actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2015, 00:14
Stef.v*s Stef.v*s is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: bouwel
Posts: 26
Voordelen van fruit en groenten na twintig jaar nog zichtbaar

Wie op jonge leeftijd vaak fruit en groenten eet kan daar 20 jaar later nog steeds de voordelen van plukken. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers.


Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat wie regelmatig fruit en groenten eet tijdens de jeugd, later minder last zal hebben van verkalking van de kransslagader en zodoende minder kans maakt op hartaandoeningen. Deze mate van aderverkalking kan worden gemeten met een CT-scan.

Negen porties

Sinds 1985 werden de 2506 deelnemers aan het onderzoek gevolgd. Alle deelnemers hadden gedurende die jaren een normaal eetpatroon en verbruikten zo'n 2000 calorieën per dag.

In totaal werden de deelnemers in drie groepen ingedeeld op basis van hun fruit- en groenteverbruik. Uit de groep die het meeste fruit en groente consumeerden, aten vrouwen gemiddeld negen porties per dag. Bij de mannen lag het gemiddelde op zeven porties per dag.

Vrouwen die het minste fruit en groenten aten kwamen aan 3,3 porties per dag, mannen aan 2,6 porties.

Jonge leeftijd

Volgens de resultaten hebben de mensen uit de groep met het hoogste fruit-en groenteverbruik 26 procent minder kans om 20 jaar later aderverkalking te ontwikkelen, in vergelijking met de mensen die op jonge leeftijd het minste fruit en groenten aten.

Eerdere studies toonden al aan dat er een sterk verband bestaat tussen het eten van groenten en fruit en een verminderd risico op hartaandoeningen.

Dit is de eerste studie die aantoont dat het eten van veel groenten en fruit op jonge leeftijd ook later een zichtbaar effect heeft op de gezondheid van hart en bloedvaten.

'Mensen mogen niet wachten tot ze oud zijn om gezond te gaan eten', zegt hoofdauteur Michael D. Miedema, cardioloog aan het Minneapolis Heart Institute in Minnesota. 'Onze studie toont aan dat wat je eet tijdens je jeugd, net zo belangrijk is dan wat je eet als je ouder bent.' (IPS)

Bron: knack, 29-10-2015, http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-621495.html

Eigen mening: Een studie die aantoont dat fruit en groenten eten zeer belangrijk is, is niets nieuws. Maar dit is de eerste keer dat een onderzoek aantoont dat het eten van groenten en fruit op jonge leeftijd ook invloed heeft op latere leeftijd. Ik vind het zeer belangrijk dat mensen voortdurend er worden aan herinnert dat het eten van fruit en groenten zeer belangrijk is. Dat je een verminderd risico hebt op hartaandoeningen is een zeer belangrijk argument. Het is een argument waar je eigenlijk niets kan tegen inbrengen. Het is dus zeer belangrijk dat iedereen aan de juiste hoeveelheid groenten en fruit per dag komt. We zullen erdoor enkel en alleen ons zelf helpen.
Het is zeer belangrijk dat we weten dat we dat moeten blijven doen, want tegenwoordig zijn er veel mensen die hun dagelijkse portie niet eten. Wij, als toekomstige leraren, moeten er ook voor zorgen dat de leerlingen van het middelbaar eraan worden herinnert.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2015, 08:43
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Het grote voordeel van fruit en groenten te consumeren

Mijn mening loopt gelijk met de mening van Stef. Voordat ik het artikel las, wist ik wel dat fruit en groenten eten belangrijk is voor de gezondheid. Wat ik nog niet wist is dat het veel uitmaakt dat je dit doet wanneer je jong bent. Gelukkig heb ik als kind heel veel fruit en groenten gegeten. Ik was gek op fruit en at het bijna de hele dag door. Hopelijk komen de voorspellingen uit het artikel voor mij persoonlijk dan ook uit. Net zoals Stef aanhaalde is het belangrijk om leerlingen hierop te wijzen. Niet alleen in het secundair onderwijs, maar ook in het basisonderwijs. Hoe sneller je begint met gezond te eten, hoe meer kans je hebt om hart-en vaatziekten te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th October 2015, 20:59
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Het valt me op dat er de laatste tijd veel berichtgevingen zijn in verband met de gezondheid: bewerkt voedsel veroorzaakt kanker, rood vlees is ongezond, superfruits zouden dan toch niet helpen,.... Over dat laatste zouden superfruits weinig tot geen nut hebben. Ze zijn duur, maar het heeft geen effect. Superfruits bevatten meer vitaminen en mineralen dan een 'gewoon' stukje fruit, dan vraag ik me ergens af waarom dit niet zou helpen en de doorsnee fruitsoort wel? Uiteraard is een teveel aan vitaminen en mineralen niet gezond, er moet een middenweg zijn. Dan kan men bijvoorbeeld één superfruit per dag eten. Het is alleszins zeer belangrijk om nu voldoende fruit en groenten op te nemen voor later.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 30th October 2015 om 21:06.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st October 2015, 00:25
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Als ik aan vroeger denk, hoor ik mijn ouders nog steeds zeggen dat fruit en groenten belangrijk waren. Ik was geen moeilijke eter als ik klein was en nu nog steeds niet. Enkel had ik net zoals iedereen wel iets van groenten of fruit dat ik niet graat wilde opeten. Toch moest ik altijd een beetje van alles opeten. Hier ben ik mijn ouders zeer dankbaar voor. Door de gewoonte dat ik altijd van alles een beetje moet eten. Heb ik geleerd om heel divers te eten, maar ook voldoende fruit en groeten te eten. In dit artikel komt weer het belang van groenten en fruit naar voren.

Dat fruit en groenten belangrijk zijn, is voor mij altijd duidelijk geweest. Enkel heb ik al gemerkt met mijn vakantie job niet zo vanzelfsprekend is. Veel kinderen moeten van hun ouders geen fruit of groenten eten. Waardoor ze dit niet willen eten. We moeten niet alleen de kinderen het belang van groenten en fruit bijbrengen als leerkracht. We moeten er ook voor zorgen dat ouders het belang van fruit en groenten kennen. Het eten hiervan heeft duidelijk vele voordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.