actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2015, 10:27
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Worden jongens binnenkort gevaccineerd tegen keelkanker?

Worden jongens binnenkort gevaccineerd tegen keelkanker?

Het HPV-virus is niet alleen gevaarlijk voor vrouwen, bij wie het baarmoederhalskanker kan uitlokken. Bij mannen die orale seks hebben, veroorzaakt HPV almaar vaker keelkanker. In andere landen krijgen jongens daarom al vaccins tegen het virus. Experts bekijken nu of ons land moet volgen.

Acteur Michael Douglas maakte bijna twee jaar geleden bekend dat hij aan keelkanker leed en dat de ziekte werd uitgelokt door HPV, het ‘humaan papillomavirus’. Hij liep het op via orale seks.

Douglas is niet alleen. Keelkanker door HPV is bij mannen de laatste tien jaar aan een felle opmars bezig. Verschillende landen, waaronder Australië, de VS, Canada, Oostenrijk, Italië en Zwitserland, raden jongens daarom aan om zich tegen HPV te laten vaccineren.

Nu ligt ook in ons land de kwestie op tafel. De Hoge Gezondheidsraad werkt aan een advies over de HPV-vaccinatie. De schoolgaande jongens zullen in dat advies een apart hoofdstuk krijgen.

Meisjes krijgen al enkele jaren HPV-vaccins aangeboden in het eerste jaar van het secundair onderwijs. Het is geweten is dat het virus baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Maar ook bij mannen doet het virus kwaad, vooral als het in hun keel geraakt. Het Belgische Kankerregister meldt dat er 699 diagnoses van keelkanker werden gesteld in 2012, dat is 40 procent meer dan in 2004. De overgrote meerderheid van de patiënten zijn mannen, en het is de enige kanker die toeneemt bij mannen. Voor alle duidelijkheid: niet alle keelkankers zijn aan HPV te wijten. Maar de stijging schrijven experts wel toe aan het virus. En dus rijst de vraag waarom alleen meisjes het HPV-vaccin krijgen.

Bron: De Standaard, 13/04/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150412_01626931

Eigen mening: Tijdens het lezen van het artikel vond ik het al raar dat het risico op keelkanker door HPV groter was en dat er een vaccin voor bestaat. Meisjes krijgen al lang een vaccinatie voor HPV, dus waarom zouden jongens dit niet kunnen of mogen krijgen? Het is al enkele jaren bekend wat het gevaar is. Ik vind het dus raar dat er nog nooit eerder een voorstel op tafel is gekomen. Wellicht is het aantal gevallen van kanker bij vrouwen veroorzaakt door het HPV-virus groter dan bij mannen, maar op zich zou dit niet mogen uitmaken. Ik geloof dat de volksgezondheid nog steeds prioritair is, of het nu gaat over een ziekte die weinig of veel aanwezig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2015, 10:55
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Worden jongens binnenkort gevaccineerd tegen keelkanker?

Ik vind het ongehoord dat er nog gediscussieerd moet worden over het al dan niet vaccineren van jongens. Als uit studies blijkt dat keelkanker kan veroorzaakt worden door het HPV-virus dan vind ik dit niet meer dan logisch dat deze vaccinatie ook bij jongens toegediend. In het artikel meldde ze dat dit de enigste kanker is die toeneemt bij mannen. Dan is het toch niet meer dan normaal dat als ze een mogelijke vaccinatie hebben, dat ze deze toedienen. Ik zie dan ook geen enkele reden tot discussie. De Hoge Gezondheidsraad moest volgend mij dit voorstel al veel langer op tafel hebben liggen. Deze vaccinaties moesten al toegediend worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2015, 10:58
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Net als Jorn en Marie vind ik het niet meer dan normaal dat ook jongens gevaccineerd worden. Wanneer zij een hoger risico lopen op kanker, en hiervoor reeds een vaccin bestaat zou het maar al te gek zijn om hier geen gebruik van te maken. Meisjes worden hier reeds een lange tijd preventief voor gevaccineerd. Bovendien zijn jongeren tegenwoordig sneller seksueel rijp (volgens het VTM-nieuws reeds op de leeftijd van 14 jaar) waardoor naar mijn mening de vaccinaties ook sneller moeten gebeuren. De vaccinaties voor het HPV-virus moeten bij meisjes namelijk gegeven worden voor ze seksueel contact gehad hebben. Zo heeft het vaccin het grootste effect.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.