actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2015, 14:55
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Kamercommissie pleit voor betere diagnose en behandeling van CVS

Kamercommissie pleit voor betere diagnose en behandeling van CVS

De Kamercommissie Volksgezondheid heeft dinsdag unaniem een voorstel van resolutie van Els Van Hoof (CD&V) en Nele Lijnen (Open VLD) goedgekeurd ter verbetering van de diagnose en de opvang van mensen met het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS). Er bestaat nog altijd geen algemene consensus over de mogelijke oorzaken, de diagnosestelling en meest aangewezen behandeling van CVS.

De resolutie geeft het Federaal Kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE) de opdracht om de internationale studies en praktijken, het biomedische model en het biopsychosociale model van diagnosestelling en behandeling van CVS te evalueren, en na te gaan welke plaats beide modellen verdienen in een ‘evidence based’ aanpak van CVS.

'CVS is een controversiële aandoening die naar schatting zo’n 20.000 à 25.000 mensen in ons land treft. Naast verdeeldheid over de benaming, zijn er ondanks veelvuldig nationaal en internationaal wetenschappelijk onderzoek nog veel open vragen rond deze ziekte', zegt Van Hoof. 'Hierdoor is vaak veel onbegrip en leeft het fabeltje van ‘luie of depressieve mensen’ bij vrienden, in de familiekring, bij werkgevers en zelfs bij artsen.'

Er bestaan vandaag twee visies over CVS, het biomedische model en het biopsychosociale model. 'Het is jammer dat het biomedische model, dat zich eerder baseert op storingen in het zenuwstelsel en het immuunsysteem met verregaande gevolgen op fysisch vlak, in ons land nog maar op kleine schaal werd bestudeerd. Ondanks het feit dat deze stroming in verschillende landen meer aanhangers krijgt op wetenschappelijk vlak, wordt ze niet erkend door het RIZIV,' stelt Nele Lijnen.

Voor beide Kamerleden is het ook cruciaal dat de eerste lijn een centrale rol krijgt in de communicatie met en behandeling van de patiënt. Huisartsen, psycho-therapeuten en kinesisten moeten daarvoor beter worden gevormd en geïnformeerd worden om symptomen vroegtijdig te herkennen en ook tijdig door te verwijzen.

Bron: De Standaard, 12 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01677697

Mening: Als student met lang aanslepende, extreme vermoeidheidsklachten kan ik zeggen dat ik blij ben te lezen dat er eindelijk een stap in de goede richting is gezet omtrent de erkenning van CVS. Momenteel is er vaak onduidelijkheid over patiënten met vermoeidheidsklachten. Verschillende artsen spreken elkaar tegen, maar niemand weet een oplossing. Ik hoop dan ook dat verdere onderzoeken uitsluitsel kunnen geven over de oorzaken, diagnose en behandeling. Zoals in het artikel te lezen is worden mensen met vermoeidheidsklachten vaak bestempeld als 'luie mensen'. Ik kan u verzekeren dat niets minder waar is. Een diagnose kan enorm veel mensen vooruit helpen die als 'lui' bestempeld worden. Want veel mensen geloven je pas als er een diagnose is. Ik wacht hoopvol af naar verder nieuws omtrent de erkenning.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.