hiermee even duiden dat onze Belgische gevangenen weinig reden tot klagen hebben. Soms vraag ik me af of Belgische gevangenen eigenlijk wel echt gestraft worden. Opgesloten zitten is inderdaad een onaangename manier van leven. Ze krijgen er echter wel alle mogelijkheden tot TV, computer, internet,…
Toestanden als in Guantanamo zijn dan weer uit den boze. Dit kan absoluut niet, ik hoop dan ook dat het kamp snel zal sluiten en dat er geen gruwelijke taferelen meer plaats zullen vinden in een Amerikaanse gevangenis!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.