actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2015, 10:36
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Pendelaars straks naar de dokter in metro Brussel-Centraal

Pendelaars straks naar de dokter in metro Brussel-Centraal

Geen tijd voor een doktersbezoek? Binnenkort kan u voor uw werkdag begint snel even binnenwippen in een dokterskabinet in het metrostation in Brussel-Centraal. Dat opent begin mei en is een samenwerking van het medische netwerk Brussels Quality Medical (BQM) en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, zo meldt Metro.


BQM heeft al meerdere poliklinieken en wil het aanbod nu uitbreiden naar Brussel-Centraal. Volgens CEO Patrick Van Achter besteden we immers te weinig aandacht aan onze gezondheid. Vooral bedrijvige vrouwen stellen doktersafspraken al te vaak uit omwille van tijdsgebrek.

Om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken, mikt BQM op pendelaars. Voortaan kan u in het metrostation van Brussel-Centraal terecht voor algemene medische diensten, zoals een bloedcontrole, snelle check-ups of voor een voorschrift. Uw huisarts krijgt binnen de 48 uur een verslag.

Het grote voordeel: tijdswinst. Het kabinet zal open zijn op weekdagen van 6.30 uur tot 19 uur en op zaterdagochtend. Indien het initiatief succes heeft, worden dit jaar nog twee centra geopend in Brussel. Tegen 2016 komen er nog eens twee ŕ vier bij. BQM onderhandelt ook met de NMBS over kabinetten in andere grote steden in ons land.

Bron: De morgen, 20/04/2015 (07u17), http://www.demorgen.be/binnenland/p...traal-a2292597/

Mening:
Als het klopt dat mensen doktersbezoeken uitstellen omdat ze dit tijdverlies vinden. Waarom zouden de mensen dan naar de dokter gaan terwijl ze hun metro moeten halen? Ik zou niet naar de dokter gaan voor een "gewone" controle terwijl ik een metro moet halen. Als het om iets ernstig gaat, ga je volgens mij toch gewoon naar de dokter en maak je hier tijd voor.
Een tweede nadeel dat ik hierin zie is dat je de dokter niet kent en de dokter jou niet kent. Hij/ zij weet niets over jou, tenzij je het zelf verteld maar dit roept bij mij een heleboel vragen op. De dokter kan dus in mijn ogen enkel advies geven over kleine ziektes (griepje, verkoudheid...) en bloedanalyse . Ik vind dat de dokter niet zomaar voorschriften voor medicatie kan schrijven. Hij weet toch niet hoeveel je van welke medicatie je gebruikt per dag. Je kan zelf wel zeggen welke medicatie je hiervoor neemt maar hoe kan die dokter nu weten of het allemaal wel klopt?
Naar mijn mening neem je best even tijd om naar je eigen dokter te gaan. Zo ben je toch zekerder dat je de juiste behandeling krijgt omdat de dokter je al langer kent en dus weet hoe je op sommige medicatie reageert.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2015, 11:52
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Ik vind net zoals I*e dat het niet verantwoord is om een dokterspraktijk op te starten in een metrostation. Want inderdaad je kent de dokter niet en hij/zij jouw ook niet. Dus de dokter kan geen relevant voorschrift uitschrijven voor jouw ziekte. Er wordt wel een verslag naar je eigen dokter gestuurd, maar wie zegt dat iedereen een eigen dokter heeft? Dus zou het kunnen dat sommige mensen bij verschillende van deze dokters gaan aankloppen voor een voorschrift en zo een hele verzameling van medicatie maken.
Langs de andere kant kan het ook wel positief zijn als je laat thuis komt van het werk en geen afspraak hebt kunnen maken bij je eigen huisdokter en zo even snel langs de dokter in het metrostation loopt voor een onderzoek.
Mensen die op straat leven kunnen zo ook profiteren van deze dokter aangezien zij niet altijd een eigen dokter hebben. Dit is wel positief denk ik omdat ze op deze manier aan medicatie geraken en kunnen genezen.
Net zoals I*e ook zei vind ik als je echt ziek bent, ga dan naar je eigen dokter en maak hier tijd voor vrij! Ga dan vooral ook niet werken want zo maak je enkel anderen ziek en genees je minder snel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2015, 15:27
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Net zoals I*e, ben ik tegen dit principe. Ik vraag me af, waarom je naar een dokter zou gaan die je niet kent? Zo'n dokters zijn enkel nodig voor als je een kleine ziekte hebt, zoals verkoudheid, hoesten, ... Voor ergere ziektes kan dit geen goede dokter zijn. Qua kennis zal hij wel goed op de hoogte zijn, maar niet over jouw persoonlijk dossier en dat is toch wel zeer belangrijk. Mocht hij dan toch aan jouw persoonlijk dossier geraken, zal het geen goedkoop doktersbezoek worden. Dokters vragen over het algemeen al veel geld voor een doktersbezoek, laat staan dat ze nog het persoonlijk dossier moeten opvragen. Deze dokterspraktijk zal nooit een snel bezoekje zijn, maar eerder tijdverlies. Meestal zijn er veel wachtenden voor jou, waardoor je lang zal moeten wachten. Als je toch lang moet wachten, dan kan je beter naar je eigen, vertrouwde huisarts gaan. Die zal jou verder helpen, met kennis van je persoonlijk dossier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.